8 kis kritika

  • .
  • 2008. február 7.

Zene

8 kis kritika

Makám: Orient - Occident Csöndben, észrevétlenül került ez a lemez a boltokba, pedig nagyon tudni kéne róla. Más kérdés, hogy talán nem a legszerencsésebb, hogy a borítón csak a Makám együttes neve tûnik ki, hiszen a Makám & Kolinda és a C.S.Ö. együttes is játszik rajta. Ugyanakkor az is tény, hogy e formációk között alapvetõ kapocs volt a zeneszerzõ-gitáros Krulik Zoltán szellemisége. Olyannyira, hogy a lemezre került 57 perc muzsika úgy hallgatható végig, mintha egyetlen zenekar játszaná - jóllehet ez a tizenhét kompozíció hat alkalommal, illetve hat formációval lett rögzítve. Az 1980-as C.S.Ö. most hallható elõször, az 1982-es Makám & Kolinda bakeliten kapható volt (Szélcsend után), az 1983-as Makám & Kolinda (Úton) csak Hollandiában jelent meg, s ha jól tudom, eddig az itt szereplõ Makám-számokat sem adták ki. Szóval csemegével, kuriózumokkal van dolgunk, de ez a legkevesebb, az Orient - Occident korántsem afféle "gyûjtõknek kötelezõ" kiadvány.

Hanem mindazoknak való, akik vevõk az afféle folkos-dzsesszes-repetitív, instrumentális kamarazenére, amelynek huszonöt-harminc évvel ezelõtt talán az Oregon együttes volt a legismertebb zászlóvivõje. Annak a keleti hangoltságához fûzte hozzá Krulik Zoltán a magáét, beleszõve Kelet-Európát és a Balkánt, s legfõképpen persze a saját személyiségét. Ez utóbbit igazolja ez a markáns album, mely negyed század múltán is megõrizte frissességét, érvényességét, s melynek súlya élvezetes és könnyed tálalással párosul.

m.l.t.

Z Paraván BT, 2007

*****

Marina Lewycka Rövid traktortörténet ukránul címû regénye a kissé félrevezetõ megjelölés ellenére nem ukránul, hanem angolul íródott, és ebbõl (meg másból is) Recenzens leesett állal tapasztalta, hogy "nálunk", azaz a kibõvített Kelet-Közép-Európában is - noha persze kissé deformált alakban - létezik az úgynevezett posztkolonialista irodalom, melynek szellemes, ötletes darabját olvashatjuk most egy elég ostoba borítóval megjelent kötetben. Lewycka nem sokat hezitálva indítja feltehetõen önéletrajzi indíttatású regényét: "Két évvel anyám halála után apám beleszeretett egy ragyogó szõkeségû, elvált ukrán nõbe. Apám nyolcvannégy éves volt. A nõ harminchat. Bögyös, rózsaszín bombázóként robbant be az életünkbe, felkavarta a posványos vizet, felszínre hozta a rég eltemetett emlékeket, és egy jól irányzott rúgással alaposan fenékbe billentette családunk mumusait." Soha remekebb összefoglalását a késõbbi lényegnek! Valentina, mert így hívják a bögyös-faros ukrán cicát, aki egyszerûen csak letelepedési engedélyt akar szerezni a névházassággal, most, azaz a kilencvenes évek végén eljárja nagyjából ugyanazt a cudar táncot, melyet az elbeszélõ, Nagyezsda és nõvére, Vera, valamint az egész család ropott, amikor a 2. világháború után úgy döntöttek, hogy ukrán párialétüket felcserélik egy megállapodott angliai középosztálybéli helyzetre. És a családi háború kellõs közepén a võlegény-papa, Kolja szenvedélyesen dolgozik rövid ukrán nyelvû remekmûvén, melynek tárgya a traktorok rövid története. Magvas strandolvasmány.

- banza -

Fordította Szabó B. Réka. Geopen, 2007, 356 oldal, 2690 Ft

****

Marek Janowski a Pittsburghi Szimfonikus Zenekar élén nagy mûsort hozott, és eleinte úgy tûnt, nem tud a maga támasztotta igényeknek megfelelni. Beethoven Egmont nyitányát technikailag meglehetõsen hibátlanul, ám személytelenül, teljesen általános stílusban adták elõ, mintha a zenekar nem ismert volna crescendót vagy diminuendót, így a mezzoforte lapos unalmába veszett a goethei-beethoveni dráma.

"Inkább ütne mellé!", kiáltott fel a szünetben egyik remek muzsikusunk, utalva Nyikolaj Luganszkij produkciójának semmire sem kötelezõ tökélyére. De az orosz pianista Beethoven G-dúr zongoraversenyének magánszólamában nem tette meg nekünk ezt a szívességet. Ragyogóan iskolázott pianista, aki szép hanggal, érzékeny, változatos billentéssel, manuálisan feddhetetlenül játszotta a csodálatos versenymûvet. Ám a személyesség már hiányzott belõle, így elõadását talán az üres szépség fogalmával lehet a legplasztikusabban megjeleníteni. Kockázatmentesen indította a darabot, és a továbbiakban is megmaradt a biztonsági játék keretein belül, így a sok apró dramatikus helyzetet rejtõ, nagyszabású tétel valami általánosan derûs, idegcsillapítókkal teletömött hangulatban pergett le. A második tételben kezdte elengedni magát, és ekkor kiderült, hogy feltehetõen a kissé szentimentális líra a valódi erõssége, s kiviláglott hirtelen az is, hogy Janowski remek operakarmester lehet, aki a szólistával képes vérbeli párbeszédet folytatni. A rondóban aztán Luganszkij megérezte, hogy a darab kézben van - a lovak közé csapott, ám erõibõl nem futotta többre egy szalon-vadászjelenet felvillantásánál.

Brahms 3. szimfóniája zárta az estét, és ekkor Janowski megmutatta, mennyire okos, érzékeny karmester. A darab négy tételét példás fegyelemmel és arányérzékkel építette fel, a harmadik tétel kamarazenei hangzása még sokáig emlékezetes marad, akár a lezárás pianissimo mélabúja.

- csont -

Mûvészetek Palotája, február 4.

****

Charlie Wilson háborúja Hollywood lázba jött! Mintha más sem érdekelné már, mint az új évezred világkonfliktusainak dicsõ prezentálása. Kétségtelen, az ilyesmi többekhez jut el a vásznakról, mint az ópiumkereskedelem viszszaszorításának középtávú lehetõségeirõl tartott konferencia vagy a száztizenharmadik jótékonysági koncert összes üzenete. A sort a United 93 kezdte, aztán jött a World Trade Center tûzoltódrámája. És akkor beragadt a filmkészítõk ujja alatt az indítógomb. Ma már nem számít valamirevaló produkciónak, ha kimarad a patrióta üzenet (kapásból: Királyság; Kiadatás; Gyávák és hõsök, de még az olyanok is, mint az Amerikai gengszter vagy A Halál a Ragadozó ellen).

Ezúttal a veterán rendezõ, Mike Nichols megy rá a távoli Afganisztánra, nem kisebb erõkkel, mint Tom Hanks, Philip Seymour Hoffman vagy Julia Roberts. Persze maga sincs híján a muníciónak (megingathatatlan ideológiai háttér és sziklaszilárd indítóok). Címszereplõje (Tom Hanks) lehetne akár egy Rambó is, más eszközökkel ugyan, de tök azonos célokkal: kilõni a légtér összes helikopterét, és szovjet-mentessé varázsolni a nyolcvanas évek Afganisztánját. A texasi képviselõ módszertana azonban inkább a pénzfelhajtásra korlátozódik. Úgy viszont hajszál híján megvalósítja a világbékét. A saját édesanyját is eladná egy láda számozott viszkiért, ugyanakkor szuperhõsi kvalitásokat mutat: lám, ha az ártatlanok megsegítésérõl van szó, mikre nem képes az utolsó hedonista csepûrágó is.

Uncle Sam pedig hamarosan küldi az újabb behívót a moziba.

Balázs Áron

A UIP-Duna film bemutatója

***

Mahler: 8. szimfónia Bár nem biztos, hogy Emil Gutman, a leleményes koncertügynök Mahlernek, a mûvésznek jó szolgálatot tett, amikor a müncheni bemutatón "Ezrek szimfóniája" szlogennel adta el a mûvet, annyi bizonyos, hogy a sikerre régóta vágyó embernek használt az olcsó reklámfogás: Richard Specht emlékezése szerint könnyben fürdõ arcú emberek kiáltották oda köszönetüket a pódiumon zavart mosollyal álló zeneszerzõ-karmesternek, Thomas Mann a premier után pedig azt írta egy levelében, "hogy Mahlerben testesül meg korunk legkomolyabb és legszentebb mûvészi akarata". Ám a connaisseurök világában a darab sosem tartozott a kedvencek közé: túl sok, túl monumentális, túl vastag, túl érzelmes - és még sorolhatnánk. Maga Mahler legnagyobb mûvének tekintette, és már a szövegválasztás sem vall erõs szerénységrõl, a Faust 2. része zárójelenete, noha már korábban is kísérleteztek vele, bizonnyal nem egyszerû eset, Goethe csak Mozartot tartotta volna alkalmasnak, de hát õ halála pillanatában nem volt elég türelmes, hogy még negyven évet várjon, amíg a titkos tanácsos kegyeskedik befejezni remekét.

Pierre Bouleznek, e hideg agynak kellett eljönnie, hogy kieressze a gõzt a 8. szimfónia mozdonyából. Még sosem hallhattuk ilyen tiszta, már-már kamarazenei transzparenciával a Faust-szöveget, és az elsõ rész, a Veni creator spiritus is inkább a Missa Solemnis Beethovenére emlékeztet, mintsem valamiféle bécsi handabandázásra. Tisztán és elkülönítetten érzékelhetõ a darab abszolút logikus felépítése, Boulez a remek berlini Staatskapelle élén bevilágít a partitúra legrejtettebb sarkaiba is.

- csont -

Deutsche Grammophon/Universal, 2 CD, 2007

*****

Csehov: Cseresznyéskert Persze, lehet azt mondani, hogy a kritikusnak túl nagyok az elvárásai, talán van is ebben igazság - ám igenis azt gondolom, hogy ha az elõadás a nyilvánosság számára készül, nem csak a rokonoknak, ha színházban játsszák, nem pedig otthon, a kerti mûanyag székek elõtt, az ne legyen egy amatõr, legfeljebb mûkedvelõi elõadás. Akkor is, ha Csehovot játszanak, amit pedig - ez alapvetés - baromi nehéz. Igen, a Zsidó Színház Cseresznyéskertjével komoly gondok vannak.

Pedig látszik, hogy a szereplõk foglalkoztak karaktereikkel, ahogy látszik az is, hogy a kevés üdítõ kivételtõl eltekintve nem értették meg õket. A Cseresznyéskertben valóban vannak szereplõk, akikhez jól illik a ripacskodás - ám nagy különbség, hogy a nézõ egy ripacskodó színészt vagy egy ripacskodó karaktert játszó színészt lát. Ahogy az sem elegáns megoldása a színjátéknak, ha egy-kettõ híján mindenki egyformán látja megvalósítandónak a figurákat - pláne, ha ez az egyformaság az imént említett manírtúltengésben merül ki. Nem mondok semmi újat, ha megállapítom: Csehov karaktereinek õszintétlenségét, ürességét vagy nevetségességét nem e tulajdonságok makacs erõltetésével kell érzékeltetni - el kéne érni, hogy a nézõ maga érezze át õket. Különben nincs sok értelme épp Csehovot játszani.

Látszik, hogy a rendezõnek volt nem egy ötlete, sõt nagyon is egyértelmû, mit akart mondani az elõadással. Pardon - nem nagyon is egyértelmû, hanem messze túl egyértelmû. Nagyon egyszerû a színház nyelvén megfogalmazni egy-egy üzenetet - anélkül is, hogy az egyik szereplõ a nézõk közé álljon, nyomatékkal elmondja nekik, hogy Budapest szar város (sic), mi meg csak jártatjuk a szánkat, és nem teszünk semmit, hogy ne így legyen.

És lehetne még írni a zavaros rendezõi ötletekrõl, az elõadás terének és idejének következetlen meg(nem)választásáról, és sok minden másról. De minek.

Kovács Bálint

RS9 Színház, január 17.

** alá

Kingdom Of Sorrow: Kingdom Of Sorrow Az igen klisés névvel bíró zenekar Kirk Windstein, a Crowbarból és a Downból ismert gitáros-dalszerzõ projektje, amit a Hatebreedbõl (és az amerikai Music Televison Headbanger's Ball mûsora révén a képernyõrõl) ismert Jamey Jasta énekessel bírt összehozni. Felettébb idiótán idõzítették a lemezmegjelenést, hiszen a hármas Down, az Over The Under, amit most fognak jó alaposan megturnéztatni a világ körül, csak nemrég került a boltokba, úgyhogy kérdéses, a Kingdom Of Sorrow-t fogjuk-e valaha színpadon látni egyáltalán.

Azért jó kérdés ez, mert ezen a lemezen (amelyen egyébként a Crowbar másik gitárosa, a Bee Gees-alapító Barry Gibb fiacskája, a rút metálharcossá cseperedett Steve Gibb is játszik) abszolút koncertkompatibilis zene hallható. Ha valakinek kevésbé jött be a dalokban kicsit szegény utolsó Crowbar album, és pláne nem tud mit kezdeni az új Down depresszív mocsármetáljával, annak tökéletes megfejtés a Kingdom Of Sorrow, ami felfogható akár egy mogorvább, tempósabb Crowbarnak is. Jamey Jasta a meglepõen windsteinesre vett stílben elüvöltött sorain kívül nem is nagyon tesz hozzá az egészhez semmit: ez a lemez bizony szín-Crowbar, úgy az elsõ két-három klasszikus anyag vonalán továbbhaladva, amikor a mélynövésû New Orleans-i huligán szívében még rejtõzött valami a hardcore/punk életérzésbõl. Rettenetes a parasztlengõszerû indítás (a Led Into Demise refrénje a legbunkóbb), hogy aztán a lemez közepe-vége felé biggyesztett lassulást követõen (semmi líra, csak a nyers férfibánat) még utoljára odaverjenek a Begging For The Truth old-school málházásával, és itt megint arra kell gondolnom, mekkorát is üthetne ez a csapat a színpadon.

- vincze -

Relapse, 2007

****

John Rambo Rockynak tavaly megadatott a végtisztesség, saját lábán távozott a ringbõl, reméljük - bár mérget azért nem vennénk rá -, örökre. A film végén Stallone közönségtalálkozóra hívta híveit, és lefilmezte, ahogy a rajongók örömittasan ugrálnak a Philadelphiai Szépmûvészeti Múzeumhoz vezetõ lépcsõ tetején, csakúgy, ahogy azt Rocky is tette a sorozatindító elsõ film híres jelenetében. Belefért az ugrabugra, kis interaktív játszóház a legvégén, kalaplengetés önmagunk elõtt, kösz, Sly, haver vagy. Nem szeretnénk sem hálátlannak, sem ünneprontónak mutatkozni, de most, hogy Rambót, a másik híres úttörõt búcsúztatjuk, egy pillanatra azért elképzeltük, hogyan festene egy hasonló álamatõr felvétel a végefõcímek alatt: terepszínûre mázolt nagymama kúszik a játszótér aljnövényzetében, jobb kezében bozótvágó késsel, baljában csokitöltényekkel körbetekert unokával, akinek be lett ígérve, hogy a játszókához érve letépheti a Pistike fejét, akinek a szülei amúgy is híres Vietnam-tagadók. Ha maradt volna némi vér a produceri pucában, akkor most nem biztos, hogy a járni is alig tudó (a beszédet most ne is firtassuk) Stallone belezne Burmában, hanem ennél sokkal rémesebb dolgoknak lehetnénk tanúi a mozivásznon. Például szép egymásutánban feltünedezhetnének a rajongók, arcukon a frissen átélt élvezettel, amelyet egy teherautó-rakomány burmai katona véres péppé aprítása vagy egy jól sikerült hasba szúrás látványa okozott. Jó mulatság, férfimunka volt. Rettegj, Pistike!

Köves Gábor

A Best Hollywood bemutatója

* + fél

Figyelmébe ajánljuk

Átvitt értelem

Jędrzej apukája bokszbajnok volt a hetvenes években, de megmondták neki az elvtársak, hogy az olimpián majd veszítenie kell a szovjet versenyzővel szemben, mire ő abbahagyta az egészet, fiát kifejezetten eltiltotta a boksztól, szegény bányászként, a munkahelyén kapott légúti betegségben halt meg. Megfulladt. Konkrétan és átvitt értelemben is.

Blue Bayou

  • - turcsányi -

Az időutazás és a vérfertőzés közé nehéz egyenlőségjelet tenni. Ám tudjuk jól, hogy a mozi csodákra képes.

Truffaut-ra várva

Értelmiségi fiú és pincérlány nem lehetnek egymáséi az osztálykülönbség miatt. A fiú (Victor Belmondo, a nagy Jean-Paul fia, látszik is rajta) egyetemre jár, filmrendezői ambíciói vannak, és társadalmi helyzetének megfelelő, sznob barátai, akik ki nem hagynák az alkalmat a nem csak Truffaut-t, de Marilyn Monroe-t sem ismerő lány cikizésére (akit Marie-Line-nek hívnak, haha).

Kint is bent

  • Kiss Annamária

Gombfoci, műbőr fotelek, kőbányai világos; szemüvegek óriási kerettel, húsleves és rántott hús; skálás szatyor, műanyag ételhordó, Wunderbaum és pajesz.

Kötelező olvasmány

  • Németh Gábor

Ballát olvasni olyan, mintha az ember fölülne a hullámvasútra, és életkori sajátosságainak megfelelően viselkedne. Sose tudod, mi jön, sikoltozol és üvöltesz, hol félelmedben, hol örömödben. Lásd még a paraszt bácsit a viccben, akit elvittek műrepülni. Aki sok mindenre számított, még arra is, hogy becsinál, de arra azért nem, hogy az egész a nyakában végzi.

 

Az orosz mese

„Önök felfüggesztett szabadságvesztéssel, Damoklész kardjaként próbálnak fenyegetést elérni nálam. Én ott leszek, ott fogok harcolni. Ha akarnak, dugjanak érte börtönbe. Most már tényleg csak egy hajszál választ el tőle. Dugjanak börtönbe, megyek, de én ott leszek kint az emberekkel, most pedig kivonulok a magyar parlamentből, de ne féljenek, önök is ki fognak, csak önök nem önszántukból. Éljen a magyar szabadság, éljen a haza!”

A pánik és a reakció

Lassuló és kimerülő gazdaság, növekvő elégedetlenség a mélyben, a semmiből előtört politikai versenytárs, rakétasebességgel lefalcoló külföldi szövetségesek. Ennél nagyobb veszély nem is leselkedhet az egyeduralomba belekényelmesedett kormányra.

 

A pecsenyekacsa alkonya

Eddig Európa 30 baromfitartó gazdaságában tört ki a madárinfluenza, ezért e helyeken a teljes állományt felszámolták. Az esetek harmada Magyarországhoz köthető, a legtöbb állatot viszont Olaszországban kellett leölni. A baromfi-feldolgozókat idővel alapanyag­hiány sújthatja.