tévé - KÉT NÕ - EGY HÁZ

  • - kg -
  • 2010. május 20.

Zene

A dokumentumfilmes Maysles testvérek a hatvanas-hetvenes évek számos kisistenét lencsevégre kapták, megvolt nekik Brando, Capote és a Beatles. Nem maradtak le az altamonti koncert halálos késeléséről sem, de leghálásabb alanyaikra nem a koncertszínpadokon, hanem a gazdagoknak otthont adó Long Island-i East Hamptonban (NY, USA) bukkantak.
A dokumentumfilmes Maysles testvérek a hatvanas-hetvenes évek számos kisistenét lencsevégre kapták, megvolt nekik Brando, Capote és a Beatles. Nem maradtak le az altamonti koncert halálos késelésérõl sem, de leghálásabb alanyaikra nem a koncertszínpadokon, hanem a gazdagoknak otthont adó Long Island-i East Hamptonban (NY, USA) bukkantak. A nyolcvanhoz közeledõ Big Edie-t és az ötvenes éveiben járó Little Edie-t - anyát és lányát, az amerikai high society hajdanvolt finom hölgytagjait, akikbõl a szegénységben és a klinikai szórakozottságban (továbbá önmocskukban) töltött hosszú évek emlékeikbõl és konzerveikbõl élõ remetepárt faragtak. Mayslesék bebocsátást nyertek a vadon élõ hölgyek Grey Gardensként ismert, 28 szobás televényébe, melyet csak a híres rokon, Jacqueline Onassis Kennedy közbenjárására nem takarítottak el a föld színérõl a közegészségügyi szervek és a ház szagát rosszul toleráló telekszomszédok. Jacqueline és a közegészségügyiek után közvetlenül Mayslesék tûntek fel a küszöbön, hogy heveny múltban élésük, õsi anya-lánya köreik és énekes-táncos magánszámaik közben filmezzék le Kicsi és Nagy Edie-t - ezt a két, minden játékfilmes képzeletet felülmúló porcelánfigurát az elefántboltban. A helyszínre 34 év késéssel kiérkezõ játékfilmeseket leginkább a nagy alakítások vonzották Grey Gardensbe: vajon le tud-e jönni Drew Barrymore a lépcsõn 58 éves táncoslányként, Jessica Lang pedig tud-e galambõsz hajzata alól úgy kipislogni, és vaksin slágereket kornyikálni, mint Big Edie? Tud, tud, ítélt helyesen a szakmai zsûri, majd Emmy-ben és Golden Globe-ban mérte ki a jogos elismerését. A magukért való nagy alakítások mellett Mayslesék is megtalálhatók a filmben, mint két szakértõ mikrofonállvány, akikre tán csak azért volt szükség, hogy igazolva legyen; fõszereplõink mindenképp érdemesek a figyelemre, hisz egyszer már egy nagyon híres dokumentumfilm is készült róluk.

Vetíti az HBO, május 23-án, este nyolckor

**

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.