Lemez

Sólstafir: Ótta

  • V. Á.
  • 2014. október 11.

Zene

Az izlandi Sólstafir az utóbbi évek európai undergroundjában az egyik legfontosabb zenekar. Igazi öntörvényű csapat, amely magasról tesz mindenféle mainstream elvárásra: korábban képesek voltak például egy majd’ húszperces, instrumentális dallal indítani az aktuális lemezüket, az utóbbi néhány anyagukon már kizárólag az anyanyelvükön énekeltek – ez mondjuk a Sigur Rósnak is bejött –, legutolsó lemezük, a Svartir Sandar pedig egy minden kompromisszumot nélkülöző, irgalmatlanul hosszú, mégis csodaszép és magával ragadó dupla anyag volt.

Az Ótta, amelynek dalai az izlandi háromórás időegységekről, az eyk­tirekről kapták a címüket, gyakorlatilag a Svartir Sandaron, illetve a korábban a Köldön kitaposott úton megy tovább azzal a különbséggel, hogy ezúttal tömörebben és kompaktabban fogalmazták meg dalaikat az izlandiak. Most csak az utolsó dal, a Náttmál csúszik tíz perc fölé, a legrövidebb Miðdegi pedig már-már olyan, mintha egy Smashing Pumpkins-feldolgozás lenne, és a maga pulzáló ritmikájával teljesen jól áll a csapatnak. A Sólstafir persze most sem szakított a terjengős, hosszú témákkal: óriási klisé, de az Ótta néhány dala pont olyan, mintha egy rockosabb Sigur Róst hallanánk. A végeredmény azonban most is hibátlan, s így át is tudták vinni a Svartir Sandar által nagyon magasra tett lécet. A Sólstafir novemberi turnéja Budapestet is eléri: ezek után kötelező megnézni őket élőben.

Seasons Of Mist, 2014; a Sólstafir november 19-én játszik a Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.