Lemez

Alain Lefèvre: My Paris Years

  • - csk -
  • 2019. október 5.

Zene

A lemez felfedezés a magyar zenehallgató számára, hiszen a muzsikus, akinek játékát bemutatja, nem otthonos a magyar hangversenytermekben. Pedig az album kilenc számának tanúsága szerint érzékeny muzsikus és virtuóz zongorista. Alain Lefèvre Franciaországban született, de szüleivel 4 évesen áttelepült Kanadába, hogy később, 17 éves korától felsőfokú zenei tanulmányait hazájába átmenetileg visszatérve, Párizsban végezze, Pierre Sancan növendékeként, a Conservatoire falai között. Az antológia azért viseli a Párizsi éveim címet, mert a válogatásban felcsendülő Debussy-, Satie- és Ravel-darabok az előadó számára nosztalgikusan idézik fel a növendékévek hajdani édenkertjét.

Az Arabeszk, A boldog sziget, a Gymnopédiák, a Szonatina, a Pavane egy infánsnő halálára és a Holdfény előadása azt mutatja meg, hogyan lényegül át a hangszeres elegancia – a kristályos billentés, az áttetsző hangzás, a technikai biztonság és a pontosság – szellemi eleganciává a színgazdagság, az atmoszférateremtés képessége, a láttató erő és a fantázia által. A lemez stílus- és hangulatvilága egységes: az előző századforduló kifinomult párizsi hedonizmusát jeleníti meg. Ebbe a szellemi közegbe eltérő formátumával és németes komolyságával némiképp idegen testként ékelődik a lemez kakukktojása, César Franck Prelűd, korál és fúga című darabja, de ez is nyereség: így legalább egy súlyos alkotás méltó tolmácsaként is bemutatkozhat Alain Lefèvre. A nagyság leheletét nem érezzük a lemezzel ismerkedve, de amit hallunk, makulátlan, nemes és élményt adó muzsikálás.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.