Szerencse, szám

  • - minek -
  • 2006. június 29.

Zene

Tizenhárom évvel a nulladik VOLT Fesztivál után bízvást állítható: még mindig érhetik a látogatót kellemes meglepetések. Legyen az rock, etno, dzsessz, techno, elektro vagy bármely más tetszőleges műfaj, elkötelezett barátaik megtalálhatják a programban a maguk menüjét, s közben belekóstolhatnak a többiekébe is.

Ezúttal is jól teszi a dolgát, aki már rögvest az első nap (július 5-én) tiszteletét teszi a rendezvénynek immár hagyományosan helyet biztosító Lővér kempingben. A Nagyszínpadon például hazai legendák (így a KFT és Fenyő Miklós) mellett este 11-től a De-Phazzt, korunk egyik legnépszerűbb soul/dzsessz koncertzenekarát csodálhatja meg. A De-Phazzt még 1997-ben hozta létre Pit Baumgartner producer-mágus, ám a lemezeken számtalan remek zenésszel és vokalistával működik együtt, így a végeredmény könnyed, kristálytiszta, virtuóz és stílusos szerzemények és albumok sorozata. Utóbbiak közül említhetnénk a Detunized Gravity, a Godsdog, a Death By Chocolate, a Daily Lama vagy a legutóbbi, Natural Fake címűt, slágerek tömkelegével, hogy csak a No Jive-ot vagy a Pat Appleton által csodásan felénekelt Mambo Craze-t említsük. Nem először láthatjuk őket élőben, így már legalább tudjuk, mire is számíthatunk: komplett nagyzenekar, benne fúvósok, ütősök, gitárosok és persze maga Pit, a kütyük mögött, hozzá még tökéletes hangú énekesek (a már említett Appleton kisasszonyon kívül Karl Frierson a másik) - soul, dzsessz, funk, hiphop, easy, mindez egyben, jól összerázva.

*

De ne siessünk ennyire előre, elvégre az efféle muzsikák elkötelezett rajongói nem kell hogy itt kezdjék a napot: a Caféban már fél 9-től kezd a Kyoto Jazz Massive, a neue/klubdzsessz másik klasszikus formációja. Ők japánok, és egyben testvérek is: Okino Shuya és Yoshihiro még a 90-es évek elején tomboló "acid jazz" hullám idején váltak ismertté mint Kyoto legjobb dzsessz/rare groove dj-i, nevüket pedig jellegzetes módon a legendás Gilles Pettersontól kapták, aki maga is szívesen vendégeskedett Japánban. Shuya előbb még Mondo Grosso néven alakít a szcénán belül jó nevűnek számító zenekart, majd jöhet a közös munka. 2000-től már a hírneves német Compost kiadónál. A tipikus Kyoto Jazz Massive-hangzás igazi fúziós zene: funk, soul, afro/brazil és dzsessz, s hozzá még némi elektronikus ritmika, hol house, hol broken beat.

*

S ha a két élő koncert után egy igazán kreatív dj-re vágynánk, úgy a Djuice-Nokia Arénában hajnalban (fél négytől) DJ Food szórakoztat minket úgy, ahogy csak ő tud. A név már maga is legenda: Matt Black és Jonathon More, a két Coldcut-alapító hozta létre, eredetileg abból a célból, hogy bizonyítsa: a régi dzsessz, funk, rare groove témákból, hangmintákból minimális manipulációval teljesen korrekt, up to date tánczene állítható elő. A saját kiadójuknál (bizony, ez a Ninja Tune!) publikált, összesen az ötös sorszámig eljutó, zseniális hangkollázsok sorát tartalmazó Jazz Brakes-széria sokak kedvence lett, s egész mozgalmat indított el: a jazzy, tapasztós tánczenékét. A koncepció idővel egyre bővült, amint - átmenetileg - a tagság is: PC és Strictly Kev is csatlakozott hozzájuk, jöttek az olyan rafinált darabok, mint az 1995-ös Recipe For Disaster vagy a zseniális remixgyűjtemény, a Refried Food a következő évből; utóbb pedig a jóval borultabb kompozíciók. Idővel már csak Strictly Kev maradt a cégér alatt - ám ő bőven van annyira jó dj (s ezt számos mixlemez is bizonyíthatja), hogy joggal ápolhassa a nemes hagyományokat. Dzsessz, funky break, hiphop - és tánc hajnalhasadásig.

*

Másnap, július 6-án, csütörtökön a Nagyszínpad a honi rockereké (az esti linup Moby Dick, Kispál, Tankcsapda - hát kell ennél többet mondani?), a Djuice-Nokia Aréna meg a gátlástalan tánczenéé. Előbb jön a halhatatlan Dreadzone, mely még 1990-ben alakult - ekkor találkozott volna, legalábbis a megerősítetlen legendák szerint, a producer Tim Bran, az ütős Greg Roberts és a basszer Leo Williams. Az idők folyamán megszámlálhatatlan zenész, vokalista, vj és producer kísérte a Dreadzone pályafutását - csak a zenekar hivatalos oldala vagy harmincat sorol fel: köztük a menet közben szupersztár dívá-vá avanzsáló Alison Goldfrappot. Annyi biztos, hogy Tim és Greg, a két, minden időben változatlan alapember és barátaik - a Functional kiadónál megjelent új albummal együtt - vagy hat nagylemezt, töméntelen maxit és remixet s legfőképpen számtalan partislágert hoztak világra az utóbbi tizenhárom évben. A zenekar különös érzékkel vegyíti az őseredeti, jamcsi dubhagyományt a breakbeattel, a négynegyedes, lüktető, house-szerű tánczenékkel vagy éppen a tradicionális európai (mondjuk brit-kelta) dallamokkal - e mixtúra sajátos és összetéveszthetetlen. A Dreadzone élőben is fenomenális produkciókra képes: legyen szó live actről vagy lemeztekerésről, az élmény garantált.

Utánuk viszont egy igazi drum and bass isten, Andy C következik, aki Ant Miles-szal vezeti a dob + basszus műfajban alap brandnek számító Ram kiadót, s egyben számolatlan éve közösen is zenél-nek Origin Unknown, továbbá egy harmadik arccal közösen Ram Trilogy néven is. Három éve kezdte kiadni a Nightlife című mixalbumsorozatot, nemrég pedig a Fabric kiadó Fabriclive sorozatában publikált egy újabb dj-szettet - ezúttal DJ Hype-pal párban. Sopronban sem kell kevésbé ütős produkcióra számítani - s hogy ne maradjunk magyar fellépő nélkül sem, a műfaj nemzetközileg is jól ismert, legendás lemezlovasa, Palotai folytatja a mókát reggelig.

*

A Club ezzel szemben az úgymond szofisztikáltabb műfajoké lesz ezen a napon - este tíztől az argentin Federico Aubele (és nagyzenekara) lép fel. Ő a Thievery Corporation legújabb protezsáltja, aki bennszülöttként értőn szervesíti a Piazzolla-féle új tangóhagyományt a kortárs elektronikával. Remek vokálok, érzékeny hangszeres játék és elvarázsolt hangulat - egyben remek előkészületi edzés az argentinok következő meccsére.

Éjféltől ugyanitt a Mo' Horizons folytatja a sort, akiket egy alkalommal, a Citadellában már megcsodálhatott a hazai publikum. A Mo' Horizonst eredetileg két derék német, Ralf Drosemeyer és Mark 'Foh' Wetzler hozta létre és működteti - szokás szerint briliáns stúdió- és turnézenészek, valamint vokalisták segedelmével. A tavalyi Some More Horizons kompilációs lemez tökéletes áttekintést ad a zenekar munkáiból, inspirációiból és érdeklődési köréből: soul, funk, boogaloo, breakbeat, no és persze afro/brazil vagy éppen d&b ritmikák. Ha ezt elképzeljük színpadon, máris előttünk a Mo' Horizons élő változata - ki ne hagyja, aki szereti az érzéki, tipikusan a koktélszezonra való zenéket.

*

Július 7-én, pénteken a Nagyszínpadon fellépő Cult a legnagyobb név (róluk külön, bővebben is szólunk), de a Café látogatói sem fognak unatkozni. Mindenekelőtt a lapunk hasábjain nemrég méltatott DelaDap lép színpadra (este 10) - Stani Vani és vérbeli kávéházi roma-tangó-dzsessz-ska fúziós, részben villamosított tánczenekarának fellépése minden esetben biztos siker, amit a nyersanyag (eleddig a Cigani, Ruzsa + Angelo és Dela Paji című albumok) meg a vendég fellépők (például a cseh szaxofonos Philip Noha - lásd NOHA, Frank Popp Ensemble) is szavatolnak.

A nők imádják, s ez már elég indok ahhoz, hogy a fiúk se hagyják ki. Pláne, hogy utána kezdődik az Ablak a Dubra-party, ahol érdemdús véreink (Naga, Beta, Fine Cut Bodies) mellett fellép Dave Tipper, a tört ütemek varázslója, a laptop-művészet legihletettebb művelője, aki tavalyi albumait a legenda szerint utazás közben, két becsekkolás között komponálta. De nem érdemes kihagyni az elektropop/elektropunk kollázszenében utazó Jahcoozi duót sem, akik élőben adják elő nem mindennapi programjukat, amelyben szinte minden mindennel szervesül, a barkácstechnika logikája szerint. A Djuice-Nokia Arénában eközben már fél 9-től Herbert lép fel, mégpedig élőben - az egykoron klasszikus zongoratréningeken is átesett Matthew Herbert sokáig a minimalista house királyaként és keresett remixőrként volt ismert, ám talán éppen ez utóbbi elfoglaltsága nyomán kedvet kapott a klasszikusan értelmezett dalszerzéshez, de a big band formátumú közös zenéléshez is. Az ígéretek szerint idei fellépésén 2003-as Goodbye Swingtime című albumának anyagát adja elő, ahol 16 zenésztársával fogott hozzá a szvinghagyomány dekonstruálásához - ám mivel éppen megjelent legújabb Scale című (e hasábokon két hete méltatott) lemeze, könnyen lehet, hogy ennek anyagából is kapunk némi ízelítőt.

Éjféltől ugyanitt Karl Bartos, a Kraftwerk legendás tagja lép fel szintén live act keretében. Az ő munkásságáról fölösleges és hiábavaló néhány sorban értekezni: ha újabb munkái csak megközelítik a Kraftwerk-klasszikusok színvonalát, már érdemes ott lenni. Őt kevés nemzetközi sztárjaink egyike, Yonderboi követi saját zenekara élén, majd a Krafty Kuts- és Freestylers-tagokból verbuválódott SCAM dj-kollektíva valamely tagja zárja a napot. Akitől nem is lehet mást várni, mint a jeles elődöktől: jó kis recsegős, ropogós, ütemtörős, alkalmanként savazós bréket, benne sok ska, ragga meg némi szublimált funk, jól elhabarva.

*

Másnap, július 8-án, szombaton a Nagyszínpadon előbb az ünnepelt funk/rock/pop/latin huligánok csapata, a New York-i Fun Lovin' Criminals mutatja be, mire érdemes tekerni az idei forró nyáron, utánuk pedig a Pet Shop Boys lép színpadra (róluk lásd cikkünket a 45. oldalon). A Djuice-Nokia Aré-nában külön figyelmet érdemel a fél 11-től fellépő hattagú osztrák Bauchklang formáció, amely valami egészen elképesztő dolgot művel - hangszerek bevetése nélkül, pusztán emberi hang felhasználásával állítják elő a modern elektronikus tánczene ritmikáin alapuló számaikat. Persze tudjuk, a beatboxtechnika már eddig is ismert volt, de most itt egy komplett zenekar erre építi fel munkásságát - s ne higgyük, hogy mindez va-lami öncélú zenebohóckodás, elvégre a Bauchklang soul, funk, hiphop, breakbeat, drumandbass alapú, a klasszikus dalformát is őrző kompozíciói tökéletesen rendben vannak. Aki nem hiszi, hallgassa meg a Klein Recordsnál publikált, Many People című albumukat, vagy tegye személyesen is tiszteletét Sopronban - nem fog csalódni.

Ahogy alighanem az utánuk következő Hyperspace-buli díszvendége, Josh Wink sem hagy hiányérzetet rajongóiban - a technoid zenék egyik élő klasszikusa pakolja ez este a vinileket, aki mind komponista/producerként, mind lemezlovasként a legjobbak közé tartozik. Számtalan klasszikus partisláger, egy igazán ihletett, kellemesen eklektikus album (az 1998-as Herehere), tonnányi remix, egy jól sikerült mixsorozat (Profound Sound Series) no és megannyi dj-fellépéssel a háta mögött joggal lehet a zárónap egyik legfőbb attrakciója. Azért ne feledkezzünk meg a Café utolsó éjszakájáról sem, ahol (éjféltől) a nálunk lassan rendszeres fellépőnek számító Alan McGee, a Death Disco partisorozat atyja tart ízelítőt az indie-mentalitás mibenlétéből, majd Palotai zárja az estet egy kis éji zenével. Pusztán négy nap programja mindez - egy hónapra is bőven elég volna.

Lógni a városban, nézni a tévét

A soproni fesztivál nem csak helyiérdekű, mint a nagycenki kisvasút. A VOLT az elmúlt évtizedben komoly nemzetközi megmozdulássá nőtte ki magát, a kínálat láttán akár a világ másik végéből is érdemes felkerekedni - na jó, az túlzás, hogy valaki Sydneyből eljönne a Pet Shop Boysért, bár a Cult esetében még ez is előfordulhat -, és közben Sopron is bebizonyíthatja, nem csak a fogorvosturistáké a világ.

Július 7-én veterán autók érkeznek a városba, 8-án a sportolni vágyok átúszhatják a közeli Fertőd-tavat, viszont a Virágos Sopronért akciót, amit a Jereván-lakótelepen rendeznek július 10-én, tényleg csak az ínyenceknek ajánlhatjuk mint a fesztivál záróakkordját - "virágok közt veled lenni". Ám az mindenképp figyelemre méltó, hogy a VOLT ideje alatt a város gyakorlatilag fotográfiai blokád alatt lesz. A Liszt Ferenc Kulturális Központban a MAFOSZ szalon tárlata látható, a Roth Gyula Szakközépiskola kollégiumában a Soproni Fotóklub, míg a Várkerület Galériában a konkurencia, a Soproni Fotóművészeti Kör tagjai mutatkoznak be, és ha még ez sem lenne elég, az Erdészeti Múzeumban Fotópoézis címmel "lefényképezett" versek láthatók, reméljük, az alkotók fantáziáját nem csak az erdők-mezők, lányok-angyalok tematika ragadta meg.

A gasztronautáknak is akad program, az Új utcai Buschenschank borozóban amellett, hogy kiállítás látható a helyi borvidékről, "hagyományőrző" italozásra is lehetőség nyílik, a Soproni-hegységben található Várhelyen pedig kelta lakomával várják a jelentős gyomrosra vágyókat. A májustól szeptemberig tartó Kékfrankos nyár rendezvénysorozat viszont kiköltözik a fesztiválra, méghozzá dzsesszborozó formában, de vajon az üveghang elnyomja-e a szaxofon csacsogását? A biztonság kedvéért július 9-én azért egy városi sétát is rendeznek a "bor jegyében".

Ahogy azt már a hazai, könnyűzenei fesztiválokon megszokhattunk, a VOLT sem szerénykedik az ún. társrendezvényeket illetően. A civilek mellett feltűnően sok tévécsatorna jelent meg. A Spektrum és a Filmmúzeum is sátrat ver, az előbbi elsősorban az élet + mód vonal mentén (5-én Ökológiai lábnyom, 6-án Mindennapi praktikák önmagunkhoz és egészségünkhöz, 7-én Dr. Csernus), az utóbbi meg persze a retró jegyében. A bűvöskocka-versenytől a karaokén, a vállalati archívumok oktatófilmjein és kacattárgyárverésen át egészen a privát erotikus filmekig tart az időutazás, a fehér ing és nyakkendő kötelező. Ha tovább szörfölünk a távirányítóval, természetesen beleakadhatunk a focivébé fináléjába, míg a Magyar Televíziót a Kultúrház mellett a Dob + Basszus sátor képviseli. Azt eddig is tudtuk, hogy nemcsak a muzsikusnak, hanem a szövegírónak is dalból van a lelke, ezért inkább az Egyperces dob- és basszusgitárszóló-versenyre hívnánk fel a figyelmet, ami mindennap 16.15-kor kezdődik, és minden bizonnyal legalább akkora sikerre számíthat, mint a Szigeten megrendezett léggitáros seregszemlék.

Burkus Piroska

Figyelmébe ajánljuk

Különbség

Izrael 1948-as megalakulásakor több mint 700 ezer palesztin hagyta el korábbi lakóhelyét, hazáját – többnyire elüldözték őket az ENSZ jóváhagyása értelmében születő új állam területét csak harcok árán biztosítani képes fegyveres erők. Mindkét oldalon történtek súlyos atrocitások.

Bukott diák

Lehet fanyalogni, sőt, tulajdonképpen ildomos is. Aki nem fanyalog, az talán nem is tartható komoly befogadónak, mintha nem lenne ízlése, s éppen ezért az értékítéletei sem méltók arra, hogy figyelembe vegyük azokat. Mégis, a fanyalgás negatív cselekedetnek számít, s a fanyalgó amolyan ünneprontónak, ízetlenkedőnek, tulajdonképpen egy igazi faszkalapnak.

Kiterítenek úgyis?

Kietlen vidék fogad, vörös szikla és homok mindenfelé, és csak később derül ki, hogy a kezdés előtt a közönséggel kokettáló figura maga az ifjú Galileo Galilei. Innentől minden jelként működik Polgár Csaba rendezésében.

Vár a MÁV

Az anyázás azok közé a kivételesen sértő gesztusok közé tartozik, amely sokak szerint azonnali megtorlást követel. Ám ha abból indulunk ki, hogy hányan anyáznak csak a városi közlekedésben, már nem is akkora sértés ez.

Üvegtigrisek viadala

A Ruszt József alapította zala­egerszegi színház jelenlegi korszakában nem csak földrajzilag esik távol az országos színházi nyilvánosságtól. A megyén kívül ritkán jutnak el vendégjátékokra, és az előadásaik sem vonzzák a városon kívüli nézőket, pedig a 2010 óta tartó, Besenczi Árpád nevével fémjelzett korszakban sem volt ez mindig így.

A legkeményebb

Legkeményebb tele elé néz Ukrajna: az energiahálózat jelentős része sérült vagy működésképtelen, több millióan – ezen belül a frontvonal közelében majdnem egymillióan – szorulnak közvetlen vagy közvetett támogatásra. Az ENSZ által kalkulált szükséges forrásnak kevesebb, mint a fele jött össze szeptember végére.

Állandósult betartás

Az októberi váltás óta sem alpolgármestert, sem bizottságokat nem sikerült választani Orosházán. Nincs megegyezés a szervezeti és működési szabályzat kapcsán sem. Az alaphelyzet máshonnan is ismerős: az ellenzéki polgármester mögött nincs testületi többség.

„Madár se száll az udvarra”

Busz csak ritkán jár a kétszáznegyven lelkes Rakacaszendre, sok ottani iskolás ezért hamar lemorzsolódik. A többség közmunkából él, a jövő kilátástalan a fiatalok számára. Egy felzárkóztatással foglalkozó civil szervezet próbálja kimozdítani a helyieket a reményvesztett hétköznapokból.

Elcsatolt falvak

Az újságból tudták meg hat község lakói és helyi vezetői Csongrád-Csanád megyében, hogy az 1-es választó­kerületből várhatóan átrakják őket a 2-esbe, illetve a 4-esbe. A hat településen a szavazók többsége kormánypárti volt 2022-ben. Eddig ellenzéki többségű választókerületben voltak. És közben megjött a Tisza Párt is.