Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

És ennél az ütemnél hullott ki a mester kezéből a kottapapír... - a befejezetlen zeneművekhez előszeretettel kapcsolunk romantikus képzeteket, a romantikán innen és túl egyaránt. Pedig olykor előfordul az is, hogy a komponista egyszerűen csak félrerakja megkezdett szimfóniáját, mint Schubert a hagyomány szerint nyolcadiknak számozott h-moll szimfónia két tételét.

Ezzel a két tétellel indult a Fesztiválzenekar "befejezetlen" tematikájú koncertje: a hangzás már megszokott, de soha meg nem unható perfekciójával, s egyebek közt olyan gazdag mélyvonós és fafúvós pillanatokkal, amelyeket varázslatosaknak nevezni merő zsurnalizmus ugyan, azonban ettől még a tényekkel egybevágó kijelentés. A két tétel eljátszása után Fischer Iván szórakoztató mikroráadás gyanánt a szimfónia vázlatai közt fennmaradt, alig néhány ütemnyi Scherzót is beintette zenészeinek. Ha Schuberté nem is, ám Anton Bruckner befejezetlen, s ráadásul kilencedik szimfóniája valóban az élettörténet tragikus, azaz legvégső szakaszához kapcsolódik. A jóistennek ajánlott, de sajnos még így is csupán három tételig eljutó Bruckner-szimfónia előadása során a remek rézfúvósok kerültek előtérbe, jelképesen éppúgy, mint fizikai valójukban. A zenekari ültetéssel ezúttal is kreatívan játszó Fischer Iván Bruckner alighanem leghatékonyabb hazai népszerűsítője: a gátlásos komponista, akinek működését olykor a nyugati szimfonikus gondolat végzetének szokás tekinteni, a Fesztiválzenekar koncertjein rendre megdicsőül. Éppen így történt most is, s nem csupán az életmű legnépszerűbb szimfóniatétele, a motorikusan démoni Scherzo aratott közönségsikert, de az érzéki szépségű harmadik tétel, az Adagio is: a Bruckner több szimfóniájában is felbukkanó Wagner-idézet végső átlényegülésével, a "búcsú az élettől" biográfiailag is hatásosan megerősített motívumával.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 2.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.