Koncert

Anna Calvi

Zene

A 33 éves angol gitáros-énekesnő 25 perces késéssel érkezik a kétharmadáig telt hajó színpadára. A tavalyelőtti szigetes triókoncerthez képest most már három kísérője van: a doboson és a szintis csajon kívül vele van egy szintén billentyűs csávó is, aki hol szintetikus basszust, hol analóg basszusgitárt szólaltat meg, és még vokálozik is.

Aki a pár hónapja megjelent második album, a One Breath miatt azt hiszi, hogy most már inkább az énekrészeken lesz a hangsúly, téved: Calvi a régi intenzitással nyűvi a hathúrost. A legjobb benne az, hogy nem majmol egyetlen gitárhőst sem, és elismerésre méltó, ahogy egy viszonylag komolyabb énektémát egy szintén igen bonyolult gitármenettel kísér - úgy, hogy közben le sem néz a hangszerére.

Lemezbemutató koncerthez illően természetesen az új dalok vannak túlsúlyban, így viszonylag hamar megkapjuk az Elizát, a Suddenlyt és a Sing To Me-t, no meg a jó zúzós Love Of My Life-ot, ami nem is állhatna távolabb a Queen hasonló című számától. A Bleed Into Me-ben nem reménykedtem, de az is elhangzik - természetesen nincs benne annyira monumentális kórus, mint a lemezverzión, de Calvi és a két hímnemű vokalista így is kitesz magáért. Innentől pedig leesik az alsó állkapocs, és ott is marad egy darabig. A TV On The Radio Wolf Like Me című számából Anna egy másik TV On The Radio-számot csinál, utána meg egyedül marad a színpadon, és szólóban gitározza/suttogja/bömböli el Bruce Springsteen Fire-jét. És ha már a Főnök, akkor mi sem lehetne stílszerűbb folytatás, mint a Born In The U.S.A.-re felvállaltan emlékeztető Desire az első albumról, immáron ismét a zenekarral kiegészülve. Rövid szünet után még jön egy négyszámos ráadás, melyet egy újabb feldolgozás (Frankie Laine-től) és a Blackout zár. A végkövetkeztetés pedig az, hogy Anna Calvi élőben (még) sokkal jobb, mint lemezen, és noha közel tíz hónap hátravan még az évből, erőteljesen kétlem, hogy fogok idén ennél jobb koncertet látni.

A38 hajó, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.