színház - INGMAR BERGMAN SUTTOGÁSOK ÉS SIKOLYOK

  • - ki -
  • 2010. április 15.

Zene

című művét rendezte meg Andrej Süerban a Kolozsvári Állami Magyar Színházban - színpadra vitte a filmet. Ennek kockázatáról maga is vall a műsorfüzetben - mi meg látjuk magunk előtt, a vendégjáték helyszínén, a Pesti Magyar Színház stúdióvá alakított színpadán.
címû mûvét rendezte meg Andrej Süerban a Kolozsvári Állami Magyar Színházban - színpadra vitte a filmet. Ennek kockázatáról maga is vall a mûsorfüzetben - mi meg látjuk magunk elõtt, a vendégjáték helyszínén, a Pesti Magyar Színház stúdióvá alakított színpadán. Vörös a tér, és fehérek a ruhák; fölismerjük a film atmoszféráját, noha az nem támad színpadi életre. Többszörös keret öleli körül a film történetét: Bergman éppen a filmet forgatja, vagyis olykor leállítja a jeleneteket; elõtte még Bogdán Zsolt színész meséli el, hogy õ most Bergmant játszik, majd a történetben õ alakítja az összes férfit is.

A tér egyszerre szûkös és tágas: Carmencita Brojboiu díszlete és jelmezei hatásosak - ahogy az egész elõadás is az. A színészi játék hatásra hegyezett, a világítás ugyancsak: vörös, kék, sárga fejfények válnak fénygolyókká, a mozgás, a beszéd szintén figyelemre méltó.

A haldokló Agnest Pethõ Anikó játssza, és az õ alakításába csak nagyritkán zavar bele a hatásvadászat: beleszürkül a magányos halálba. A másik jó alakítás az Annát játszó Varga Csilláé; a filmet idézõ gesztusai legalább nincsenek túlreflektálva. A Mariát játszó Kézdi Imola és a Karint játszó Kató Emõke a darabbéli és a valódi rendezõ kérésére gyakran szakítják ki figurájukat a színházi (vagy filmes) valóságból, és ez szaggatottá és némileg mesterkéltté teszi játékukat. Akárcsak Bogdán Zsoltét a többszörös szerep- és alakváltás, amely hamarosan már önmagát, vagyis az aktust helyezi elõtérbe, és nem a funkcióját. Bogdán szükségképpen kapja elõ jól bevált színészi eszköztárát, és ismétlésekkel, elrajzolásokkal közlekedik a nõk között.

Süerban rendezése végeredményben kevésbé a film súlyos mondandójára, mint inkább a színházasítás problémáira fókuszál. És ez a bravúrstikli-kísérlet ezúttal lenyomta azt, amirõl a Suttogások és sikolyok szól: a suttogásokat meg a sikolyokat.

Kolozsvári Állami Magyar Színház, Pesti Magyar Színház, március 29.

***

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.