Interjú

„A meghitt válik idegenné”

Péteri Lóránt zenetörténész

Zene

Nyomozás egy műfaj után, kísértetek Mahler zenéjében – a Zeneakadémia Zenetudományi és Zeneelméleti Tanszékének vezetőjét nemrég megjelent könyvéről (Mahler, a scherzo és a kísérteties) kérdeztük.

Magyar Narancs: A hatvanas évek s persze talán leginkább

Leonard Bernstein működése óta Gustav Mahler egyre népszerűbb a muzsikusok és a zenehallgatók körében, de éppígy hatalmas az érdeklődés iránta a zenetudomány terén is. Miért éppen Mahler?

Péteri Lóránt: Mahler mostanra valóban mintha átvette volna azt a reprezentatív helyet és szerepet a világ koncerttermeiben, amelyet az ő életében még Beethoven töltött be. 1960-ban, a zeneszerző születésének centenáriumán az európai és amerikai közönség boldogan ismerhette fel, hogy Mahler zenéje határozottan posztmodern érzéseket közvetít, például a radikálisan különböző zenei nyelvek és akusztikus jelenségek egymás mellé rendelésével vagy a kínzó metafizikai kételyek mentén kirajzolódó törésvonalai­val. Azt hiszem, igazán vonzóvá az tette és teszi ezt a zenét, hogy a heterogén és fragmentált anyagból mégiscsak felépíti a maga „nagy elbeszéléseit” – amelyekre a szívünk mélyén azért a leginkább vágyunk. Nem véletlen, hogy Mahler szimfóniáit az elemzők egy része szívesen hasonlítja Proust és Thomas Mann regényeihez. A zenetudomány pedig, amely olykor maga tör utat az előadóművészek és a közönség számára, máskor követi a kor ízlését, választásait. 1960 előtt is születtek figyelemre méltó értelmezések Mahler zenéjéről, de életrajzának és életművének rendszeres tudományos feldolgozása csak ezt követően indult meg. Mára viszont már nem is egy, de inkább két könyvtárnyi, soknyelvű, globális Mahler-irodalom jött létre. S most már éppen az a nagy kérdés, hogy a 2011-es évfordulós tetőpontot, Mahler halálának centenáriumi évét vajon nem követi-e egyfajta apályjelenség? De ha a kérdésedre valami személyesebb választ vársz, akkor a magam kötődése attól a kisgyerekkori élménytől eredeztethető, amikor hétévesen az I. szimfónia hangfelvételével találkoztam: Fischer Ivánnal, az Állami Hangversenyzenekarral, s a kétlemezes albumon még ott szerepeltek a Vándorlegény-dalok is, Takács Klárával. Innentől kezdve aztán nem tudtam és nem is akartam többé Mahlertől elszabadulni.

MN: Könyved szorosan véve egyetlen Mahler-szimfónia-tételt, a Feltámadás melléknevű II. szimfónia Scherzóját vizsgálja, de ezt egy krimibe illő nyomozás előzi meg a scherzo műfaja körül. Picit gyanús, kritikai tételforma ez, amely könnyen ölt sötét, akár démoni jelleget.

PL: Ugye, a scherzo Beethoven óta rögzült eleme a szimfonikus  és a szonátaciklusoknak, ugyanakkor ez a tételtípus mégis mindig elkülönült a többi tételtől, a mű közegétől. Ezért az is szándékom volt, hogy a haydni kezdetektől – amikor először került a menüett helyére – Mahlerig eljutva bemutassam a scherzónak ezt a konfliktusos alakulástörténetét.

MN: Ez emlékeztet a mikrotörténet-írás kihágások és devian­ciák iránti érdeklődésére, hiszen ott a normaszegések és ütközések vizsgálata révén válik áttekinthetővé akár egy teljes társadalom működése.

PL: Talán valahogy így teheti érzékletessé egy-egy scherzo felépítése az adott komponista zenéről való gondolkodását, probléma­érzékenységét, technikáját. De a scherzo kiválasztásánál mindemellett természetesen volt egy egészen praktikus szempontom is: ezt a tételtípust ugyanis egészen meglepő módon elhanyagolja a szakirodalom tekintélyes hányada.

MN: E nyomozás során különösen szórakoztató volt az az örök tudáselméleti probléma, hogy mennyire képlékennyé válik minden definíció, ha nagyító alá vesszük. Ebben az esetben a scherzo mint műfaj.

PL: Itt az érdekelt, hogy bemutassam: amit esszenciálisnak, egy szilárd mag köré épült létezőnek vélnénk, s amiről így is szokás beszélni (mintha a scherzónak lennének univerzális vagy elidegeníthetetlen vonásai), nos, az társadalmi konstrukció. Méghozzá olyan társadalmi konstrukció, melyről minden megszólaló kicsit mást gondol, s melynek se a kezdőpontján nem voltak, se a jelenből visszatekintve nem láthatóak szigorú, általános szabályai. S eközben pillanatról pillanatra módosuló tartalommal, de mégiscsak létezik egy műfaj, amely az adott 19. századi zeneszerző és közönsége között teremt egy egyezményes viszonyt, meghatározza az elvárásokat, a befogadás kereteit, értelemszerűen még akkor is, ha a komponista épp szabályt szeg. Ez az a funkció, amelyet még elbírt egy-egy műfaj a 19. század folyamán.

MN: Az elemzés középpontjában álló Mahler-scherzót már könyved címében összekapcsolod a freudi „kísérteties”, az unheimlich fogalmával.

PL: Ezt a fogalmat számunkra is ismertté valóban Freud 1919-ben megjelent tanulmánya tette, de már maga Freud is támaszkodott pályatársa, Ernst Jentsch egy korábbi munkájára, s ők mindketten megannyi példát merítettek e jelenség bemutatásakor E. T. A. Hoffmann műveiből. Freud számára a jelenség legjellemzőbb jegye, amikor a régről ismert, a meghitt válik idegenné és félelmetessé. Jentsch kiindulópontja pedig az volt, hogy a kísérteties benyomást az a bizonytalanság kelti, amikor valamilyen jelenségről nem tudjuk eldönteni, hogy élő vagy holt, hogy szerves-e vagy mechanikus. Mindkét meghatározás a modernitás által előhívott krízistapasztalatokhoz köti a kísérteties fogalmát, vagyis a racionális világlátás mellékhatásaként válik elidegenítővé minden olyan mozzanat, amelyet nem tudunk beilleszteni a szokott keretek közé. S ez a kísérteties elidegeníthet önmagunktól, a saját énünk mechanikus voltának érzetét ébresztheti fel bennünk.

MN: A kísértetiesnek ezeket a jegyeit elemzed a II. szimfónia Scherzójában, s ezt a fogalmat azután magának Mahlernek a személyiségével, identitásbizonytalanságaival is összekapcsolod.

PL: Freud szerint azok a jelenségek is kísértetiesnek tekinthetők, amelyek az ember mágikus vagy premodern világképhez tartozó, elfojtott gondolatait, érzéseit hozzák felszínre. A 62 esztendős Freud tanulmányában példaként szerepel az, ha valaki egy adott nap folyton ugyanazzal a számmal, a 62-essel találkozik. Tehát a premodern képzetek megelevenedése és a valóságra gyakorolt hatása is a kísérteties jelenségkörébe sorolható – s ilyesmit Mahlernél is találunk. Mahler identitásában a zsidó háttér, melytől 1897-es kikeresztelkedése révén formálisan is elszakadt, ilyen neuralgikus pont volt. Olyan társadalomban élt, ahol legalább háromféle külső felfogása létezett a zsidó identitásnak. A liberális, az emberi és állampolgári egyenlőséget hangsúlyozó álláspont, a premodern antijudaizmusra is építő modern antiszemitizmus álláspontja, s végül az a felfogás, amely a polgári társadalomban csendben tovább élő rendies-patriarchális megkülönböztetések gyakorlatában öltött testet. Vagyis egy olyan személyiség, mint Ma­hler, könnyen légüres térben találhatta magát: egyfelől a csúcsra érkezetten, a bécsi Hofoper igazgatójaként és többgyermekes katolikus családapaként, másfelől olyasvalakiként, akit környezetének igen tekintélyes hányada (köztük az antiszemita sajtó) egyfajta konstruált zsidó háttérrel kapcsol össze, valamiféle általános zsidó jelenség megnyilvánulásaként látva és láttatva. Ez a kívülről ráerőszakolt azonosítás, ez a külső zsidó imázs okvetlenül felkelthette Mahlerben a kísérteties érzését, hiszen ez az azonosítás társadalmi szinten a meghaladottnak vélt, de valójában csak elfojtott premodern hiedelmekből kelt új életre. S ez az egyénre kívülről ráaggatott imázs alkalmas volt arra, hogy Mahlert árnyékként kísérő, hoffmanni hasonmássá váljon.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.