Lemez

Moiré: Shelter

  • Velkei Zoltán
  • 2014. október 11.

Zene

2013 egyik legfelkavaróbb alakja Moiré volt a techno nemzetközi fősodrában. Zenéi úgy voltak rendkívül szétcsúszottak és absztraktak, hogy közben mégis elértek egy szélesebb közönséghez – kivétel nélkül mindegyik EP-jét pozitívan fogadták. A fiatal brit szerző bemutatkozó albuma Actress kiadójánál jelent meg a napokban, és jobb otthont keresve sem találhatott volna: a Shelter kilenc vadonat­új felvétele méltó folytatása annak a nyersen megszólaló, hallucinogén tánczenének, amit Actress nevéhez szokás kötni.

A Shelter hitelesen ábrázolja a modern technót a fiatal brit generáció értelmezésében. A négynegyedek alatt olykor elcsúszó dobok, a bizonytalanság érzését keltő effektek mind azt sugallják, hogy ez igazából nem is tánczene, hiába a sok cin és a középtempós ritmusok. Van a számokban valami megfoghatatlanul távoli és idegen, ami inkább koncentrációt igényel, mint mozgást. Ez a mozdulatlan állapot és a 4/4-ekből keletkező dinamizmus furcsa kettősséget eredményez, de ez nem feszültség – pontosabban képzelhetjük el az érzést, ha felfedezésként tekintünk rá. Az album méltatása során nem lehet figyelmen kívül hagyni a szerkezetét. Mint egy klasszikus indie-lemez: nem éri el a negyvenöt percet, a számok többsége pedig a 4-5 perces dimenzióban mozog. Moiré tehetsége ebben is rejlik: tudja, hogyan kell előadnia magát ahhoz, hogy ne csak azok figyeljenek fel rá, akik egyébként is hétről hétre követik az elektronikus tánczene újdonságait. Könnyen fogyasztható, elegáns album így a Shelter, és kellően excentrikus ahhoz, hogy jó ideig ne hallgassunk mást.

Werk Disc/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.