Lemez

Spoon: Hot Thoughts

Zene

Egy héttel ezelőtt a Shins kapcsán már emlegettük a Spoont, most pedig itt is van az austini négyes legújabb albuma. A Britt Daniel vezette csapat közel negyedszázada alakult, és nincs olyan zenekar, amelyik a 21. században jobb átlagot produkált volna náluk a kritikusok pontszámait összesítő Metacriticen. A Spoon tényleg nem készített rossz lemezt, és mivel épp a legutóbbi albumuk, a They Want My Soul sikerült eddig a legjobban, nagy kérdés volt, hogy most mivel rukkolnak elő. Danielék a három évvel ezelőtt megjelent csúcsművükhöz nyúltak ihletért, konkrétan annak legjobb dala, az Inside Out volt a kiindulópont, és ezzel nem is lehetett mellényúlni – az immáron kilencedik album, a Hot Thoughts méltó folytatásnak bizonyul. Ebben fontos szerepe van Dave Fridmann producernek is, aki szerencsére nem erőltette rá különösebben a védjegyszerű pszichedelikus világát Spoonékra, hanem hagyta őket önmagukat adni (inkább apró hangszerelési megoldásokon lehet érezni a keze nyomát). A számokra a nagy idolok, David Bowie és Prince halála, illetve, a zenekar történetében rendhagyó módon a szex hatott – a téma érezhetően ott van a címadó dalban és a First Caressben. A WhisperI’lllistentohearit című darabban robusztus posztpunk basszus hasít, a Do I Have To Talk You Into It egyértelműen az új lemez Inside Outja, a Can I Sit Next To You igazi prince-es diszkó-rock sláger, a Shotgun az elektronikus tánczenék felé is nyit, míg a politikus hangvételű Tear It Downban a karcos hangú Daniel azt hangoztatja, hogy „építsenek csak falat körülöttünk, én úgyis lebontom majd”. De a legnagyobb meglepetés az Us című instrumentális záródalban érkezik, aminek bizonyos részei hallatán az embernek eszébe juthat Brian Eno munkássága, és az egészben az az érdekes, hogy a Spoonnak is van egy Enója, a dobos-producer Jim, de a név- és és zenei rokonságon kívül nincs más közük egymáshoz.

Matador Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.