Lemez

Alain Lefèvre: My Paris Years

  • - csk -
  • 2019. október 5.

Zene

A lemez felfedezés a magyar zenehallgató számára, hiszen a muzsikus, akinek játékát bemutatja, nem otthonos a magyar hangversenytermekben. Pedig az album kilenc számának tanúsága szerint érzékeny muzsikus és virtuóz zongorista. Alain Lefèvre Franciaországban született, de szüleivel 4 évesen áttelepült Kanadába, hogy később, 17 éves korától felsőfokú zenei tanulmányait hazájába átmenetileg visszatérve, Párizsban végezze, Pierre Sancan növendékeként, a Conservatoire falai között. Az antológia azért viseli a Párizsi éveim címet, mert a válogatásban felcsendülő Debussy-, Satie- és Ravel-darabok az előadó számára nosztalgikusan idézik fel a növendékévek hajdani édenkertjét.

Az Arabeszk, A boldog sziget, a Gymnopédiák, a Szonatina, a Pavane egy infánsnő halálára és a Holdfény előadása azt mutatja meg, hogyan lényegül át a hangszeres elegancia – a kristályos billentés, az áttetsző hangzás, a technikai biztonság és a pontosság – szellemi eleganciává a színgazdagság, az atmoszférateremtés képessége, a láttató erő és a fantázia által. A lemez stílus- és hangulatvilága egységes: az előző századforduló kifinomult párizsi hedonizmusát jeleníti meg. Ebbe a szellemi közegbe eltérő formátumával és németes komolyságával némiképp idegen testként ékelődik a lemez kakukktojása, César Franck Prelűd, korál és fúga című darabja, de ez is nyereség: így legalább egy súlyos alkotás méltó tolmácsaként is bemutatkozhat Alain Lefèvre. A nagyság leheletét nem érezzük a lemezzel ismerkedve, de amit hallunk, makulátlan, nemes és élményt adó muzsikálás.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.