Musical

La Mancha lovagja

Zene

Ha már egyszer az élet olyan, amilyen (hiszen tudjuk: olyan!), legalább a művészet tegye elviselhetőbbé azt. Sokkal inkább életbe vágó, semmint banális az üzenet, amely Dale Wasserman klasszikus musicaljéből és annak új miskolci előadásából most erőteljesen és a személyes közlés hitelével szól hozzánk. Keszég László rendezése felvállalja és végig is viszi a motívumot: a börtönben meginduló játék terápiás jellegét, és legalább részben felszabadító hatását megmutatva. Jeléül annak, hogy egy musical-előadás is mondhat valamit az életünkről. A Cervantest őrző börtön egy 20. századi katonai diktatúráé, ám a kor áthelyezése több obligát gesztusnál, termékeny ötlet is: a modern hulladékok jelmezekké, kellékekké és egyáltalán, csúfondáros művészetté való átalakulása legkésőbb a nejlonlobogós első fináléban átütően érzékletessé válik a közönség számára. A főszerepek kiosztása ugyancsak a játékra és a fantáziára alapuló lényegi átalakulás vonulatát erősíti, hiszen Harsányi Attila – a szerephagyománnyal szemben – nem eleve alkati Don Quijote: értelmiségien közegidegen Cervantesét tényleg csak a maszk és a játék mutatja bús képű lovagnak, feltárva így a fizikai hasonlóságnál jóval mélyebb rokonságot. Itt most Varga Andrea Aldonzája sem szurtossá elmaszkírozott musicalprimadonna, hanem valódi, reményt régóta nem ismerő trampli, aki Dulcineaként a fizikai valósággal dacolva nemesül meg a szemünk láttára. Az éneklés is neki megy a legjobban, a férfiak e téren meggyőzőbbek karban zengve (például a Kismadár, kismadár előadása mindkétszer nagyon rendben volt), mint külön-külön. Viszont mindvégig igen formásan szól Cser Ádám zenekara az árokból, és nagyszerűek a színpadi mozgások: a jelmezben és kiállásban egyaránt jól egyénített alakok Gergye Krisztián dinamikus és komoly játékfegyelmet igénylő koreográfiáját teljesítve is megőrizhetik saját – és közös – arcukat.

Miskolci Nemzeti Színház, május 3.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.