Musical

La Mancha lovagja

Zene

Ha már egyszer az élet olyan, amilyen (hiszen tudjuk: olyan!), legalább a művészet tegye elviselhetőbbé azt. Sokkal inkább életbe vágó, semmint banális az üzenet, amely Dale Wasserman klasszikus musicaljéből és annak új miskolci előadásából most erőteljesen és a személyes közlés hitelével szól hozzánk. Keszég László rendezése felvállalja és végig is viszi a motívumot: a börtönben meginduló játék terápiás jellegét, és legalább részben felszabadító hatását megmutatva. Jeléül annak, hogy egy musical-előadás is mondhat valamit az életünkről. A Cervantest őrző börtön egy 20. századi katonai diktatúráé, ám a kor áthelyezése több obligát gesztusnál, termékeny ötlet is: a modern hulladékok jelmezekké, kellékekké és egyáltalán, csúfondáros művészetté való átalakulása legkésőbb a nejlonlobogós első fináléban átütően érzékletessé válik a közönség számára. A főszerepek kiosztása ugyancsak a játékra és a fantáziára alapuló lényegi átalakulás vonulatát erősíti, hiszen Harsányi Attila – a szerephagyománnyal szemben – nem eleve alkati Don Quijote: értelmiségien közegidegen Cervantesét tényleg csak a maszk és a játék mutatja bús képű lovagnak, feltárva így a fizikai hasonlóságnál jóval mélyebb rokonságot. Itt most Varga Andrea Aldonzája sem szurtossá elmaszkírozott musicalprimadonna, hanem valódi, reményt régóta nem ismerő trampli, aki Dulcineaként a fizikai valósággal dacolva nemesül meg a szemünk láttára. Az éneklés is neki megy a legjobban, a férfiak e téren meggyőzőbbek karban zengve (például a Kismadár, kismadár előadása mindkétszer nagyon rendben volt), mint külön-külön. Viszont mindvégig igen formásan szól Cser Ádám zenekara az árokból, és nagyszerűek a színpadi mozgások: a jelmezben és kiállásban egyaránt jól egyénített alakok Gergye Krisztián dinamikus és komoly játékfegyelmet igénylő koreográfiáját teljesítve is megőrizhetik saját – és közös – arcukat.

Miskolci Nemzeti Színház, május 3.

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.