Lemez

Slowdive: Slowdive

  • - minek -
  • 2017. június 18.

Zene

1995-ben a számtalan EP és három remek nagylemez után tetszhalott állapotba dermedt angol zenekar kicsit el is veszett a távolról hasonlónak tűnő brit shoegaze zenekarok tengerében. Ám ha előbb nem is, az elmúlt két évtized alatt bebizonyosodott, hogy különleges hangzásuk révén páratlan életművet hoztak létre, ami, úgy tűnik, még nem zárult le. 2014-es újraalakulásuk már sejtette, hogy új számokat írnak majd, a most megjelent album pedig bizonyítja, hogy semmit sem felejtettek el abból, ami 20-25 éve olyan ellenállhatatlanná tette zenéjüket. A Slowdive-nak a pszichedelikus/progrock, posztpunk- és dreampop elődöktől tanultakat a kezdetektől sikerült egységes stílussá ötvöznie, a gitárzengetés sosem vált öncélúvá, a finoman adagolt torzítás mögül átszűrődő melódiák pedig egyszerűen csak szépek voltak. Ugyanez a remekül megkomponált és szerkesztett, különleges hangulatú, előre nem kalkulálható izgalmakban bővelkedő új dalokról is elmondható. A nyitó Slomo chillwave utódokat kihívó álomzenéjétől talán nem is oly hosszú az út a csupán billentyű- és gitárhangokon úszó Falling Ashesig, de a köztes hat számban is minden ott van arról, hogyan kerülhet közel a majdnem tökéletességhez néhány törékeny énekszólam és gitár­effekteken átpasszírozott, nem e világi melódia.

Dead Oceans, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.