Lemez

Spoon: Hot Thoughts

Zene

Egy héttel ezelőtt a Shins kapcsán már emlegettük a Spoont, most pedig itt is van az austini négyes legújabb albuma. A Britt Daniel vezette csapat közel negyedszázada alakult, és nincs olyan zenekar, amelyik a 21. században jobb átlagot produkált volna náluk a kritikusok pontszámait összesítő Metacriticen. A Spoon tényleg nem készített rossz lemezt, és mivel épp a legutóbbi albumuk, a They Want My Soul sikerült eddig a legjobban, nagy kérdés volt, hogy most mivel rukkolnak elő. Danielék a három évvel ezelőtt megjelent csúcsművükhöz nyúltak ihletért, konkrétan annak legjobb dala, az Inside Out volt a kiindulópont, és ezzel nem is lehetett mellényúlni – az immáron kilencedik album, a Hot Thoughts méltó folytatásnak bizonyul. Ebben fontos szerepe van Dave Fridmann producernek is, aki szerencsére nem erőltette rá különösebben a védjegyszerű pszichedelikus világát Spoonékra, hanem hagyta őket önmagukat adni (inkább apró hangszerelési megoldásokon lehet érezni a keze nyomát). A számokra a nagy idolok, David Bowie és Prince halála, illetve, a zenekar történetében rendhagyó módon a szex hatott – a téma érezhetően ott van a címadó dalban és a First Caressben. A WhisperI’lllistentohearit című darabban robusztus posztpunk basszus hasít, a Do I Have To Talk You Into It egyértelműen az új lemez Inside Outja, a Can I Sit Next To You igazi prince-es diszkó-rock sláger, a Shotgun az elektronikus tánczenék felé is nyit, míg a politikus hangvételű Tear It Downban a karcos hangú Daniel azt hangoztatja, hogy „építsenek csak falat körülöttünk, én úgyis lebontom majd”. De a legnagyobb meglepetés az Us című instrumentális záródalban érkezik, aminek bizonyos részei hallatán az embernek eszébe juthat Brian Eno munkássága, és az egészben az az érdekes, hogy a Spoonnak is van egy Enója, a dobos-producer Jim, de a név- és és zenei rokonságon kívül nincs más közük egymáshoz.

Matador Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.