sziget - CALEXICO

  • Sz. T.
  • 2009. augusztus 20.

Zene

Becsukom a szemem, David Lynch vagy Wim Wenders filmjében vagyok, amerikai kisvároson autózunk keresztül, teremtett lélek sehol, lapos tetõs épületek, villanyvezetékek, kivilágítatlan neonok, napsütés vagy szürkület, leírhatatlan fény ül a tájon, ember így nem látja, csak operatõr, aztán sivatagos táj, bozótgolyókkal gurigáz a szél, végtelen távlat, fenyegetõ egyhangúság, de nem történik semmi, most még nem akarják szétlõni a fejünket, újabb déli kisváros, spanyol szavak keverednek a feliratok angoljába, kreol népek az utcán, barátságos rendetlenség, ráérõs nyugalom. Kinyitom a szemem, elõttem csajok ölelgetik egymást spagettipántos topban egy mobilfotó kedvéért, mellettük whisky vagy vodka jár körbe, csak el ne dobják, ha kiürül az üveg, egy srác faágra eszkábált román zászlót lenget, próbálok vele ellentétes ritmusban mozogni jobbra-balra, ne takarja ki a színpadot, de így se stimmel minden, hiába látom, hogy az egyik zenész piros végû ütõkkel kóstolgatja a marimbát, nem hallom a csilingelést, a pedálos steel gitár is csak látvány marad olykor, a hangja belevész a sûrûbe, és néha nem tudom, szándékosan suttog-e Joey Burns, vagy csak a mikrofonját nem sikerült beállítani. Viszont a trombiták tisztán és élesen hasítanak bele a levegõbe, ahogy kell, és mindig a legjobbkor - de ez már a kompozíció dicsérete -, ráadásul még azzal is megajándékoznak, hogy egyik számuk a Satisfactionre, egy másik a Love Will Tear Us Apartra fut ki, pedig amúgy teljesen más világban mozognak. Sajnos a hely alkalmatlan a zenéjüket jellemzõ finom hangzásokhoz, ha nagyritkán lehalkulnak, azonnal átbrummog a szomszédos színpadról a basszus, és hiányzanak a Carried To Dust album vendégénekesnõi is - de mindezzel együtt remek zenekar a Calexico, szívesen meghallgatnám õket zárt térben. De most ez van, lehunyom a szemem, vissza a mozimba.

Világzenei Nagyszínpad, augusztus 12.

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.