Lemez

Sun Kil Moon: Benji

  • Lang Ádám
  • 2014. április 7.

Zene

"A fesztiválokon mindenki idősebb nálam egy húszassal" - énekli elégikus baritonján Mark Kozelek a hatodik Sun Kil Moon-lemezen. 2002-ben alakított zenekarával a bokszolók mitológiájától indulva egyre személyesebb hangvétel felé haladt: legutóbbi két albumát már zenekara nélkül, egyetlen nejlonhúros gitárral vette fel.

Mostanra kifogyott a metaforákból - mondja. Helyettük áttételek nélküli sztorikat kapunk az utóbbi évek egyik legmegrázóbb folklemezén.

A most megjelent Benjin Kozelek az életmű tanulságait levonva feloldja a személyes sztorik és a mások élettörténete közti határvonalat. Történeteiben ártatlan emberek veszítik el életüket tragikusan, míg a sorozatgyilkosok természetes körülmények között hunynak el. Közben pedig folyamatosan jönnek a szívszorítóan kimért személyes utalások: például a férfi (Steve Shelley), aki dobol, szintén 51 - épp, mint a gyilkos volt, amikor meghalt; és csodálatosak a szülőkhöz intézett vallomások is.

Alapvetően most is csak Kozelek és a gitárja szól, amikor viszont - nagy ritkán - bejön valami más is, és kiegészíti a narratívát, az katartikus. A felrobbanó dezodor által megölt nőről szóló Carissa enyhítően csilingelő xilofonjai, a Kozelek szerelmeiről szóló dal lépcsőzetes építkezése, az apjához írt blues-óda gospelesen emelkedett kórusai, a Richard Ramirez nevű gyilkosról mesélő szám skizofrénre kettébontott, visszhangosított énektémái mind ilyenek. Ahol pedig nincs semmi, ott épp a hiány lesz a hozzáadott érték. A Benji a tragédiáival mondja el az életről, hogy mennyire szép.

Caldo Verde, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.