Lemez

Alain Lefèvre: My Paris Years

  • - csk -
  • 2019. október 5.

Zene

A lemez felfedezés a magyar zenehallgató számára, hiszen a muzsikus, akinek játékát bemutatja, nem otthonos a magyar hangversenytermekben. Pedig az album kilenc számának tanúsága szerint érzékeny muzsikus és virtuóz zongorista. Alain Lefèvre Franciaországban született, de szüleivel 4 évesen áttelepült Kanadába, hogy később, 17 éves korától felsőfokú zenei tanulmányait hazájába átmenetileg visszatérve, Párizsban végezze, Pierre Sancan növendékeként, a Conservatoire falai között. Az antológia azért viseli a Párizsi éveim címet, mert a válogatásban felcsendülő Debussy-, Satie- és Ravel-darabok az előadó számára nosztalgikusan idézik fel a növendékévek hajdani édenkertjét.

Az Arabeszk, A boldog sziget, a Gymnopédiák, a Szonatina, a Pavane egy infánsnő halálára és a Holdfény előadása azt mutatja meg, hogyan lényegül át a hangszeres elegancia – a kristályos billentés, az áttetsző hangzás, a technikai biztonság és a pontosság – szellemi eleganciává a színgazdagság, az atmoszférateremtés képessége, a láttató erő és a fantázia által. A lemez stílus- és hangulatvilága egységes: az előző századforduló kifinomult párizsi hedonizmusát jeleníti meg. Ebbe a szellemi közegbe eltérő formátumával és németes komolyságával némiképp idegen testként ékelődik a lemez kakukktojása, César Franck Prelűd, korál és fúga című darabja, de ez is nyereség: így legalább egy súlyos alkotás méltó tolmácsaként is bemutatkozhat Alain Lefèvre. A nagyság leheletét nem érezzük a lemezzel ismerkedve, de amit hallunk, makulátlan, nemes és élményt adó muzsikálás.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.