Koncert

St. Vincent

Zene

Koncertügyileg az elmúlt hét különösen nívósnak bizonyult Budapesten, magasan jegyzett előadók váltották egymást szerte a városban, de mind közül kiemelkedett a St. Vincent művésznevet viselő Annie Clark. Hiszen az ő idei albuma egészen biztosan ott lesz az év végi listák élén (mi is dicsértük), és egyértelműen a 2014-es év hozta el számára a nagy befutást.

A koncert időpontja már-már matiné jellegű – állítólag az utána kezdődő Tycho-buli miatt van ilyen korán, viccelődő bennfentesek szerint viszont azért, hogy a popzsurnaliszták utána átérjenek Kylie Minogue show-jára az Arénába. Negyed 8-kor lép St. Vincent az A38 színpadára. Mellette egy dobos, egy szintis és egy japán gitáros/szintis csaj, aki a hipszterfaktort hivatott növelni. A 32 éves Annie egészen komoly interakciót folytat a távol-keleti származású hölggyel: sokszor teljesen egyformán mozognak zenélés közben, és az időnként amúgy is rockparódiának ható színpadi eszköztárba még a Status Quo által szabadalmaztatott szinkrongitárforgást is beillesztik. A kiváló dalokhoz időnként meglehetősen teátrális elemek kapcsolódnak, így az embernek az az érzése, hogy itt szinte minden gesztus művi és kiszámítható – az értelmetlen monológokról pedig inkább ne is beszéljünk. (Persze mindez semmi ahhoz a ripacskodó, fejkendős, tesitanáros, sípot fújó nézőhöz képest, aki elöl, a jobb oldali kivetítőnél produkálja magát.)

Amúgy igazi lemezbemutató koncertet kapunk, az új album 11 dalából 9 is felcsendül – ott van köztük a Prince Johnny és a Severed Crossed Fingers is, amelyeknél idén nem nagyon írt senki sem jobb dalokat. St. Vincent aztán még úszik egyet gitárostul a közönség tetején, majd szerény nyolcvanperces játékidőt követően már kapcsolják is fel a lámpát, szerelik át a termet Tychóra; bizonyos újságírók pedig taxiban száguldanak Kylie felé.

 

A38 hajó, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.