Lemez

Sólstafir: Ótta

  • V. Á.
  • 2014. október 11.

Zene

Az izlandi Sólstafir az utóbbi évek európai undergroundjában az egyik legfontosabb zenekar. Igazi öntörvényű csapat, amely magasról tesz mindenféle mainstream elvárásra: korábban képesek voltak például egy majd’ húszperces, instrumentális dallal indítani az aktuális lemezüket, az utóbbi néhány anyagukon már kizárólag az anyanyelvükön énekeltek – ez mondjuk a Sigur Rósnak is bejött –, legutolsó lemezük, a Svartir Sandar pedig egy minden kompromisszumot nélkülöző, irgalmatlanul hosszú, mégis csodaszép és magával ragadó dupla anyag volt.

Az Ótta, amelynek dalai az izlandi háromórás időegységekről, az eyk­tirekről kapták a címüket, gyakorlatilag a Svartir Sandaron, illetve a korábban a Köldön kitaposott úton megy tovább azzal a különbséggel, hogy ezúttal tömörebben és kompaktabban fogalmazták meg dalaikat az izlandiak. Most csak az utolsó dal, a Náttmál csúszik tíz perc fölé, a legrövidebb Miðdegi pedig már-már olyan, mintha egy Smashing Pumpkins-feldolgozás lenne, és a maga pulzáló ritmikájával teljesen jól áll a csapatnak. A Sólstafir persze most sem szakított a terjengős, hosszú témákkal: óriási klisé, de az Ótta néhány dala pont olyan, mintha egy rockosabb Sigur Róst hallanánk. A végeredmény azonban most is hibátlan, s így át is tudták vinni a Svartir Sandar által nagyon magasra tett lécet. A Sólstafir novemberi turnéja Budapestet is eléri: ezek után kötelező megnézni őket élőben.

Seasons Of Mist, 2014; a Sólstafir november 19-én játszik a Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).