színház - BORBÉLY SZILÁRD: SZEMÜNK ELőTT VONULNAK EL

  • Kristóf Borbála
  • 2011. szeptember 29.

Zene

A felolvasószínház él és virul. És jól teszi, hiszen a hiedelmek ellenére izgalmas, ad absurdum széles érdeklődésre számot tartó műfaj (lásd az Add ide a drámád! sorozatot a Merlinben, vagy a Nyílt Fórum felolvasásait a POSZT-on).
A felolvasószínház él és virul. És jól teszi, hiszen a hiedelmek ellenére izgalmas, ad absurdum széles érdeklõdésre számot tartó mûfaj (lásd az Add ide a drámád! sorozatot a Merlinben, vagy a Nyílt Fórum felolvasásait a POSZT-on). Mûködik, mint a hangoskönyv: relatíve alacsony energia- és pénzbefektetéssel ismertet meg kortárs drámákat a (drámaolvasók rétegénél) nagy(obb) közönséggel. Tehát kultúránk és népünk felemelkedését szolgálja. Az viszont biztos, hogy a mûfajt szokni kell. Beletelik pár percbe, mire a jelzésértékû jelmez- és díszletnyelvhez és a papírjaikba pillantgató színészekhez hozzászokunk. A Czeizel Gábor rendezte felolvasáson viszont öt-tíz percenként leálltak a színészek, és átadták a terepet Forgách Andrásnak, aki helyenként a szerzõt kérdezte, helyenként önmaga válaszolta meg saját kérdéseit - egyébként szellemesen. Azonban a magával ragadó, elemelt szöveg így szétesett, szinte befogadhatatlanná vált, a szétcsúszott dramaturgiájú felolvasás követése pedig idegõrlõ feladattá nehezült. Az elõadás feldarabolása - az eredeti célokkal valószínûleg épp ellentétesen - az értés rovására ment.

Kár. Pedig a körülmények kitûnõek voltak: szerényen, de érdekesen beszélõ szerzõ, felkészült és értõen interpretáló színészek (Pogány Judit, Kosik Anita és "dor Kristóf), lendületes rendezés. Na és a szöveg. Borbély idén megjelent drámakötetének címadó darabja, ez a "teológiai-politikai revü" okos tanulmány a gondolkodás szabadságának esélyeirõl. Becketti bóklászás, kafkai kilátástalanság, oratórikus magasztosság és hétköznapi pofátlanság keveredése - epizodikus szerkesztésû, kompakt zenemû közéleti áthallásokkal.

"Én nem tudok drámát írni. A drámák is versek, lírai szövegek" - vallott Borbély a publikumnak. Hogy drámái a líra logikáját követik - faktum. Ha azonban a szövegek színpadképességét vonta kétségbe, azzal boldogan vitatkozhatunk.

Írók Boltja, szeptember 21.

***

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.