mi a kotta?

Gondold meg és egyél

  • mi a kotta
  • 2017. június 18.

Zene

„Az étvágy ugyanaz a gyomornak, mint a szerelem a szívnek. A gyomor a karmester, aki a szenvedélyek nagyzenekarát vezényli és működésbe hozza. A fagott és a pikoló, ahogy elégedetlenül kotyog vagy vágyakozóan csipog, az üres gyomrot személyesíti meg számomra. Másfelől, a tele bendő az öröm trianguluma, az élvezet üstdobja. Ami a szerelmet illeti, az par excellence primadonna, istennő, aki kavatinákat dalol az agynak, megrészegíti a fület és elbűvöli a szívet. Az evés, a szerelem, az ének és az emésztés az életként ismert vígopera négy felvonása, és úgy követik egymást, mint a pezsgő buborékjai. És bolond, aki ahelyett, hogy kiélvezné, hagyja elszállni őket.” Állítólag ilyesformán filozofált az evés és a zene, a gasztronómia, az opera és az élet mély értelmű párhuzamairól Gioachino Rossini, aki tudhatóan tényleg nagy gourmand volt, másként aligha neveztek volna el róla egy libamájas bélszínfogást. „Háromszor sírtam életemben: amikor kifütyülték az első operámat, amikor először hallottam Paganini játékát, és akkor, amikor egy tengeri kiránduláson a szarvasgombával töltött pulykám a vízbe esett.” Ha igaz, ezt is Rossini mondta, akivel szombaton épp Bélszín cím alatt foglalkozik majd az Óbudai Danubia Zenekar tematikus sorozata (BMC, május 20., hét óra). Jó étvágyat hozzá!

1822 decemberében, amikor a világ lustájának híresztelt Rossini már túl volt 33. operájának bemutatóján, Kolozsváron egy színházi, korábban katonakarmester, bizonyos Ruzitska József a közönség elé bocsáthatta első igazi operáját, a Béla futását. Nem ez volt az első magyar opera, de ez volt az első igazi magyar operasiker, amit voltaképpen az is bizonyíthat számunkra, hogy most újra látható lesz: az Erkel Színházban, az Operával együttműködő kolozsvári társulat, vagyis Selmeczi Györgyék produkciójában (május 19., hat óra). A Béla futása párdarabja egy egészen mai opera lesz, amely azonban éppenséggel nem nélkülözi az operatörténeti vonatkozásokat, hiszen Orbán György Pikko hertzege Chudy József 1793-as, utóbb elveszett zenéjű parodisztikus művének kortárs újjáteremtése.

De el a kalmük hercegtől, emlegessük inkább a Nemzeti Filharmonikus Zenekart, hiszen az együttes két nagyszerű koncertet is ígér az elkövetkező napokra! Szombaton Mahler 3. szimfóniáját, ezt a hosszra, nehézségre és komplexitásra nézve egy­aránt kolosszális remekművet adják majd elő filharmonikusaink, valamint a Nemzeti Énekkar női kara meg a Kodály Kórusiskola Gyermekkara (Nemzeti Hangversenyterem, május 20., fél nyolc). A karmester itt egy igazi nagy öreg, a nyolcvan felett járó Eliahu Imbal lesz. Csütörtökön azután az orosz Vaszilij Szinajszkij veszi át tőle a pálcát, a koncert pedig Brahms Hegedűversenyével indul majd, méghozzá az egész egyszerűen bámulatos hegedűs, Szergej Hacsatrjan (képünkön) szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, május 25., fél nyolc).

Végül essen még szó a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekaráról és Énekkaráról, mert bár Kovács Jánosék csupán egy koncertet adnak, ott viszont Beethoven Missa solemnise lesz a program (Nemzeti Hangversenyterem, május 23., fél nyolc). Potomság!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.