Koncert

Cécile McLorin Salvant

Zene

Ritkán adatik meg a mi régiónkban, hogy egy frissen beérkezett világ­sztárt halljunk, de most ez történt. McLorin Salvant februári Grammy-díja (a legjobb vokális dzsesszalbumért) azt jelzi, hogy bekövetkezett a generációváltás, és ami még fontosabb: a dzsessz megújulása ismét csak anélkül zajlott, hogy feloldódott volna más műfajok vizében. Az énekesnő életútja is atipikus: 26 éve született Miamiban, apja haiti orvos, anyja francia–guadeloupe-i–amerikai tanárnő. Tudatosan elkerülte a művészképzőnek hirdetett, sokszor diplomagyárként lesajnált, drága amerikai dzsesszakadémiákat. Klasszikus éneket tanult, Franciaországba költözve sem énekeshez járt, hanem főleg Jean-François Bonnel klarinétos mellett dolgozott. Eközben alaposan elmélyült a múlt század eleji, úttörő bluesénekesek művészetében – nem lennék meglepve, ha kapna majd ilyen típusú filmszerepet is. Szövegeiből levehető – hiszen nem scattel, inkább énekel –, hogy a posztkolonialista, feminista és más posztmodern elméletekkel is teljesen tisztában van. Itt és most él (és olvas).

Tudatosan keveri szeptemberben megjelent díjnyertes lemezén és az erre épült koncerten a saját számait és az örökzöldeket – utóbbiak közül is inkább a kevésbé ismerteket. Ha pedig ismerthez nyúl hozzá, azt is elképesztően egyénien adja elő. Hangszínben, ritmikában, technikában dzsessz- és bluestörténeti utalásokban, expresszivitásban Billie Holiday, Carmen McRae és Betty Carter gesztusait gondolja tovább. A váratlanért énekel, tömény bebop, ezzel együtt minden hangja őszinte. Muzikalitását mesterien húzta alá a Renée Rosnes–Rodney Whitaker–Lewis Nash ritmusszekció, a zongorista pedig még puhítani is tudott az énekes deklarált érdességén. A másfél órás produkció fele után kicsit leült az intenzitás, de eleve nagyon tömény, sűrű szövésű volt az egész koncert, amelyet pisszenés nélkül követett a megbabonázott közönség.

Müpa, Fesztivál Színház, március 11.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.