Lemez

Borogyin: Igor herceg

Zene

„Szeretném befejezni az operámat, de nem akarok túlságosan belebonyolódni” – fogalmazott pár évvel oly korai halála előtt Alekszandr Borogyin, ám ez a szerény vágya nem teljesülhetett.

Persze korántsem teljesen indokolatlan a kérdés, hogy vajon akkor is ilyen izgalmasnak találnánk-e az Igor herceget, ha a „vasárnapi zeneszerzőnek” sikerül befejeznie egyetlen operáját? Nem így történt, s azóta az Igor nem csupán nagy orosz nemzeti operává magasztosult, de többértelműsége révén – hasonlóan a szintén befejezetlen Borisz Godunovhoz és Hovanscsinához – a rendezői operaszínház számára is kitüntetett alkotás. A New York-i Metropolitan Operába szűk száz év elteltével visszatérő Igor herceg a márciusi világközvetítésben, s most immár DVD-n is Dmitrij Csernyakov rendezésével hódít. Nacionalista hevület, otthon erőszak és idegenben vereség, majd a vereség feldolgozása és az újrakezdés realista pátosza – ezt a pályát futja be a mű és Csernyakov kongeniális rendezése, amelyből legfeljebb a vetítések nyögvenyelős pillanatait lehetne okkal elhagyni. Egyebekben amit látunk, az remek, a Poloveci táncok (és egyéb látomások) színhelyéül szolgáló színpadi pipacsmező pedig egyenesen szemkápráztató; a díszlet ugyancsak Csernyakov fantáziáját dicséri. Látni és hallani is jó a címszereplőt, Ildar Abdrazakovot, aki minden külön erőfeszítés nélkül, mondhatni helyből nagyszabású alaknak tetszik, s hangban is épp ily uralkodói jelenség. Az ufai basszus körül mindenki a helyén van a szláv szereplőgárdából, melyből Okszana Dyka alkatában is nemes fejedelemasszonyát, valamint Mihail Petrenko érzékletesen megrajzolt, visszataszítóan ismerős Galickij hercegét külön is indokolt kiemelnünk. A vezénylő Gianandrea Noseda figyelmes operakarmesternek sejthető, s vitán felül komoly affinitást tanúsít Borogyin (meg Glazunov, Rimszkij-Korszakov, sőt Pável Szmelkov) műve iránt.

Deutsche Grammophon, 2014, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.