Koncert

Simon, Bekavac, Várdai

  • (ba)
  • 2016. április 17.

Zene

Schumann-duók, Beethoven-trió; szün; Schumann-duók, Brahms-trió; vége – arányos elrendezésű hangversenyt adott a három hangszeres művész. Simon Izabella (zongora) akár klarinéttal játszott együtt, akár csellóval – vagy épp mindkettővel –, egy nyelvet beszélt a másik két hangszerrel. A Dalcsokor (op. 39) ciklusból kiemelt, ének helyett csellóra átírt négy Schumann-dalban Várdai István kitű­nően helytállt: megmutatta a romantikában természetes „dal szöveg nélkül” zsáner értelmét, és ­frazeálásával, dallamépítkezésével énekeseknek is példát mutatott. A Várdainál kevéssel idősebb, szlovén Mate Bekavac a magyar csellistához hasonlóan rangos versenygyőzelmekkel kezdte pályafutását. A Fantáziadarabokban (op. 73) a dinamikai szélsőségeket kerülve is árnyaltan játszott, talán az utolsó, har­madik darab (Rasch und mit Feuer) lehetett volna tüzesebb.

A triókban a hangszínek sokfélesége és szépsége levette a lábáról a hallgatót. Külön ki kell emelni Bekavac klarinéthangjának varázslatos átváltozási képességét. Amikor szólama a zongora motívumából nőtt ki, zongoraszerűen szólt, amikor a csellóval közösen indított egy dallamot, mintha a csellóból lépett volna elő. Mindez remekül illett Brahms a-moll triójának (op. 114) elégikus tónusához, és nagyszerű pillanatokat hozott Beethoven B-dúr triójában (op. 11). Az utóbbi darabban végig megvolt a bécsi klasszikával asszociált nemes tartás is, ezzel szemben csak pislákolt a humor, és nemigen volt jelen az a hetykeség, amely miatt Gassenhauer (utcai nóta, „sláger”) a trió mellékneve. Lehet, hogy a három muzsikus egymás iránti előzékenysége okozta, hogy az előadás – főleg az utolsó tételben – egy hajszállal lassabbnak tűnt az ideálisnál, minden­esetre a tempó nem segítette érvényre jutni a zenében elhelyezett poénokat, inkább mintha magyarázgatta volna őket.

Zeneakadémia, Solti terem, március 10.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."