Koncert

Simon, Bekavac, Várdai

  • (ba)
  • 2016. április 17.

Zene

Schumann-duók, Beethoven-trió; szün; Schumann-duók, Brahms-trió; vége – arányos elrendezésű hangversenyt adott a három hangszeres művész. Simon Izabella (zongora) akár klarinéttal játszott együtt, akár csellóval – vagy épp mindkettővel –, egy nyelvet beszélt a másik két hangszerrel. A Dalcsokor (op. 39) ciklusból kiemelt, ének helyett csellóra átírt négy Schumann-dalban Várdai István kitű­nően helytállt: megmutatta a romantikában természetes „dal szöveg nélkül” zsáner értelmét, és ­frazeálásával, dallamépítkezésével énekeseknek is példát mutatott. A Várdainál kevéssel idősebb, szlovén Mate Bekavac a magyar csellistához hasonlóan rangos versenygyőzelmekkel kezdte pályafutását. A Fantáziadarabokban (op. 73) a dinamikai szélsőségeket kerülve is árnyaltan játszott, talán az utolsó, har­madik darab (Rasch und mit Feuer) lehetett volna tüzesebb.

A triókban a hangszínek sokfélesége és szépsége levette a lábáról a hallgatót. Külön ki kell emelni Bekavac klarinéthangjának varázslatos átváltozási képességét. Amikor szólama a zongora motívumából nőtt ki, zongoraszerűen szólt, amikor a csellóval közösen indított egy dallamot, mintha a csellóból lépett volna elő. Mindez remekül illett Brahms a-moll triójának (op. 114) elégikus tónusához, és nagyszerű pillanatokat hozott Beethoven B-dúr triójában (op. 11). Az utóbbi darabban végig megvolt a bécsi klasszikával asszociált nemes tartás is, ezzel szemben csak pislákolt a humor, és nemigen volt jelen az a hetykeség, amely miatt Gassenhauer (utcai nóta, „sláger”) a trió mellékneve. Lehet, hogy a három muzsikus egymás iránti előzékenysége okozta, hogy az előadás – főleg az utolsó tételben – egy hajszállal lassabbnak tűnt az ideálisnál, minden­esetre a tempó nem segítette érvényre jutni a zenében elhelyezett poénokat, inkább mintha magyarázgatta volna őket.

Zeneakadémia, Solti terem, március 10.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.