mi a kotta?

Republikánus vendégszeretet

  • mi a kotta
  • 2019. október 5.

Zene

„Ezzel a szimfóniával végre sikert akarok aratni, és pénzt akarok szerezni, hiszen a mű semmi egyéb, mint humor, vidámság és hatalmas kacagás az egész világ felett.” Az 1890-es évek közepén így szakadt ki a bizakodással elegy fogadkozás Gustav Ma­hler-ből, hogy aztán alig huszonnégy óra múltán már így borongjon egy következő levelében: „Semmit sem fogok elérni a 3. szimfóniámmal. A közönség sohasem fogja megérteni és befogadni a vidámságát, inkább az Első és a Második szimfónia küzdelmeibe és szenvedéseibe kapaszkodik majd, és a Harmadikat ezek következményeként fogja értékelni.”

Akárhogy is, a munka végeredménye egy minden szempontból nagy, sőt hatalmas mű lett, hogy mást ne mondjunk: Mahler 3. szimfóniája a koncertrepertoár leghosszabb alkotása. Ha jól figyeltünk, most vasárnap már a második alkalommal szólal majd meg az idén a Müpában ez a hattételes remek, méghozzá egészen illusztris előadókkal: Zubin Mehtával és az Izraeli Filharmonikus Zenekarral (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 8., fél nyolc). A 83 esztendős dirigens olyannyira régen visszajáró vendége Budapestnek, hogy legelső itteni fellépésére több mint fél évszázada, 1963 tavaszán került sor, amikor is a Ki Mit Tud? zsűrijének életfogytig tagja, a zenetudós Pernye András így értékelte az ifjú párszi (képünkön) magyarországi debütálását: „Ez a fiatal művész a zenei értelmezés, a bravúros technika és a korlátlan hatóerejű szuggesztió kivételesen ritka ötvözete. Mindent tud, amit karmesternek egyáltalán tudnia lehet – sőt egy szemernyivel még annál is többet: felismeri és megvalósítja saját képességeinek harmóniáját. Nincs szüksége arra, hogy koncentráljon, mivel ő maga a koncentráció. Vele kapcsolatban fel sem vethetjük azt a kérdést, hogy milyen viszonyban van az előadott művel, ugyanis a megszólaltatás pillanatában ő maga a mű és az előadó egyszerre. Mehta ösztönösen-tudatosan ismeri a muzsika legmélyebb titkait. És egyben megtanít bennünket arra, hogy ezek a titkok a lehető legegyszerűbbek és olyan maguktól értődőek, mint valami természeti jelenség.”

A lassan nekilóduló új koncertévad első napjainak másik fontos eseményére ugyancsak a Müpában kerül majd sor, hála Vashegyi Györgynek és két együttesének (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 11., fél nyolc). Ők ugyanis, bizonnyal magyarországi bemutató gyanánt, megszólaltatják majd a nevéről sem igen ismerős XVIII. századi francia kismester, Jean-Baptiste Lemoyne Phèdre című 1786-os zenés tragédiáját. A komponista – akit egyébként betűre ugyanúgy hívtak, ahogyan a jelenlegi francia külügyi államtitkárt – nemcsak stílusváltásait tekintve volt korának hű fia, de témaválasztásait tekintve is, amit jól igazol a jakobinus diktatúra napjaiban bemutatott, utolsó előtti zenés színpadi művének teljes címe: Az igazi sans-culotte-ok, avagy a republikánus vendégszeretet.

Végezetül említsük, immár kutyafuttában a zeneakadémiai és most zongoracentrikus Bartók Világverseny és Fesztivál elő-, közép- és döntő-döntőjét, meg egy gazdag programú kamaraestet, ahol is Kodály, Clara Schumann, Sosztakovics és Richard Strauss műveit Balog József és a gordonkás Szabó Péter játssza majd (Magyar Rádió Márványterme, szeptember 10., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?