Koncert

Sosem késő

Skinny Puppy

  • - minek -
  • 2017. július 15.

Zene

A nyolcvanas évek dühtől és opiátoktól fűtött elektro-indusztriál forradalmának egyik sikeres túlélője a kanadai Skinny Puppy.

Noha első fénykoruk után a kilencvenes évek közepén egyszer szétszéledtek, de jó másfél évtizede ismét visszaálltak az üzemszerű működésre. S mivel a fennállása alatt oly sok előadót inspiráló zenekar (elég csak Trent Reznort és a Crystal Castlest említeni) élőben is bitang erős, magától értetődő volt kihasználni, hogy az idén Európában is megismétlik két évvel ezelőtti, Down the SocioPath too című tengerentúli turnéjukat.

A koncert óriási csúszással kezdődött. A zenekar egyik kamionja lerobbant, ezért az előzenekarnak (az amúgy egészen ígéretes pszichedelikus/kraut folyamatzenét játszó finn K-X-P-nek) rendhagyó módon egy kisebb teremben kellett lenyomnia a programját. De csúszhatott akármennyit a Skinny Puppy, kezdhettek akár éjfélkor is, nem okoztak csalódást. A vokalista Nivek Ogre erősen leevett speciális kezeslábasban, változatos maszkokban dülöngélve, esetenként rohamsisakkal a fején igazolta, hogy performance-ban is nagyon erős. Különösen akkor, ha előrejön a közönségnek többnyire háttal ügyködő, idétlen bika- vagy balrogmaszkot viselő cEvin Key is, hogy sajátos vizuális duettet prezentáljanak. Az állandó tagok közül Mark Walk decensen ügyködött a hegynyi magas vasak mögött, de a turné vendégzenészeire, az extravagáns frizurájú Matthew Setzer gitárosra és a dobos/mindenes Justin Bennettre sem lehetett panasz. Ogre kellemesen torzított kántálása a helyi adottságok miatt legfeljebb erős közepesnek minősíthető általános hangzásból is perfektül kihallatszott, így a folyamatos gondolatfolyam minden szavát érteni lehetett. A vaskos szettlistából nekem ugyan hiányzott pár számomra kedves klasszikus (mindenekelőtt a Testure az 1988-as VIVIsectVI albumról), de ezt leszámítva szinte hibátlan válogatást kaptunk a Skinny Puppy első 10 évéből. Ezzel szemben a 2003-as újraalakulás után kiadott négy albumról összesen egy számot (Village) toltak, ami persze a mostani turné összegző-visszaemlékező jellegéből is adódhatott.

Az biztos, hogy a hangzás ugyanolyan pusztító, roncsoló, a dobok olyan fémesek, az előadás pontosan olyan drámai volt, mint régen. És rendben voltak azok a melankolikusan sötét szintiwave melódiák is, amelyek az ipari varacskolás mögül bontakoztak ki: nem véletlenül zárta a fő blokkot az időtlenül szép Assimilate, és lett a ráadás fináléja a Candle című ipari metál ballada.

Dürer Kert, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.