Szemérem - Hit-Erotika-Politika (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2008. február 7.

Zene

Mindenekelőtt legyünk komolyak és kíváncsiak, előítéleteinket mint dolgainkat táskánkba, tegyük félre, s higgyünk a címnek: a Hit-Erotika-Politika festészeti megjelenítése okszerűen és logikusan a szublimált akaratról fog "szólni", minthogy eme fogalmak, mint azt a filozófia és a pszichológia régóta megtanította, valóban az akarat szívós megtestesülésének jelvényei.

Mindenekelőtt legyünk komolyak és kíváncsiak, előítéleteinket mint dolgainkat táskánkba, tegyük félre, s higgyünk a címnek: a Hit-Erotika-Politika festészeti megjelenítése okszerűen és logikusan a szublimált akaratról fog "szólni", minthogy eme fogalmak, mint azt a filozófia és a pszichológia régóta megtanította, valóban az akarat szívós megtestesülésének jelvényei.

A neten olvasva, hogy az 52 meghívott művész a legkevésbé a két szélső fogalommal, leginkább pedig a középsővel bíbelődve töltötte meg a Király utcai falakat, eleve csöndes hipokritaként - orron-még-nem-koppintott bűntudatosként - indultam leskelődni; föl és alá bekószáltam a hatalmas tereket, s végül valahogy úgy jártam, mint a szemen köpött, szemen szúrt, szemen vizelt kukkoló, akárcsak a némafilmek vagy Tati mulatságos balfácánja. Hamis titkosságtudattal nézelődtem, s a lukon valaki kispriccelt; azt hiszem, valami gyönge, épp csak hurutot okozó vírussal riasztottak el a voyeurködéstől. Mert hiszen csak öreges szemérem szivárgott a képek hártyáján túlról.

Pedig a "leselkedéshez" érvem is volt/van: egy néhány hónapja látott képhez lett volna jó analógiákat keresni, és utánanézni, hogy milyen képi, szituációs és verbális kategóriákat lehetne megfogalmazni a pornó és a képzőművészet kapcsolatát illetően, vagy egy másik szempontból: hogyan lehet - vagy lehet-e egyáltalán - ikonológiai érveket találni, esetleg teremteni a képzőművészetbe beolvasztott, s lassan allegorikussá (is) váló pornografikus ábrázolási patentek elemzéséhez. Mindez folytatólagosan nem érdektelen, mert bár a pornográfia és a képzőművészet viszonya az idők kezdete óta - titkoltan vagy nyilvánosan - mindig összehangzó volt, az utolsó 25 évben a "high and low" kapcsolata mégiscsak alapvetően megváltozott, a high a low nélkül immár egy tapodtat sem megy. Két példa: tíz éve a frankfurti operaházban (!) rendezett kiállítás, melyen több munka is a fej és a genitáliák felcserélésének elvarázsolt ötletével állt elő (mintha kedvelt magyar szóláshasonlatokat akarnának vizualizálni), a néhány esztendeje Las Palmasban megnyitott Atlanti Kortárs Művészeti Központ tárlatán pedig erekciójával erektáltan büszkélkedő transzvesztita Barbie prezentálta és értelmezte a globalizációnak a Kanári-szigetekre vetülő árnyait és áldásait.

Ügytudattal bóklásztam tehát, a jó nagy vásznak azonban gyorsan kedvemet lohasztották. Tematikailag bátortalan, technikailag - már ami a festést mint szakmát illeti - hihetetlenül gyenge, sőt fakezű a felhozatal. Csak valami megmagyarázhatatlan, az agresszív ecsetvonások mögé búvó prüdéria és óvatoskodás csurog elő, és a hetvenes évek meg a transzavantgárd bátrabb pornografikusainak patentjai ismétlődnek nedvtelen formában, "korszerű" szalonfestmény gyanánt.

Nyilvánvaló, hogy üzletet, eladást céloznak az akaratok, s mint azt a magyar kultúra általános robotosa, Réz András a VAM'Art tulajdonosának hízelegve a megnyitón megfogalmazta, itt egyrészt a módosabb polgárok vásárlásainak előidézése és forszírozása, másrészt a kanonizált (?) művészettel párhuzamos alternatíva felkínálása a cél (lásd bővebben, az eredeti nyelvi és művészetszociológiai leleményekkel: www.vamdesign.hu/index.php?fMenu=3&sMenu=0).

Visszahátráltam volna eztán a hit és politika langyosabb zugolyaiba, gondolván, ott sem meglepetés, sem veszedelem nem érhet, s valóban nem is történt semmi váratlan: a neten csodálkozóknak igazuk volt, egy-két szomorú korpuszon, néhány átlag új expresszív vagy vadulni vágyóan absztrakt, hitről és politikáról egyformán nem valló festményen kívül tényleg senkit nem érdekel a társadalmiasítható akarat vizualizálása.

Az 52 festő zöme - ezt némi tárlatlátogatói rutinnal ki lehet fürkészni - egy-két-három éve a Magyar Képzőművészeti Egyetemen diplomázott szakember, a kiállítás kurátora pedig Nádler István, a kortárs festészet klasszikusa. Szerepe a festők meghívásában és elképzelése (akarata) a képek válogatásában számomra teljességgel kikutathatatlan.

Végül egy jó tanáccsal szolgálnék: aki a Hit-Erotika-Politika címen összeállított műegyüttest kiállítás formájában is látni óhajtaná, érdeklődjön időben az adminisztrációnál; informálódjon, nincs-e tervezett látogatásának idején, pontosabban előtte, aznap és utána huszonnégy órával céges rendezvény, politikai nagygyűlés vagy egyéb kultúrprogram, mert ha ilyesmi adja elő magát, a képek a földre támasztódnak, s csak felükben-harmadukban láthatóak az eléjük tolt székek mögött, következésképpen a jó szándékú néző automatikusan megfosztódik a komplex élvezettől, az esztétikai befogadás dimenzionált és vágyott teljességétől. S talán vásárolni sem akar már.

VAM Design Center, február 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.