Koncert

Cécile McLorin Salvant

Zene

Ritkán adatik meg a mi régiónkban, hogy egy frissen beérkezett világ­sztárt halljunk, de most ez történt. McLorin Salvant februári Grammy-díja (a legjobb vokális dzsesszalbumért) azt jelzi, hogy bekövetkezett a generációváltás, és ami még fontosabb: a dzsessz megújulása ismét csak anélkül zajlott, hogy feloldódott volna más műfajok vizében. Az énekesnő életútja is atipikus: 26 éve született Miamiban, apja haiti orvos, anyja francia–guadeloupe-i–amerikai tanárnő. Tudatosan elkerülte a művészképzőnek hirdetett, sokszor diplomagyárként lesajnált, drága amerikai dzsesszakadémiákat. Klasszikus éneket tanult, Franciaországba költözve sem énekeshez járt, hanem főleg Jean-François Bonnel klarinétos mellett dolgozott. Eközben alaposan elmélyült a múlt század eleji, úttörő bluesénekesek művészetében – nem lennék meglepve, ha kapna majd ilyen típusú filmszerepet is. Szövegeiből levehető – hiszen nem scattel, inkább énekel –, hogy a posztkolonialista, feminista és más posztmodern elméletekkel is teljesen tisztában van. Itt és most él (és olvas).

Tudatosan keveri szeptemberben megjelent díjnyertes lemezén és az erre épült koncerten a saját számait és az örökzöldeket – utóbbiak közül is inkább a kevésbé ismerteket. Ha pedig ismerthez nyúl hozzá, azt is elképesztően egyénien adja elő. Hangszínben, ritmikában, technikában dzsessz- és bluestörténeti utalásokban, expresszivitásban Billie Holiday, Carmen McRae és Betty Carter gesztusait gondolja tovább. A váratlanért énekel, tömény bebop, ezzel együtt minden hangja őszinte. Muzikalitását mesterien húzta alá a Renée Rosnes–Rodney Whitaker–Lewis Nash ritmusszekció, a zongorista pedig még puhítani is tudott az énekes deklarált érdességén. A másfél órás produkció fele után kicsit leült az intenzitás, de eleve nagyon tömény, sűrű szövésű volt az egész koncert, amelyet pisszenés nélkül követett a megbabonázott közönség.

Müpa, Fesztivál Színház, március 11.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.