Lemez

Sun Kil Moon: Benji

  • Lang Ádám
  • 2014. április 7.

Zene

"A fesztiválokon mindenki idősebb nálam egy húszassal" - énekli elégikus baritonján Mark Kozelek a hatodik Sun Kil Moon-lemezen. 2002-ben alakított zenekarával a bokszolók mitológiájától indulva egyre személyesebb hangvétel felé haladt: legutóbbi két albumát már zenekara nélkül, egyetlen nejlonhúros gitárral vette fel.

Mostanra kifogyott a metaforákból - mondja. Helyettük áttételek nélküli sztorikat kapunk az utóbbi évek egyik legmegrázóbb folklemezén.

A most megjelent Benjin Kozelek az életmű tanulságait levonva feloldja a személyes sztorik és a mások élettörténete közti határvonalat. Történeteiben ártatlan emberek veszítik el életüket tragikusan, míg a sorozatgyilkosok természetes körülmények között hunynak el. Közben pedig folyamatosan jönnek a szívszorítóan kimért személyes utalások: például a férfi (Steve Shelley), aki dobol, szintén 51 - épp, mint a gyilkos volt, amikor meghalt; és csodálatosak a szülőkhöz intézett vallomások is.

Alapvetően most is csak Kozelek és a gitárja szól, amikor viszont - nagy ritkán - bejön valami más is, és kiegészíti a narratívát, az katartikus. A felrobbanó dezodor által megölt nőről szóló Carissa enyhítően csilingelő xilofonjai, a Kozelek szerelmeiről szóló dal lépcsőzetes építkezése, az apjához írt blues-óda gospelesen emelkedett kórusai, a Richard Ramirez nevű gyilkosról mesélő szám skizofrénre kettébontott, visszhangosított énektémái mind ilyenek. Ahol pedig nincs semmi, ott épp a hiány lesz a hozzáadott érték. A Benji a tragédiáival mondja el az életről, hogy mennyire szép.

Caldo Verde, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.