Koncert

Anna Calvi

Zene

A 33 éves angol gitáros-énekesnő 25 perces késéssel érkezik a kétharmadáig telt hajó színpadára. A tavalyelőtti szigetes triókoncerthez képest most már három kísérője van: a doboson és a szintis csajon kívül vele van egy szintén billentyűs csávó is, aki hol szintetikus basszust, hol analóg basszusgitárt szólaltat meg, és még vokálozik is.

Aki a pár hónapja megjelent második album, a One Breath miatt azt hiszi, hogy most már inkább az énekrészeken lesz a hangsúly, téved: Calvi a régi intenzitással nyűvi a hathúrost. A legjobb benne az, hogy nem majmol egyetlen gitárhőst sem, és elismerésre méltó, ahogy egy viszonylag komolyabb énektémát egy szintén igen bonyolult gitármenettel kísér - úgy, hogy közben le sem néz a hangszerére.

Lemezbemutató koncerthez illően természetesen az új dalok vannak túlsúlyban, így viszonylag hamar megkapjuk az Elizát, a Suddenlyt és a Sing To Me-t, no meg a jó zúzós Love Of My Life-ot, ami nem is állhatna távolabb a Queen hasonló című számától. A Bleed Into Me-ben nem reménykedtem, de az is elhangzik - természetesen nincs benne annyira monumentális kórus, mint a lemezverzión, de Calvi és a két hímnemű vokalista így is kitesz magáért. Innentől pedig leesik az alsó állkapocs, és ott is marad egy darabig. A TV On The Radio Wolf Like Me című számából Anna egy másik TV On The Radio-számot csinál, utána meg egyedül marad a színpadon, és szólóban gitározza/suttogja/bömböli el Bruce Springsteen Fire-jét. És ha már a Főnök, akkor mi sem lehetne stílszerűbb folytatás, mint a Born In The U.S.A.-re felvállaltan emlékeztető Desire az első albumról, immáron ismét a zenekarral kiegészülve. Rövid szünet után még jön egy négyszámos ráadás, melyet egy újabb feldolgozás (Frankie Laine-től) és a Blackout zár. A végkövetkeztetés pedig az, hogy Anna Calvi élőben (még) sokkal jobb, mint lemezen, és noha közel tíz hónap hátravan még az évből, erőteljesen kétlem, hogy fogok idén ennél jobb koncertet látni.

A38 hajó, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.