Persze korántsem teljesen indokolatlan a kérdés, hogy vajon akkor is ilyen izgalmasnak találnánk-e az Igor herceget, ha a „vasárnapi zeneszerzőnek” sikerül befejeznie egyetlen operáját? Nem így történt, s azóta az Igor nem csupán nagy orosz nemzeti operává magasztosult, de többértelműsége révén – hasonlóan a szintén befejezetlen Borisz Godunovhoz és Hovanscsinához – a rendezői operaszínház számára is kitüntetett alkotás. A New York-i Metropolitan Operába szűk száz év elteltével visszatérő Igor herceg a márciusi világközvetítésben, s most immár DVD-n is Dmitrij Csernyakov rendezésével hódít. Nacionalista hevület, otthon erőszak és idegenben vereség, majd a vereség feldolgozása és az újrakezdés realista pátosza – ezt a pályát futja be a mű és Csernyakov kongeniális rendezése, amelyből legfeljebb a vetítések nyögvenyelős pillanatait lehetne okkal elhagyni. Egyebekben amit látunk, az remek, a Poloveci táncok (és egyéb látomások) színhelyéül szolgáló színpadi pipacsmező pedig egyenesen szemkápráztató; a díszlet ugyancsak Csernyakov fantáziáját dicséri. Látni és hallani is jó a címszereplőt, Ildar Abdrazakovot, aki minden külön erőfeszítés nélkül, mondhatni helyből nagyszabású alaknak tetszik, s hangban is épp ily uralkodói jelenség. Az ufai basszus körül mindenki a helyén van a szláv szereplőgárdából, melyből Okszana Dyka alkatában is nemes fejedelemasszonyát, valamint Mihail Petrenko érzékletesen megrajzolt, visszataszítóan ismerős Galickij hercegét külön is indokolt kiemelnünk. A vezénylő Gianandrea Noseda figyelmes operakarmesternek sejthető, s vitán felül komoly affinitást tanúsít Borogyin (meg Glazunov, Rimszkij-Korszakov, sőt Pável Szmelkov) műve iránt.
Deutsche Grammophon, 2014, 2 DVD