Színház - Erős jelzések - Gogol: A revizor

  • Csáki Judit
  • 2010. május 20.

Zene

A Thália Színház által rendezett Rivalda Fesztiválon tizenhárom vidéki előadást láthatott a budapesti közönség és a színházi szakma, s ha "a képünk ferde", arról bizonyosan nem a szervező színház tehet. Egy ilyen rendezvényt nem a rossz, gyönge előadások minősítenek, hanem a jók és a legjobbak - elsőként az, hogy van-e ilyen egyáltalán. Most volt, több is - köztük például a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház decemberben bemutatott A revizor című produkciója.

A Thália Színház által rendezett Rivalda Fesztiválon tizenhárom vidéki előadást láthatott a budapesti közönség és a színházi szakma, s ha "a képünk ferde", arról bizonyosan nem a szervező színház tehet. Egy ilyen rendezvényt nem a rossz, gyönge előadások minősítenek, hanem a jók és a legjobbak - elsőként az, hogy van-e ilyen egyáltalán. Most volt, több is - köztük például a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház decemberben bemutatott A revizor című produkciója.

A színházban nagy csapda az ordító aktualitás: amikor egy darab minden jel szerint "a levegőben van", ajánlatos nagyon óvatosan bánni vele, mert azonnal olcsó didaxisba fordul. Márpedig Gogol Revizora már nem is a levegőben van, hanem ki is tölti azt: korrupt polgármesterek téblábolnak a rendőrségen, a bíróságon, avagy a börtönben, Dobcsinszkijtől és Bobcsinszkijtől hangos az ország.

Vereckei Rita díszlete egyszerű és trükkös: a már hagyományosnak mondható égig érő iratszekrények végén egy-egy ajtó, a színpad két oldalán szétszórt dossziék, papírok, középen pedig az iratszekrények változatos működésre képesek: bútorrá alakulnak, fallá, de úgy, hogy mindvégig megmaradnak a jelzés szintjén. Bagó Bertalan rendezése pedig éppen erre tör: jelez, méghozzá igen erősen. Ennek tudható be az előcsarnokban - az előadás előtt, illetve a szünetben - zord arccal járkáló katonaruhás egyén is.

A jelmezek leginkább korhűnek mondhatók - és mindben van kicsi túlzás: a kabátokban, gallérokban, a sáros csizmákban, de még a nők sminkjében is. Ez az elrajzolás köszön vissza az előadás koreográfiájában; a narrátor által fölmondott szereplőbemutatásokban (mintha - titkos - iratokból olvasná), a figurák elhelyezésében, mozgásában, gesztusaiban is és számos - obligátnak tudott - rendezői ötletben, az uborkásüvegtől a vodkásüvegig. A hátunk mögött (a budapesti vendégjátékon a színház erkélyéről) kórus kíséri az átdíszítéseket és a kiemelt fordulatokat: egyszerre vicces és hátborzongató elem, hiszen az előadás atmoszférája ilyenformán a szó fizikai értelmében is bekerít bennünket - akár látjuk, akár nem, hogy a kórus tagjai ugyancsak szolid katonauniformist viselnek.

A jelentéktelen járási székhelyen jelentős félelmet kavar a revizor érkezésének híre - miközben mindenki fölveszi a tisztességes ember álarcát, sorra lehull róluk az álarc, és igazi jellemük tör a felszínre. A túlzásba vitt megjátszás paradox hatást vált ki - ez Bagó jól komponált, a felpörgetett s lelassított jeleneteket váltogató rendezésének lényege.

A kordában tartott, gesztikusan is gazdag alakítások közül kiemelkedik Kiss Ernő játéka: Szkvoznyik-Dmuhanovszkij (van-e, ki e nevet kimondta valaha?) polgármester a két végletben van otthon: a "lefelé tapos - fölfelé nyal" elrajzolt, átmenet nélkül, villámgyorsan váltogatott reakcióit produkálja rettentő mulatságosan, valamint ismerősen és szánalmasan is. A vélt revizor tétova fázási ingerenciájára már kapja is le a kabátot - na, nem magáról, hanem Dobcsinszkijről. Az elvárt válaszok megtippelésében kicsit tompának mutatkozik, de annál gyorsabban vált véleményt; így még mulatságosabb például, amikor Hlesztakov a kártya után érdeklődik, s a polgármester megesküszik, hogy sosem fogott kártyát a kezébe - legföljebb, mikor kártyavárat épített belőle. Nem a szöveg, hanem a váltások intenzitása mozgatja a játékot.

A városi előkelőségek önmentő akciói rendre a többiek eláztatásának formáját öltik, hiába próbálnak összefogni a szent cél, a pétervári revizor megtévesztésének érdekében: nem adhatnak mást, mint mi lényegük. A revizortól való félelmük szinte semmi az egymástól (és a lelepleződéstől) való félelmükhöz képest; pedig kicsi, vacak, ócska kis csalásokról van szó. Az elsikkasztott pénzből valójában fölépült a kórház új szárnya, csak le is égett nyomban, azért nem látni.

A polgármester felesége és lánya egyszerre startol rá a vendégül látott álrevizorra: a feleség Holecskó Orsolya alakításában a lánynál alig néhány évvel idősebb mostohaanya, aki erélyesen, az eszközökben nem válogatva kommandírozza a lányt és a férjét is. A lányt mintha kissé bárgyúnak játszaná Ligeti Kovács Judit - nem mintha ez számítana Hlesztakovnak.

Akinek - legalábbis így mutatja Nagy Péter - elég lassan esik le, hogy ő egy számára mindenképp kellemes tévedés áldozata; igaz, miután rájön, annál vérmesebben lát hozzá a csúszómászó hivatalnokok "leszedéséhez". Tetszett, hogy sem a rendező, sem a színész nem igyekszik holmi társadalomnevelő ambíciót belepakolni Hlesztakov figurájába: ez a lecsúszott, kártyás-piás nímand nem gondol sem nagyot, sem kicsit a környező világról, nem leckéztet, nem büntet, hiszen nem lát túl a következő kártyapartin vagy ebéden.

A nem kicsi mellékszerepeket pontosan játsszák a színészek: Kanda Pál, Urházy Gábor László, Szegezdi Róbert, Balogh Tamás, Wellmann György, György János és Kricsár Kamill.

És persze megjön az igazi revizor, és összerendezi a nagy egészet: hátul vörös selyem leng, előtte katona fegyverrel - de megegyezést ígér, nem kell félni. "Gyorsan száguldó hűs patak partján", énekli valaki tisztán - és nem félünk. Hogy ez a Gogol hogy tartja magát...

Zalaegerszeg, Thália Színház, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.