Szellemidéző - The Mars Volta: The Bedlam In Goliath (lemez)

  • Harci Andor
  • 2008. február 14.

Zene

A kortárs könnyűzene egyik leginkább ámulatba ejtő története az At The Drive-In és a belőle kifejlődött Mars Volta nevéhez kötődik. Az 1993-ban alakult post-hardcore banda szinte kiáltványszerűen kerülte a népszerűséget, felvételeik mind a témák, mind a megvalósítás tekintetében messze kerültek minden popklisét - 2001-es feloszlása idején mégsem csak az undergroundban volt ünnepelt ikon.

A kortárs könnyűzene egyik leginkább ámulatba ejtő története az At The Drive-In és a belőle kifejlődött Mars Volta nevéhez kötődik. Az 1993-ban alakult post-hardcore banda szinte kiáltványszerűen kerülte a népszerűséget, felvételeik mind a témák, mind a megvalósítás tekintetében messze kerültek minden popklisét - 2001-es feloszlása idején mégsem csak az undergroundban volt ünnepelt ikon. A feloszlás egyik oka az volt, hogy a két kreatív motor úgy érezte, befulladt a produkció: az El Pasóból származó Cedric Bixler-Zavala és Omar A. Rodriguez-López (képünkön) már az ATDI-korszakban is igényét érezte egy valamivel progresszívabb felállásnak, ahol megkötések nélkül lehet kísérletezni - így alakult meg a De Facto, eleinte koncerteket követő jam sessionként. A feloszlást követően ez a dubos-dzsesszes-rockos zajzenekísérlet nőtte ki magát a Mars Voltává, míg az "autósbüfé" további három vendége megalakította a post-hc vonalat lágyabban értelmező Spartát.

A Volta első, 2001-es EP-je után Rick Rubinnal készítette el debütáló nagylemezét. A De-Loused In The Comatorium egy kábszerkóma, egy ébredés és az ezt követő öngyilkosság története köré írt prog-rock opera. Az album turnéja közben lelte halálát a Volta hangtechnikusa, Jeremy Ward (nota bene: túladagolásban) - az ő naplója volt a fűtőanyag a következő lemezhez, mely ebből adódóan szintén egységes koncepcióra épült (Frances The Mute, 2004). A 2006 végén megjelent Amputechture viszont nem illeszkedett ebbe a sorba - koncepció helyett itt "csupán" elképesztően erős zenét, a Volta-hangzás maradéktalan kiforrását lehetett hallani. Időközben a Red Hot Chili gitárzsenije, John Frusciante jóformán állandó tag lett, csakúgy, mint a Spartából kiváló Paul Hinojos, valamint Omar öccse, Marcel Rodriguez-López (utóbbi perkán és szintetizátoron). Legújabb lemezük visszatérés a spirituális-metafizikus szférába, méghozzá egy rendkívül bizarr háttérsztorival.

A The Bedlam In Goliath katalizátora egy úgynevezett Ouija board (szellemidéző tábla) volt, amely egy turné alkalmával, Jeruzsálemben került Omarhoz. A táblával való játszadozás lassanként rendszeres koncert utáni rituáléba ment át, a Soothsayer (Jövendőmondó) névre keresztelt tábla üzenetei pedig fokozatosan egy állandó entitás, Góliát megnyilatkozásaivá, majd lassanként követelőzéseivé, fenyegetéseivé alakultak. Időközben a zenekar tagsága egyre furcsább balesetek áldozata lett (törött láb, demenciába zuhanó hangtechnikus és így tovább), Omar elhatározta hát, hogy elássa a táblát, majd azt is, hogy alkotói folyamatban próbálnak megszabadulni az átoktól - így foglalhatnánk össze a zenekar verzióját. Élnénk a túlmisztifikálás gyanújával, ugyanakkor - ismerve a Volta múltját, valamint a szűnni nem tudó ingert, hogy alkotás útján dolgozzanak fel tragikus mozzanatokat - könnyen lehet, hogy mégis van némi alapja ennek az egész rontásmizériának.

Ami a hanganyagot illeti: ezúttal is az elvárt, mindig új, mégis ismerős kakofóniát, hangszeres fehér zajt, fúziós vudu-prog-dzsessz-metált kapjuk. Azt a fajtát, amit többszöri alapos újrahallgatás után is képtelen az ember kiismerni - pláne, hogy minden címben, minden dalszövegben eldugott a zenekar egy darabkát az elűzni kívánt Jövendőmondóból, jeruzsálemi utalásoktól a megnyilvánuló alakok neveiig. A rendhagyó ütemezések és ritmusváltások szerves részeivé váltak a Volta zajtanának - annyira, hogy már szinte fel se tűnik, hogy ötnyolcadokban meg háromhetedekben hullámzik végig az összes felvétel. Többtételes, néha 8-9 percesre nyújtott darabokból épül fel a lemez, legtöbbször úgy törve a "dalokat", hogy az egyik felvétel vége és a másik első szakasza egységes kompozícióba forr. Erre a 76 perces, kiszámított és módszeres őrületre Bixler-Zavala egekben szálldosó éneke teszi fel a koronát - a hangzás mellett ez a többnyire kétvonalas C a zenekar másik állandó védjegye.

A lemez tengelye, a Goliath kétszer lassabb tempóval, Rapid Fire Tollbooth néven hallható volt már López egyik szólóanyagán (Se Dice Bisonte, No Búfalo, 2007), de szó sincs arról, hogy nem volna elég kreatív szufla a bandában. Prog-rockból absztrakt latin-dzsesszbe oldalaz az Abernicula, feszes, effektekkel tűzdelt, kurta post-hc a Wax Simulacra, klezmeralapokat is beépítő, kántálással és komor kórusénekkel megtámogatott, lomhán hömpölygő prog-rock a Soothsayer - egytől egyig megalkuvásmentes innováció, és mind remekül illeszkedik az egészbe: a The Bedlam In Goliath, kis túlzással, megérdemelné a "könnyűzene Finnegans Wake-je" címet. < b>

Universal, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.