színház - INGMAR BERGMAN SUTTOGÁSOK ÉS SIKOLYOK

  • - ki -
  • 2010. április 15.

Zene

című művét rendezte meg Andrej Süerban a Kolozsvári Állami Magyar Színházban - színpadra vitte a filmet. Ennek kockázatáról maga is vall a műsorfüzetben - mi meg látjuk magunk előtt, a vendégjáték helyszínén, a Pesti Magyar Színház stúdióvá alakított színpadán.
címû mûvét rendezte meg Andrej Süerban a Kolozsvári Állami Magyar Színházban - színpadra vitte a filmet. Ennek kockázatáról maga is vall a mûsorfüzetben - mi meg látjuk magunk elõtt, a vendégjáték helyszínén, a Pesti Magyar Színház stúdióvá alakított színpadán. Vörös a tér, és fehérek a ruhák; fölismerjük a film atmoszféráját, noha az nem támad színpadi életre. Többszörös keret öleli körül a film történetét: Bergman éppen a filmet forgatja, vagyis olykor leállítja a jeleneteket; elõtte még Bogdán Zsolt színész meséli el, hogy õ most Bergmant játszik, majd a történetben õ alakítja az összes férfit is.

A tér egyszerre szûkös és tágas: Carmencita Brojboiu díszlete és jelmezei hatásosak - ahogy az egész elõadás is az. A színészi játék hatásra hegyezett, a világítás ugyancsak: vörös, kék, sárga fejfények válnak fénygolyókká, a mozgás, a beszéd szintén figyelemre méltó.

A haldokló Agnest Pethõ Anikó játssza, és az õ alakításába csak nagyritkán zavar bele a hatásvadászat: beleszürkül a magányos halálba. A másik jó alakítás az Annát játszó Varga Csilláé; a filmet idézõ gesztusai legalább nincsenek túlreflektálva. A Mariát játszó Kézdi Imola és a Karint játszó Kató Emõke a darabbéli és a valódi rendezõ kérésére gyakran szakítják ki figurájukat a színházi (vagy filmes) valóságból, és ez szaggatottá és némileg mesterkéltté teszi játékukat. Akárcsak Bogdán Zsoltét a többszörös szerep- és alakváltás, amely hamarosan már önmagát, vagyis az aktust helyezi elõtérbe, és nem a funkcióját. Bogdán szükségképpen kapja elõ jól bevált színészi eszköztárát, és ismétlésekkel, elrajzolásokkal közlekedik a nõk között.

Süerban rendezése végeredményben kevésbé a film súlyos mondandójára, mint inkább a színházasítás problémáira fókuszál. És ez a bravúrstikli-kísérlet ezúttal lenyomta azt, amirõl a Suttogások és sikolyok szól: a suttogásokat meg a sikolyokat.

Kolozsvári Állami Magyar Színház, Pesti Magyar Színház, március 29.

***

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.