Koncert

Sosem késő

Skinny Puppy

  • - minek -
  • 2017. július 15.

Zene

A nyolcvanas évek dühtől és opiátoktól fűtött elektro-indusztriál forradalmának egyik sikeres túlélője a kanadai Skinny Puppy.

Noha első fénykoruk után a kilencvenes évek közepén egyszer szétszéledtek, de jó másfél évtizede ismét visszaálltak az üzemszerű működésre. S mivel a fennállása alatt oly sok előadót inspiráló zenekar (elég csak Trent Reznort és a Crystal Castlest említeni) élőben is bitang erős, magától értetődő volt kihasználni, hogy az idén Európában is megismétlik két évvel ezelőtti, Down the SocioPath too című tengerentúli turnéjukat.

A koncert óriási csúszással kezdődött. A zenekar egyik kamionja lerobbant, ezért az előzenekarnak (az amúgy egészen ígéretes pszichedelikus/kraut folyamatzenét játszó finn K-X-P-nek) rendhagyó módon egy kisebb teremben kellett lenyomnia a programját. De csúszhatott akármennyit a Skinny Puppy, kezdhettek akár éjfélkor is, nem okoztak csalódást. A vokalista Nivek Ogre erősen leevett speciális kezeslábasban, változatos maszkokban dülöngélve, esetenként rohamsisakkal a fején igazolta, hogy performance-ban is nagyon erős. Különösen akkor, ha előrejön a közönségnek többnyire háttal ügyködő, idétlen bika- vagy balrogmaszkot viselő cEvin Key is, hogy sajátos vizuális duettet prezentáljanak. Az állandó tagok közül Mark Walk decensen ügyködött a hegynyi magas vasak mögött, de a turné vendégzenészeire, az extravagáns frizurájú Matthew Setzer gitárosra és a dobos/mindenes Justin Bennettre sem lehetett panasz. Ogre kellemesen torzított kántálása a helyi adottságok miatt legfeljebb erős közepesnek minősíthető általános hangzásból is perfektül kihallatszott, így a folyamatos gondolatfolyam minden szavát érteni lehetett. A vaskos szettlistából nekem ugyan hiányzott pár számomra kedves klasszikus (mindenekelőtt a Testure az 1988-as VIVIsectVI albumról), de ezt leszámítva szinte hibátlan válogatást kaptunk a Skinny Puppy első 10 évéből. Ezzel szemben a 2003-as újraalakulás után kiadott négy albumról összesen egy számot (Village) toltak, ami persze a mostani turné összegző-visszaemlékező jellegéből is adódhatott.

Az biztos, hogy a hangzás ugyanolyan pusztító, roncsoló, a dobok olyan fémesek, az előadás pontosan olyan drámai volt, mint régen. És rendben voltak azok a melankolikusan sötét szintiwave melódiák is, amelyek az ipari varacskolás mögül bontakoztak ki: nem véletlenül zárta a fő blokkot az időtlenül szép Assimilate, és lett a ráadás fináléja a Candle című ipari metál ballada.

Dürer Kert, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.