Koncert

Cécile McLorin Salvant

Zene

Ritkán adatik meg a mi régiónkban, hogy egy frissen beérkezett világ­sztárt halljunk, de most ez történt. McLorin Salvant februári Grammy-díja (a legjobb vokális dzsesszalbumért) azt jelzi, hogy bekövetkezett a generációváltás, és ami még fontosabb: a dzsessz megújulása ismét csak anélkül zajlott, hogy feloldódott volna más műfajok vizében. Az énekesnő életútja is atipikus: 26 éve született Miamiban, apja haiti orvos, anyja francia–guadeloupe-i–amerikai tanárnő. Tudatosan elkerülte a művészképzőnek hirdetett, sokszor diplomagyárként lesajnált, drága amerikai dzsesszakadémiákat. Klasszikus éneket tanult, Franciaországba költözve sem énekeshez járt, hanem főleg Jean-François Bonnel klarinétos mellett dolgozott. Eközben alaposan elmélyült a múlt század eleji, úttörő bluesénekesek művészetében – nem lennék meglepve, ha kapna majd ilyen típusú filmszerepet is. Szövegeiből levehető – hiszen nem scattel, inkább énekel –, hogy a posztkolonialista, feminista és más posztmodern elméletekkel is teljesen tisztában van. Itt és most él (és olvas).

Tudatosan keveri szeptemberben megjelent díjnyertes lemezén és az erre épült koncerten a saját számait és az örökzöldeket – utóbbiak közül is inkább a kevésbé ismerteket. Ha pedig ismerthez nyúl hozzá, azt is elképesztően egyénien adja elő. Hangszínben, ritmikában, technikában dzsessz- és bluestörténeti utalásokban, expresszivitásban Billie Holiday, Carmen McRae és Betty Carter gesztusait gondolja tovább. A váratlanért énekel, tömény bebop, ezzel együtt minden hangja őszinte. Muzikalitását mesterien húzta alá a Renée Rosnes–Rodney Whitaker–Lewis Nash ritmusszekció, a zongorista pedig még puhítani is tudott az énekes deklarált érdességén. A másfél órás produkció fele után kicsit leült az intenzitás, de eleve nagyon tömény, sűrű szövésű volt az egész koncert, amelyet pisszenés nélkül követett a megbabonázott közönség.

Müpa, Fesztivál Színház, március 11.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.