Lemez

Súlytalan szépségek

Lush: Chorus

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2016. január 10.

Zene

Nehéz úgy beszélni a kilencvenes évek brit gitárzenéjéről, hogy a Lush neve ne kerüljön elő legalább zárójelben, lábjegyzetben vagy zárójeles lábjegyzetben; a zenekar egészen népszerűnek számított Angliában és Japánban, és ott volt az évtized elején a shoegaze erős másodvonalában, majd valamivel később, a britpop zenitjén ismét sikerrel érzett rá a Zeitgeistre.

Másrészt viszont a Lush elég ritkán jön szóba, amikor a korszak igazán fontos és meghatározó zenekarait keressük, mégpedig azon egyszerű oknál fogva, hogy nem is volt az. Akár azt is megkockáztathatjuk, hogy a Lush klasszikus epigonzenekar volt, ám ezzel az égadta világon semmi probléma nincs, manapság meg már főleg semmi jelentősége: egész egyszerűen azért, mert Miki Berényi és Emma Anderson a röpke tízéves karrier alatt olyan csodás, elbájoló, súlytalan szépségű dalokat írt, hogy azokon máig nem fogott az idő. És talán ez tesz egy zenekart igazán naggyá, nem pedig az, amikor a Művész jelentőségteljes gesztusokkal kísérve éppen korszakot alkot, ám nem tud megírni egy refrént úgy, hogy az húsz évvel később is elvarázsoljon.

A Lusht két gyerekkori barátnő, a fentebb már méltatott gitáros-énekes-dalszerző duó, Miki Berényi és Emma Anderson hozta össze Londonban a nyolcvanas évek második felében. A zenekar a korszak független és cool gitárzenéinek (C86-os posztpunk, dream pop, jangle pop) bűvöletében alakult, illetve a formálódó, már robbanásra kész shoegaze-színtérhez kapcsolódott: ezt a korszakot örökíti meg a korai EP-ket összefoglaló, imádnivalóan összevissza kvázi-debütlemez, a 90-es Gala, valamint az első igazi album, a másfél évvel későbbi Spooky. Noha ezekkel a lemezekkel a Lush nem került a zsáner sokat hivatkozott zenekarainak ligájába (a Slowdive, a Ride és pláne a My Bloody Valentine mellé), a Spooky mégis az egyik legjobb dolog, ami a műfajjal történhetett. Legyen szó bár éteri vokálharmóniákról, mérsékelten zajos gitárgerjesztésről, csajos gitárpopról vagy punkos kirohanásokról, a dalok egyszerűen ragyogóak, Berényi pedig tényleg generációjának egyik legnagyszerűbb énekese. Noha érezhetően sokat tanult a Cocteau Twins-es Elizabeth Frasertől, paradicsomi magasságokig emelkedő, fátyolos és simogató énekhangja ezer közül is felismerhető. A félig magyar, félig japán (édesapja bizonyos Berényi Iván sportújságíró), lángoló hajú és a friss képek alapján nagyon szerencsésen öregedő énekesnő ráadásul hamar afféle alternatív szexszimbólummá nőtte ki magát.

A következő nagylemez, a Split 94-ben, erősen változó zenei klímában jelent meg. Ez ugyebár már a Definitely Maybe és a Parklife éve, a shoegaze nem menő, a pár évvel korábban még divatos zenekarok megszűnnek vagy kiutat keresnek a műfajból: a Ride nem túl izgalmas retró rockzenébe vált, a My Bloody Valentine pedig tetszhalott állapotba. Így aztán a Split afféle átmeneti lemez lesz, ráadásul eléggé szélsőséges is: a rohanós-punkos-gitárpopos Blackoutnak, a nyolcperces dreampop-opera Never-Nevernek vagy a záró, földöntú­lian szép When I Die-nak normális esetben nem szabadna egy lemezen szerepelnie. Az album fogadtatása nem volt egyértelműen pozitív, kicsit ki is ment a zenekar a divatból, noha így mai füllel a klipesített, ellenállhatatlanul slágeres Hypocrite nem lóg ki annyira a kortárs mezőnyből. A harmadik album, a 96-os Love­life pedig már gyakorlatilag teljes egészében az utóbbi nyomvonalán halad: talán ez a korabeli csajos britpop csúcslemeze, valamint sok szempontból a Lush életművének legerősebb (és egészen biztos, hogy legsikeresebb) darabja is egyúttal. Ugyan marad valamennyi az éteri szopránokból és a különös, boldog-szomorú lebegésből, ám a dalok jóval egyenesebb, powerpoposabb keretet kapnak: a nyitó, szörfgitáros Ladykillers úgy sodor, hogy tényleg minden bunkó pasi nevében elszégyelljük magunkat, a legfülbemászóbb dalok, mint például a Single Girl, pedig már annyira rágógumik, hogy az erre fogékonyaknak ez itt gyakorlatilag a mennyország. A pár lassabb dal szokás szerint fenséges, a Jarvis Cockerrel közösen előadott Ciao! pedig a szövegeiben rendszerint a férfi-női kapcsolatokat (főleg a szexet) előszeretettel boncolgató Lush remekműve a témában, valamint alkalmasint minden idők legjobb szakítós száma. Látszik tehát, hogy lett volna legalább az ezredfordulóig kitartó muníció vagy még legalább egy erős lemez a zenekarban, de sajnos egy nagyon csúnya tragédia rövidre zárta a történetet: a zenekar dobosa, Chris Acland még az album megjelenésének évében felakasztotta magát a szülei házában.

A Lush feloszlott, Berényi gyakorlatilag visszavonult a zenéléstől, és Anderson is inkább a civil munkáival foglalkozott. A zenekar nem lett legenda (leszámítva az állítólagos, tizenöt évvel ezelőtti, „legendás” budapesti házibulikat, amelyekben feltűnik a csendben és csinosan a konyhában üldögélő Miki Berényi), sem megkerülhetetlen hivatkozási alap, de azt, hogy majdnem húsz év után megint összeáll és koncertezik a kreatív duó, a 4AD pedig egy gigadobozban újra kiadja a Lush gyakorlatilag összes felvételét, egyértelműen a tömegigénynek köszönhető. Mert van az úgy, hogy az ember sokkal jobban örül két, felváltva és egyszerre éneklő, tündöklően tehetséges, lassan ötven­éves csitrinek, mint valami dögunalmas legendának.

4AD, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.