DVD

Verdi: A trubadúr

  • - káté -
  • 2014. október 11.

Zene

című operájának ez a 2013 végén, a berlini Schiller Theaterben készült felvétele igazi különlegesség. (Az Unter den Linden Állami Operaház és a Bécsi Ünnepi Hetek közös produkciója.) Először is a két nagyágyú miatt. ­Leo­norát Anna Netrebko, Luna grófot Plácido Domingo énekli. Netrebko operai fenomén csúcsformában, egyre teltebb és varázslatosabb hanggal, lélegzetelállító pianókkal, és a személyiség olyan szuggesztivitásával, amelyhez hasonló ma kevés van. Amilyen Domingo volt fénykorában. Ő hetvenhárom évesen élettani csoda, aki hőstenorból az utóbbi években ledolgozta magát baritonná. Így is működik, művészete a régi, a hangja nem, erőfeszítéssel énekel, néha egyenetlen, néha fakó, néha levegő után kapkod. Nem ő a másik legjobb. Hanem Marina Prudenszkaja mint Azucena. Komplett klinikai esetet kreál – hanggal, mimikával, gesztikával – a tudathasadásos, őrült cigányasszonyból. Csakhogy nem naturálisan, hanem szürreálisan. Olyan, mint egy hisztérikus marionett. Egy festett arcú commedia dell’arte figura. És itt lép be a képbe a rendező, Philipp Stölzl, aki a vásári bábszínház, a cirkusz és a szürreálissá stilizált Velázquez-festmények elegy­belegy stílusában hozott létre valami groteszket, amiben a kórus fejjel lefelé, fürtökben ömlik ki lassított mozgással egy résből, és a kváderköveket imitáló falak időnként virtuálissá válva csendéleteket vagy mozgóképeket „közvetítenek”. Mindez parodisztikus hatást is kelt, miközben aláhúzza a történet nonszensz eszelősségét – amibe Domingo nem illik bele. Az élvezeteket tetőzi Netrebko vérző falak alatt énekelt cabalettája az utolsó előtti képből, amit régi előadásokban kihagytak. Még Barenboim szokatlan tempói is illenek az előadáshoz.

Deutsche Grammophon, 2014

 

 

 

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.