Lemez

Moiré: Shelter

  • Velkei Zoltán
  • 2014. október 11.

Zene

2013 egyik legfelkavaróbb alakja Moiré volt a techno nemzetközi fősodrában. Zenéi úgy voltak rendkívül szétcsúszottak és absztraktak, hogy közben mégis elértek egy szélesebb közönséghez – kivétel nélkül mindegyik EP-jét pozitívan fogadták. A fiatal brit szerző bemutatkozó albuma Actress kiadójánál jelent meg a napokban, és jobb otthont keresve sem találhatott volna: a Shelter kilenc vadonat­új felvétele méltó folytatása annak a nyersen megszólaló, hallucinogén tánczenének, amit Actress nevéhez szokás kötni.

A Shelter hitelesen ábrázolja a modern technót a fiatal brit generáció értelmezésében. A négynegyedek alatt olykor elcsúszó dobok, a bizonytalanság érzését keltő effektek mind azt sugallják, hogy ez igazából nem is tánczene, hiába a sok cin és a középtempós ritmusok. Van a számokban valami megfoghatatlanul távoli és idegen, ami inkább koncentrációt igényel, mint mozgást. Ez a mozdulatlan állapot és a 4/4-ekből keletkező dinamizmus furcsa kettősséget eredményez, de ez nem feszültség – pontosabban képzelhetjük el az érzést, ha felfedezésként tekintünk rá. Az album méltatása során nem lehet figyelmen kívül hagyni a szerkezetét. Mint egy klasszikus indie-lemez: nem éri el a negyvenöt percet, a számok többsége pedig a 4-5 perces dimenzióban mozog. Moiré tehetsége ebben is rejlik: tudja, hogyan kell előadnia magát ahhoz, hogy ne csak azok figyeljenek fel rá, akik egyébként is hétről hétre követik az elektronikus tánczene újdonságait. Könnyen fogyasztható, elegáns album így a Shelter, és kellően excentrikus ahhoz, hogy jó ideig ne hallgassunk mást.

Werk Disc/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.