Színház - Mobil - Csörgess meg!

  • Csáki Judit
  • 2010. június 17.

Zene

Jön szembe az utcán valaki, és hangosan beszél maga elé. Elvben két eset van: bolond vagy telefonál, gyakorlatilag csak egy: az utóbbi. Mobiltelefon nélkül félkarú óriás az emberiség, és amióta ez így van, a jelenség vicces, komor és mély olvasata birkózik egymással.

Az egri Gárdonyi Géza Színházban bemutatott - és a pécsi találkozóra beválogatott - előadásban a két előbbi hangnem váltakozik. Máté Gábor rendező a rövidebb-hosszabb jelenetekben erősen életszagú tartalmakat tár a közönség elé; nincs egyetlen történet, még kevésbé dráma, vannak viszont jellemző, jellegzetes és közismert helyzetek, föltehetően az alkotók és résztvevők személyes életanyagából.

Jellegzetes előadás-építési módszere ez Máté Gábornak, aki volt osztályának tagjaival minden nyáron készít egy előadást Zsámbékon, valamelyikük személyiségére, élettörténetére építve. Műfajilag és tartalmilag is vegyes játékok ezek, amelyeket ez a bizonyos központi motívum - valamelyik színész vagy ez esetben a mobiltelefon - köt össze. Belefér kis zene, kicsi tánc, kabaréjelenet és lírai betét, tanulságos dramolett és iskolát idéző helyzetgyakorlat. Optimális esetben az összekötő motívum valamelyes mélységet, koherenciát teremt.

Ezzel adós marad az egriek előadása, amely egyébként - ha ettől eltekintünk - sok szellemes epizódot, vicces fordulatot és remek paródiát tartalmaz. A tehetséges csapat - melyből többen is Máté Gábor tanítványai voltak - képes fölhabosítani még a földhözragadt, fapados helyzeteket is. A legelső - viszonylag hosszabb - jelenet egy rendelőintézetben játszódik; ide érkeznek a mobiltelefonnal változatos helyzeteket bonyolító kuncsaftok. Az egyik például azonos keresztnevű barátját győzködi, hogy vállalja át egy elhamarkodottan elküldött és megbánt sms szerzőségét; a másik térerőt keresgélve intim egészségügyi részletekkel traktálja édesanyját, tudomást sem véve arról, hogy a váróban mások is ülnek. Egy nagyothalló asszony egy idegen fiú segítségével bonyolít le rutinszerű veszekedést a férjével, egy fiatal lány pedig szenvtelenül részletezi a magánéletét a barátnőjének. Azt ígéri ez a jelenet, hogy egy tabló fog itt elmélyülni az orvosi rendelőben: ott az ország a váróban.

De nem: ezután váltott fajsúlyú jelenetek jönnek, melyekben hol főszereplő, hol tétova eszköz a mobiltelefon. Egy elvált apa szorítja bele szívfájdalmát a kisgyerekével folytatott beszélgetésbe, melyből kiderül, hogy alig látják egymást, és hogy a válás sem békés, sem intelligens nem volt. Látunk tévesztéses bohózati jelenetet is, melyben a mobilt már nem emeli füléhez a beszélő, ezért jelen lévő társai nem tudják, mikor beszél hozzájuk, mikor a telefonba - ez a sűrítmény például azért remek, mert belefér egy házaspár kálváriája kortársi helyzetünkben: pénzkérésről van szó ugyanis, hitel, számla, munkanélküliség. Kár, hogy ezek a mellékes vonások mellékesek maradnak.

Szinte önálló minidráma játszódik például egy liftben, amely két emelet közt elakadva három embert tart fogságban, akik amúgy ugyanoda igyekeznének. A hierarchia változását a mobiltelefonon folytatott beszélgetések generálják, illetve leplezik le; mindenki megjárja a kiszolgáltatottság könnyített poklát és a fensőbbség átmeneti diadalát.

Olykor a bohózati rugó működése csöppet sem jótékony árnyékot vet intenzívebb drámaiságot ígérő jelenetre: egy váróteremben fiatal nő ül, aki telefonszexet bonyolít a mobilján kenyérkereset gyanánt. Ölében színes magazin, arcán fásultság és fáradtság; munkavégzése kötelességtudatos és érdektelen - egy sors látszik kibontakozni előttünk. Ám amikor a melléje telepedő fiatalember a dialógus egyik felét hallva heves önkielégítésbe fog, a közönség harsány kacagásban tör ki, és a jelenet eredendő svungja és Bozó Andrea finom eszközökkel operáló játéka a semmibe vész.

De lógnak figurák is a levegőben: mindjárt az elején bejön egy idős férfi, munkaköpenyben, nagy lepedőhalmot cipelve - első blikkre is abból a társadalmi csoportból való, amelynek nem a díjcsomag és az IPhone a leggyakoribb szava. Kaszás Gergő aztán sokszor visszahozza a lassan csoszogó, maga elé bámuló, fejében alighanem kevés gondolatot kergető férfit, aki olykor a használatlan és használhatatlan falra szerelt nyilvános telefonhoz lép, átöleli, piszkálgatja - és kész.

És van, hogy egy egész jelenet működik zárványként: egy szélhámos a mobiltelefon tárgykörében szélhámoskodik egy hülyeségig gyanútlan asszonnyal; ígér fiatalítást, kapcsolattartást ezoterikus témakörökben, végül a telefontól a hitelkártyákig mindent elszed az asszonytól - és mindebben egy kissé debilnek álcázott komputerzseni segédkezik neki. Fenyő Iván ugyancsak sodró kabinetalakítása méltán van kedvére a közönségnek.

Máthé Zsolt írt néhány dalszöveget, ezek szellemesek is, és illenek a revü műfajához. Arra szolgálnak elsősorban, hogy kiemeljék, ami úgyis kiemelkedik: a produkció szaggatottságát. Görög László, Járó Zsuzsa, Fekete Györgyi, Vajda Milán, Schruff Milán, Mészáros Máté és a többiek most is mutatják, hogy jó kis társulat az egri. Amely ezúttal nem a telefonkönyvből, hanem a telefonból abszolvált egy produkciót.

Egri Gárdonyi Géza Színház, POSZT, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.