Lemez

Spoon: Hot Thoughts

Zene

Egy héttel ezelőtt a Shins kapcsán már emlegettük a Spoont, most pedig itt is van az austini négyes legújabb albuma. A Britt Daniel vezette csapat közel negyedszázada alakult, és nincs olyan zenekar, amelyik a 21. században jobb átlagot produkált volna náluk a kritikusok pontszámait összesítő Metacriticen. A Spoon tényleg nem készített rossz lemezt, és mivel épp a legutóbbi albumuk, a They Want My Soul sikerült eddig a legjobban, nagy kérdés volt, hogy most mivel rukkolnak elő. Danielék a három évvel ezelőtt megjelent csúcsművükhöz nyúltak ihletért, konkrétan annak legjobb dala, az Inside Out volt a kiindulópont, és ezzel nem is lehetett mellényúlni – az immáron kilencedik album, a Hot Thoughts méltó folytatásnak bizonyul. Ebben fontos szerepe van Dave Fridmann producernek is, aki szerencsére nem erőltette rá különösebben a védjegyszerű pszichedelikus világát Spoonékra, hanem hagyta őket önmagukat adni (inkább apró hangszerelési megoldásokon lehet érezni a keze nyomát). A számokra a nagy idolok, David Bowie és Prince halála, illetve, a zenekar történetében rendhagyó módon a szex hatott – a téma érezhetően ott van a címadó dalban és a First Caressben. A WhisperI’lllistentohearit című darabban robusztus posztpunk basszus hasít, a Do I Have To Talk You Into It egyértelműen az új lemez Inside Outja, a Can I Sit Next To You igazi prince-es diszkó-rock sláger, a Shotgun az elektronikus tánczenék felé is nyit, míg a politikus hangvételű Tear It Downban a karcos hangú Daniel azt hangoztatja, hogy „építsenek csak falat körülöttünk, én úgyis lebontom majd”. De a legnagyobb meglepetés az Us című instrumentális záródalban érkezik, aminek bizonyos részei hallatán az embernek eszébe juthat Brian Eno munkássága, és az egészben az az érdekes, hogy a Spoonnak is van egy Enója, a dobos-producer Jim, de a név- és és zenei rokonságon kívül nincs más közük egymáshoz.

Matador Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.