mi a kotta?

Republikánus vendégszeretet

  • mi a kotta
  • 2019. október 5.

Zene

„Ezzel a szimfóniával végre sikert akarok aratni, és pénzt akarok szerezni, hiszen a mű semmi egyéb, mint humor, vidámság és hatalmas kacagás az egész világ felett.” Az 1890-es évek közepén így szakadt ki a bizakodással elegy fogadkozás Gustav Ma­hler-ből, hogy aztán alig huszonnégy óra múltán már így borongjon egy következő levelében: „Semmit sem fogok elérni a 3. szimfóniámmal. A közönség sohasem fogja megérteni és befogadni a vidámságát, inkább az Első és a Második szimfónia küzdelmeibe és szenvedéseibe kapaszkodik majd, és a Harmadikat ezek következményeként fogja értékelni.”

Akárhogy is, a munka végeredménye egy minden szempontból nagy, sőt hatalmas mű lett, hogy mást ne mondjunk: Mahler 3. szimfóniája a koncertrepertoár leghosszabb alkotása. Ha jól figyeltünk, most vasárnap már a második alkalommal szólal majd meg az idén a Müpában ez a hattételes remek, méghozzá egészen illusztris előadókkal: Zubin Mehtával és az Izraeli Filharmonikus Zenekarral (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 8., fél nyolc). A 83 esztendős dirigens olyannyira régen visszajáró vendége Budapestnek, hogy legelső itteni fellépésére több mint fél évszázada, 1963 tavaszán került sor, amikor is a Ki Mit Tud? zsűrijének életfogytig tagja, a zenetudós Pernye András így értékelte az ifjú párszi (képünkön) magyarországi debütálását: „Ez a fiatal művész a zenei értelmezés, a bravúros technika és a korlátlan hatóerejű szuggesztió kivételesen ritka ötvözete. Mindent tud, amit karmesternek egyáltalán tudnia lehet – sőt egy szemernyivel még annál is többet: felismeri és megvalósítja saját képességeinek harmóniáját. Nincs szüksége arra, hogy koncentráljon, mivel ő maga a koncentráció. Vele kapcsolatban fel sem vethetjük azt a kérdést, hogy milyen viszonyban van az előadott művel, ugyanis a megszólaltatás pillanatában ő maga a mű és az előadó egyszerre. Mehta ösztönösen-tudatosan ismeri a muzsika legmélyebb titkait. És egyben megtanít bennünket arra, hogy ezek a titkok a lehető legegyszerűbbek és olyan maguktól értődőek, mint valami természeti jelenség.”

A lassan nekilóduló új koncertévad első napjainak másik fontos eseményére ugyancsak a Müpában kerül majd sor, hála Vashegyi Györgynek és két együttesének (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 11., fél nyolc). Ők ugyanis, bizonnyal magyarországi bemutató gyanánt, megszólaltatják majd a nevéről sem igen ismerős XVIII. századi francia kismester, Jean-Baptiste Lemoyne Phèdre című 1786-os zenés tragédiáját. A komponista – akit egyébként betűre ugyanúgy hívtak, ahogyan a jelenlegi francia külügyi államtitkárt – nemcsak stílusváltásait tekintve volt korának hű fia, de témaválasztásait tekintve is, amit jól igazol a jakobinus diktatúra napjaiban bemutatott, utolsó előtti zenés színpadi művének teljes címe: Az igazi sans-culotte-ok, avagy a republikánus vendégszeretet.

Végezetül említsük, immár kutyafuttában a zeneakadémiai és most zongoracentrikus Bartók Világverseny és Fesztivál elő-, közép- és döntő-döntőjét, meg egy gazdag programú kamaraestet, ahol is Kodály, Clara Schumann, Sosztakovics és Richard Strauss műveit Balog József és a gordonkás Szabó Péter játssza majd (Magyar Rádió Márványterme, szeptember 10., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.