színház - BORBÉLY SZILÁRD: SZEMÜNK ELőTT VONULNAK EL

  • Kristóf Borbála
  • 2011. szeptember 29.

Zene

A felolvasószínház él és virul. És jól teszi, hiszen a hiedelmek ellenére izgalmas, ad absurdum széles érdeklődésre számot tartó műfaj (lásd az Add ide a drámád! sorozatot a Merlinben, vagy a Nyílt Fórum felolvasásait a POSZT-on).
A felolvasószínház él és virul. És jól teszi, hiszen a hiedelmek ellenére izgalmas, ad absurdum széles érdeklõdésre számot tartó mûfaj (lásd az Add ide a drámád! sorozatot a Merlinben, vagy a Nyílt Fórum felolvasásait a POSZT-on). Mûködik, mint a hangoskönyv: relatíve alacsony energia- és pénzbefektetéssel ismertet meg kortárs drámákat a (drámaolvasók rétegénél) nagy(obb) közönséggel. Tehát kultúránk és népünk felemelkedését szolgálja. Az viszont biztos, hogy a mûfajt szokni kell. Beletelik pár percbe, mire a jelzésértékû jelmez- és díszletnyelvhez és a papírjaikba pillantgató színészekhez hozzászokunk. A Czeizel Gábor rendezte felolvasáson viszont öt-tíz percenként leálltak a színészek, és átadták a terepet Forgách Andrásnak, aki helyenként a szerzõt kérdezte, helyenként önmaga válaszolta meg saját kérdéseit - egyébként szellemesen. Azonban a magával ragadó, elemelt szöveg így szétesett, szinte befogadhatatlanná vált, a szétcsúszott dramaturgiájú felolvasás követése pedig idegõrlõ feladattá nehezült. Az elõadás feldarabolása - az eredeti célokkal valószínûleg épp ellentétesen - az értés rovására ment.

Kár. Pedig a körülmények kitûnõek voltak: szerényen, de érdekesen beszélõ szerzõ, felkészült és értõen interpretáló színészek (Pogány Judit, Kosik Anita és "dor Kristóf), lendületes rendezés. Na és a szöveg. Borbély idén megjelent drámakötetének címadó darabja, ez a "teológiai-politikai revü" okos tanulmány a gondolkodás szabadságának esélyeirõl. Becketti bóklászás, kafkai kilátástalanság, oratórikus magasztosság és hétköznapi pofátlanság keveredése - epizodikus szerkesztésû, kompakt zenemû közéleti áthallásokkal.

"Én nem tudok drámát írni. A drámák is versek, lírai szövegek" - vallott Borbély a publikumnak. Hogy drámái a líra logikáját követik - faktum. Ha azonban a szövegek színpadképességét vonta kétségbe, azzal boldogan vitatkozhatunk.

Írók Boltja, szeptember 21.

***

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.