Koncert

Simon, Bekavac, Várdai

  • (ba)
  • 2016. április 17.

Zene

Schumann-duók, Beethoven-trió; szün; Schumann-duók, Brahms-trió; vége – arányos elrendezésű hangversenyt adott a három hangszeres művész. Simon Izabella (zongora) akár klarinéttal játszott együtt, akár csellóval – vagy épp mindkettővel –, egy nyelvet beszélt a másik két hangszerrel. A Dalcsokor (op. 39) ciklusból kiemelt, ének helyett csellóra átírt négy Schumann-dalban Várdai István kitű­nően helytállt: megmutatta a romantikában természetes „dal szöveg nélkül” zsáner értelmét, és ­frazeálásával, dallamépítkezésével énekeseknek is példát mutatott. A Várdainál kevéssel idősebb, szlovén Mate Bekavac a magyar csellistához hasonlóan rangos versenygyőzelmekkel kezdte pályafutását. A Fantáziadarabokban (op. 73) a dinamikai szélsőségeket kerülve is árnyaltan játszott, talán az utolsó, har­madik darab (Rasch und mit Feuer) lehetett volna tüzesebb.

A triókban a hangszínek sokfélesége és szépsége levette a lábáról a hallgatót. Külön ki kell emelni Bekavac klarinéthangjának varázslatos átváltozási képességét. Amikor szólama a zongora motívumából nőtt ki, zongoraszerűen szólt, amikor a csellóval közösen indított egy dallamot, mintha a csellóból lépett volna elő. Mindez remekül illett Brahms a-moll triójának (op. 114) elégikus tónusához, és nagyszerű pillanatokat hozott Beethoven B-dúr triójában (op. 11). Az utóbbi darabban végig megvolt a bécsi klasszikával asszociált nemes tartás is, ezzel szemben csak pislákolt a humor, és nemigen volt jelen az a hetykeség, amely miatt Gassenhauer (utcai nóta, „sláger”) a trió mellékneve. Lehet, hogy a három muzsikus egymás iránti előzékenysége okozta, hogy az előadás – főleg az utolsó tételben – egy hajszállal lassabbnak tűnt az ideálisnál, minden­esetre a tempó nem segítette érvényre jutni a zenében elhelyezett poénokat, inkább mintha magyarázgatta volna őket.

Zeneakadémia, Solti terem, március 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.