mi a kotta?

Gondold meg és egyél

  • mi a kotta
  • 2017. június 18.

Zene

„Az étvágy ugyanaz a gyomornak, mint a szerelem a szívnek. A gyomor a karmester, aki a szenvedélyek nagyzenekarát vezényli és működésbe hozza. A fagott és a pikoló, ahogy elégedetlenül kotyog vagy vágyakozóan csipog, az üres gyomrot személyesíti meg számomra. Másfelől, a tele bendő az öröm trianguluma, az élvezet üstdobja. Ami a szerelmet illeti, az par excellence primadonna, istennő, aki kavatinákat dalol az agynak, megrészegíti a fület és elbűvöli a szívet. Az evés, a szerelem, az ének és az emésztés az életként ismert vígopera négy felvonása, és úgy követik egymást, mint a pezsgő buborékjai. És bolond, aki ahelyett, hogy kiélvezné, hagyja elszállni őket.” Állítólag ilyesformán filozofált az evés és a zene, a gasztronómia, az opera és az élet mély értelmű párhuzamairól Gioachino Rossini, aki tudhatóan tényleg nagy gourmand volt, másként aligha neveztek volna el róla egy libamájas bélszínfogást. „Háromszor sírtam életemben: amikor kifütyülték az első operámat, amikor először hallottam Paganini játékát, és akkor, amikor egy tengeri kiránduláson a szarvasgombával töltött pulykám a vízbe esett.” Ha igaz, ezt is Rossini mondta, akivel szombaton épp Bélszín cím alatt foglalkozik majd az Óbudai Danubia Zenekar tematikus sorozata (BMC, május 20., hét óra). Jó étvágyat hozzá!

1822 decemberében, amikor a világ lustájának híresztelt Rossini már túl volt 33. operájának bemutatóján, Kolozsváron egy színházi, korábban katonakarmester, bizonyos Ruzitska József a közönség elé bocsáthatta első igazi operáját, a Béla futását. Nem ez volt az első magyar opera, de ez volt az első igazi magyar operasiker, amit voltaképpen az is bizonyíthat számunkra, hogy most újra látható lesz: az Erkel Színházban, az Operával együttműködő kolozsvári társulat, vagyis Selmeczi Györgyék produkciójában (május 19., hat óra). A Béla futása párdarabja egy egészen mai opera lesz, amely azonban éppenséggel nem nélkülözi az operatörténeti vonatkozásokat, hiszen Orbán György Pikko hertzege Chudy József 1793-as, utóbb elveszett zenéjű parodisztikus művének kortárs újjáteremtése.

De el a kalmük hercegtől, emlegessük inkább a Nemzeti Filharmonikus Zenekart, hiszen az együttes két nagyszerű koncertet is ígér az elkövetkező napokra! Szombaton Mahler 3. szimfóniáját, ezt a hosszra, nehézségre és komplexitásra nézve egy­aránt kolosszális remekművet adják majd elő filharmonikusaink, valamint a Nemzeti Énekkar női kara meg a Kodály Kórusiskola Gyermekkara (Nemzeti Hangversenyterem, május 20., fél nyolc). A karmester itt egy igazi nagy öreg, a nyolcvan felett járó Eliahu Imbal lesz. Csütörtökön azután az orosz Vaszilij Szinajszkij veszi át tőle a pálcát, a koncert pedig Brahms Hegedűversenyével indul majd, méghozzá az egész egyszerűen bámulatos hegedűs, Szergej Hacsatrjan (képünkön) szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, május 25., fél nyolc).

Végül essen még szó a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekaráról és Énekkaráról, mert bár Kovács Jánosék csupán egy koncertet adnak, ott viszont Beethoven Missa solemnise lesz a program (Nemzeti Hangversenyterem, május 23., fél nyolc). Potomság!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.