Koncert

St. Vincent

Zene

Koncertügyileg az elmúlt hét különösen nívósnak bizonyult Budapesten, magasan jegyzett előadók váltották egymást szerte a városban, de mind közül kiemelkedett a St. Vincent művésznevet viselő Annie Clark. Hiszen az ő idei albuma egészen biztosan ott lesz az év végi listák élén (mi is dicsértük), és egyértelműen a 2014-es év hozta el számára a nagy befutást.

A koncert időpontja már-már matiné jellegű – állítólag az utána kezdődő Tycho-buli miatt van ilyen korán, viccelődő bennfentesek szerint viszont azért, hogy a popzsurnaliszták utána átérjenek Kylie Minogue show-jára az Arénába. Negyed 8-kor lép St. Vincent az A38 színpadára. Mellette egy dobos, egy szintis és egy japán gitáros/szintis csaj, aki a hipszterfaktort hivatott növelni. A 32 éves Annie egészen komoly interakciót folytat a távol-keleti származású hölggyel: sokszor teljesen egyformán mozognak zenélés közben, és az időnként amúgy is rockparódiának ható színpadi eszköztárba még a Status Quo által szabadalmaztatott szinkrongitárforgást is beillesztik. A kiváló dalokhoz időnként meglehetősen teátrális elemek kapcsolódnak, így az embernek az az érzése, hogy itt szinte minden gesztus művi és kiszámítható – az értelmetlen monológokról pedig inkább ne is beszéljünk. (Persze mindez semmi ahhoz a ripacskodó, fejkendős, tesitanáros, sípot fújó nézőhöz képest, aki elöl, a jobb oldali kivetítőnél produkálja magát.)

Amúgy igazi lemezbemutató koncertet kapunk, az új album 11 dalából 9 is felcsendül – ott van köztük a Prince Johnny és a Severed Crossed Fingers is, amelyeknél idén nem nagyon írt senki sem jobb dalokat. St. Vincent aztán még úszik egyet gitárostul a közönség tetején, majd szerény nyolcvanperces játékidőt követően már kapcsolják is fel a lámpát, szerelik át a termet Tychóra; bizonyos újságírók pedig taxiban száguldanak Kylie felé.

 

A38 hajó, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.