Smells Like Spleen Spirit - Gus Van Sant: Az utolsó napok (dvd)

  • Hungler Tímea
  • 2007. március 29.

Zene

Direktorunk utolsó három moziját (Gerry, Elefánt, Az utolsó napok), a "haláltrilógiát" - a közös tematikán túl - a formanyelvi kísérletezgető kedv is szorosan összeköti. Úgy tűnik, ez utóbbi a Nirvana frontemberének (Kurt Cobain) öngyilkosságát feldolgozó Az utolsó napok című filmben ért a csúcsára.

Direktorunk utolsó három moziját (Gerry, Elefánt, Az utolsó napok), a "haláltrilógiát" - a közös tematikán túl - a formanyelvi kísérletezgető kedv is szorosan összeköti. Úgy tűnik, ez utóbbi a Nirvana frontemberének (Kurt Cobain) öngyilkosságát feldolgozó Az utolsó napok című filmben ért a csúcsára.

Egy valamirevaló grunge-rajongó éppen ezért nem is tud majd mihez kezdeni Van Sant mozijával - sem a Smells Like Teen Spiritet, sem a Lithiumot nem hallhatja újra, mi több: egy árva Courtney Love-hasonmást sem láthat keresztülvonulni a vásznon. Akad viszont minden más, ami önmagában is kitenne egy filmelméleti kurzust.

A cím majdhogynem szó szerint értendő: amikor a Blake névre hallgató rockzenészt (Michael Pitt) először látjuk, épp egy erdőn vág át a háza felé, csuklóján kórházi azonosító, később kiderül: az elvonót hagyta ott. Elmesélhető történetünk tulajdonképpen nincs - főszereplőnk megfürdik egy patakban, tábortüzet rak, otthon makarónit főz, dobol, de többnyire maga elé révedve grasszál a házban és környékén, összefüggéstelenül motyog, és szemmel láthatóan folyamatosan be van tépve.

Az utolsó napok hosszú beállításai fragmentumokra és ellipszisekre épülnek, ráadásul a szubjektív szemszögnek is híján vannak - a néző úgy érzi magát a filmet látva, mint egy kukkoló kívülálló (az egyik jelenetben például egy fa mellől és egy ablakon keresztül percekig tanulmányozhatjuk a doboló Blake-et). Hogy némiképp világosabb legyen: Van Sant filmjének szerkezete leginkább egy spiráléhoz hasonlatos - a közös jelenetek teszik nyilvánvalóvá, hogy az események nem lineárisan követik egymást: a következő szcénában mindig azt látjuk, ami a jelenet alatt a többi szereplővel történt.

Merthogy Blake beszűkült világába - némi iróniát is kölcsönözve a mozinak - úgy-ahogy betör a külvilág: a ház tele drogos zenészekkel, hősünk időnként telefonhívásokat kap, melyekre persze, ha a kagylót fel is veszi, nem válaszol, sőt két mormon hittérítő, egy Yellow Pagest propagáló ügynök és egy magándetektív is képbe kerül.

Blake azonban csak bámul maga elé egy Cobain ruhatárát idéző, hosszú ujjú csíkos pólóban, és legalább olyan passzív beletörődéssel viseli, hogy az MTV-n a Boyz II Men szól, mint hogy a menedzsere arra ösztökéli, hívja fel a lányát.

A film vallásos párhuzamait - a főhős nevétől, mely az angol misztikus költőt idézi a Krisztusról értekező mormonokon át az utolsó szcénáig, melyben Blake lelke elhagyja a testét és egy létrán át a mennyországba távozik - nem nehéz észrevenni. A Nirvana-rajongókat valószínűleg a legkevésbé az fogja zavarni a filmben, hogy a rendező szentté avatta a (rock)legendát.

Forum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.