Koncert

Sosem késő

Skinny Puppy

  • - minek -
  • 2017. július 15.

Zene

A nyolcvanas évek dühtől és opiátoktól fűtött elektro-indusztriál forradalmának egyik sikeres túlélője a kanadai Skinny Puppy.

Noha első fénykoruk után a kilencvenes évek közepén egyszer szétszéledtek, de jó másfél évtizede ismét visszaálltak az üzemszerű működésre. S mivel a fennállása alatt oly sok előadót inspiráló zenekar (elég csak Trent Reznort és a Crystal Castlest említeni) élőben is bitang erős, magától értetődő volt kihasználni, hogy az idén Európában is megismétlik két évvel ezelőtti, Down the SocioPath too című tengerentúli turnéjukat.

A koncert óriási csúszással kezdődött. A zenekar egyik kamionja lerobbant, ezért az előzenekarnak (az amúgy egészen ígéretes pszichedelikus/kraut folyamatzenét játszó finn K-X-P-nek) rendhagyó módon egy kisebb teremben kellett lenyomnia a programját. De csúszhatott akármennyit a Skinny Puppy, kezdhettek akár éjfélkor is, nem okoztak csalódást. A vokalista Nivek Ogre erősen leevett speciális kezeslábasban, változatos maszkokban dülöngélve, esetenként rohamsisakkal a fején igazolta, hogy performance-ban is nagyon erős. Különösen akkor, ha előrejön a közönségnek többnyire háttal ügyködő, idétlen bika- vagy balrogmaszkot viselő cEvin Key is, hogy sajátos vizuális duettet prezentáljanak. Az állandó tagok közül Mark Walk decensen ügyködött a hegynyi magas vasak mögött, de a turné vendégzenészeire, az extravagáns frizurájú Matthew Setzer gitárosra és a dobos/mindenes Justin Bennettre sem lehetett panasz. Ogre kellemesen torzított kántálása a helyi adottságok miatt legfeljebb erős közepesnek minősíthető általános hangzásból is perfektül kihallatszott, így a folyamatos gondolatfolyam minden szavát érteni lehetett. A vaskos szettlistából nekem ugyan hiányzott pár számomra kedves klasszikus (mindenekelőtt a Testure az 1988-as VIVIsectVI albumról), de ezt leszámítva szinte hibátlan válogatást kaptunk a Skinny Puppy első 10 évéből. Ezzel szemben a 2003-as újraalakulás után kiadott négy albumról összesen egy számot (Village) toltak, ami persze a mostani turné összegző-visszaemlékező jellegéből is adódhatott.

Az biztos, hogy a hangzás ugyanolyan pusztító, roncsoló, a dobok olyan fémesek, az előadás pontosan olyan drámai volt, mint régen. És rendben voltak azok a melankolikusan sötét szintiwave melódiák is, amelyek az ipari varacskolás mögül bontakoztak ki: nem véletlenül zárta a fő blokkot az időtlenül szép Assimilate, és lett a ráadás fináléja a Candle című ipari metál ballada.

Dürer Kert, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.