Koncert

Solaris

  • Soós Tamás
  • 2014. november 30.

Zene

Nosztalgiázni és múltat idézni nem ugyanaz. Az előbbi inkább zenegépes krimókba, az utóbbi akár nívós koncerttermekbe is való. Például a Művészetek Palotájába, ahol úgy szólalhat meg egy 30 éves lemezanyag, az akkor progresszív, ma már inkább csak okosan dallamos Marsbéli krónikák, hogy az egy pillanatra se hasson avíttas­nak.

Ehhez kellett egyrészt a Müpa tónusgazdag akusztikája, másrészt a kraftosabbra vett zenekari megszólalás.

A célkitűzés szimpla, de korrekt: míg Erdész Róbert az eBayen felvásárolt analóg szintiparkjával a klasszikus és jól ismert űrrockmiliőt ­festi fel, Bogdán Csaba a mába horgonyozza az előadást. Az ő játékán és gitárhangzásán érződött leginkább az időközben elreppent három évtized: amikor színpadra lépett a Marsbéli krónikák szvit utolsó felvonásában, rögtön kisült a kezében a villanygitár. Nem úgy Gerendás Péterében, aki akusztikus hangszerével a Duót – Kollár Attila és az 1998-ban elhunyt Cziglán István gitár-fuvola duettjét – színesítette latinos pengetésével. Gerendás a népes vendégsereg legnevesebb képviselőjeként tette tiszteletét, rajta kívül főleg a régi Solaris-felállások figurái ugrottak be pár számra: Seres Attila, Raus Ferenc, felvételről Czigi, majd Tóth Vilmos. Habár Erdész azt ígérte, kevesebb lesz a számok közti sztorizgatás, mint a tavalyi esten, így is családias hangulatra cserélték a tűpontos dramaturgiai ívet. Jó történetek, M. Kecskés András elvont pantomim-előadása, folyvást megakasztott dalmenet, és persze a legfülbemászóbb instrumentális zene jellemezte a koncertet, amely rajongóktól rajongóknak szólt: az időközben köddé tűnt komoly köny-
­nyű­zene hívei adták a kiadatlan Solaris-dalokat is betéve fújó fanoknak. Ráérősen, szabadosan, igényesen. S a Krasznai Tündét is felléptető új dal már egyenest a jövő felé mutatott.

Művészetek Palotája, október 26.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.