Szalonkatollal díszített - Peter S. Beagle: Az utolsó egyszarvú

  • - borz -
  • 2005. június 30.

Zene

Talán el sem olvasom Peter S. Beagle híres regényét, ha nem ért volna az a szerencse, hogy a Cluny Múzeum páratlan középkori gyűjteményében láthattam A hölgy egyszarvúval lenyűgöző kárpitsorozatát.

Talán el sem olvasom Peter S. Beagle híres regényét, ha nem ért volna az a szerencse, hogy a Cluny Múzeum páratlan középkori gyűjteményében láthattam A hölgy egyszarvúval lenyűgöző kárpitsorozatát. A regény 1968-ban jelent meg Amerikában, 1982-ben rajzfilm készült belőle, és úgy tudni, küszöbönáll a játékfilmváltozat is. A mozi e kitüntetett érdeklődése teljesen érthető, ha tekintetbe veszszük, hogy Az utolsó egyszarvú nem mese, hanem fantasy. Ez esetben ez azt jelenti, hogy mitológiai, klasszikus népmesei és középkori legendaelemek elegyes felhasználásával, irodalmi minták (Alice Csodaországban, A Gyűrűk Ura, Végtelen történet) ismeretében készült. Nyelve erősen stilizált, poétikus, néha meghökkentően szép, néha szépelgő. És túlságosan kiszámítható. A költői eszközök közül szinte csak a hasonlatot ismeri, jó esetben metaforává sűrítve. Annyi van belőlük, hogy kiölik egymás hatását. ("Molly arca úgy zárult be előtte, mint egy várkastély..."; "Komor arca hirtelen olyan lett, mint egy kiéhezett, ugrásra kész csapda." 191.) Még ennél is rosszabb, amikor a körülményes, cikornyás megfogalmazás hivatott érzékeltetni, hogy térdre, profán halandó, ez itten egy emelkedett, lírai szöveg ("A varázslót majdnem cserbenhagyta az arca, de elkapta, és lassan elmosolyodott, mintha vassá merevedett volna a szája. Még idejében rendes formájúra húzta, de a mosolya vas mosoly volt." 53. "A mély, titkos tenger lassan visszakúszott Amalthea úrnő szemébe és megtöltötte, míg ismét olyan ősöreg, megismerhetetlen és leírhatatlan lett, mint maga a tenger." 165.) Ez nekem már nem is lila, hanem "mélylila", ahogy a regényben mondják. Lehetne gyanús, de a hiba nem a fordításban van. Ormai Rita érzékenyen és hűen magyarított, sőt lektora is volt a kötetnek a versbetéteket fordító Tótfalusi István személyében. Már e kiadói gondosság tiszteletet érdemel, de az egyenesen csodaszámba megy, hogy utószó is van, amelyben Komáromi Gabriella tudományos igénnyel vezeti be az olvasót Beagle világába. Ha más nem, hát ez az utószó elvenné a bátorságomat attól, hogy leszóljam a regényt. De eszemben sincs leszólni. Van ugyanis egy fölöttébb kedvemre való szólama (amit Komáromi figyelemre sem méltat, s ez újra csak arra int, milyen eltérő olvasói és olvasatai lehetnek egy regénynek). Beagle jó humorérzékkel van megáldva, amit nagyszerűen kamatoztat, amikor saját műfajának konvencióit figurázza ki. Legszebb példája ennek a korhely, schlemil Schendrick varázsló (aki persze Merlin modern, deheroizált alak-jára vezethető vissza) meg Cully kapitány a szegénylegényeivel, akik Robin Hood legendájáról rántják le a leplet.

Ciceró, 2004, 280 oldal, 2200 Ft. Fordította: Ormai Rita. A verseket fordította: Tótfalusi István. Utószó: Komáromi Gabriella

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.