Színház - Szomorú győzelem - Kressman Taylor: Címzett ismeretlen

  • Csáki Judit
  • 2008. szeptember 11.

Zene

A levél nem kifejezetten drámai műfaj, mégis számos színpadi siker született már "levélalapú" színművekből - alighanem a reakció késleltetése, a dialógus közvetettsége a titok nyitja. És persze az, hogy a levelezés témája rendszerint valamilyen drámai élethelyzet, szerelmi kataklizma, családi titokhalmaz, egzisztenciális fordulat, történelmi forrpont. Csáki Judit

A levél nem kifejezetten drámai műfaj, mégis számos színpadi siker született már "levélalapú" színművekből - alighanem a reakció késleltetése, a dialógus közvetettsége a titok nyitja. És persze az, hogy a levelezés témája rendszerint valamilyen drámai élethelyzet, szerelmi kataklizma, családi titokhalmaz, egzisztenciális fordulat, történelmi forrpont.

Címzett ismeretlen - ez a címe Katherine Kressman Taylor amerikai drámaíró 1938-ban született levéldrámájának, amely a Zsidó Nyári Fesztivál keretében került színre a Spinoza Házban. Zsidó téma, hát persze. Még nem a második világháború, de annak szoros előkészülete - és csak részben Németországból nézvést. A két levelező jó barát, két német ember, ráadásul Amerikában; oda vándoroltak ki, föltehetően az első világháború után, közösen hoztak létre egy galériát, majd 1932-ben az egyikük, Martin visszatelepült Németországba, Münchenbe. Az Amerikában maradt Max zsidó.

Az első levél keltezése is jelzi: nagy dolgok következnek hamarosan Németországban; nemcsak Hitler - a "fehér fény" - közeleg, hanem a német nép is most készül kilábalni sajátos nemzetmentő ideológiával és technikával hosszú és totális depressziójából. Tudjuk, mi lett ebből - de Taylor levelezői még nem tudják; következésképpen mi is "in statu nascendi" látjuk a fasizmust, vagy tán még korábbtól, nem a születés, hanem a fogantatás pillanatában. Látjuk, hogy egy amúgy hitelesnek tűnő lélektani szerpentinen hogyan mászik föl az addig magát szabadelvűnek, liberálisnak - mindközönségesen normálisnak - valló Martin a fajelmélet és a német hazafiság ordas eszméinek csúcsára.

Max aggodalommal és értetlenül kíséri ezt a folyamatot, melyben az eszmei-szellemi eltávolodás gyorsan és alaposan erodálja az addig szoros és mély barátságot; drámaivá - és ezáltal színszerűvé - akkor válik a levelezés, amikor a közvetlen személyes fenyegetettség (az tudniillik, hogy Max húga, aki Bécsben sikeres színésznő, Berlinben vállal föllépést) akciót és konfliktust visz a levelezésbe. Max San Franciscóból türelmetlen tehetetlenséggel kérleli barátját, hogy segítsen bajba került húgán - és Martin válaszleveléből nemcsak a barátság visszavonhatatlan és kategorikus megsemmisüléséről, hanem húga haláláról, sőt Martin gyávaságáról is értesül.

"Siránkoztok, de vissza sosem üttök - ezért vannak a pogromok", oktatja ki Maxot Martin még egy korábbi levélben a zsidóüldözés természetéről, és a lesújtott és döbbent Max nem siránkozik többé. Viszont visszaüt - furfangos és kegyetlen módon a távolból, az (akkor még) biztonságos Amerikából áll bosszút egykori barátján.

A Spinoza tenyérnyi színpadán középen egy zongora áll, két oldalán két szék, felette ferdén egy vetítésre is alkalmas tükör, melyben a csöpp nézőtér - és a közönség - szépen láthatja magát. A zongora választja el a két barátot; a zongoránál a Griselle-t, Max húgát némán megszemélyesítő Pető Kata ül, olykor egy futamot, érzékeny dallamot csempészve a levélváltások közé. Alázatos és odaadó jelenléte fontos kiegészítője a két barátot alakító két remek színész játékának.

A hazatelepülő Martint játszó László Zsolt a maga részéről alapvetően annyit tesz hozzá a műhöz, hogy képes belülről hozni a figurát, nem pedig - kivált a következmények ismeretében - kívülről, mintegy kommentálva láttatja őt. Ezáltal nemcsak a figura válik hitelessé, a fölhorgadó hazafisággal, a szép reményekkel, a német nép fölemelkedésébe vetett vak hittel és Hitler föltétlen imádatával együtt, hanem a konfliktus is, a barátság megtagadása, majd a bosszú láttán a személyes rettegés is. László Zsolt a nehezebbik, s egyben az egyetlen lehetséges szemszögből építi föl Martin alakját; még a hangját is csak egyszer emeli föl, amúgy a szűkös térben szűkre szabja színészi eszköztárát, még intonációját is.

Kulka János Max szerepében magabiztosan használja ki a szerep kínálta összes lehetőséget és árnyalatot; a nézőtér szimpátiáját a figura mellett tudván sem közelít a kínálkozó klisékhez. Visszafogottan és élesen mutatja meg mindazon stációkat, amelyek a maga nemében persze ugyancsak nemtelen, mégis, az adott helyzetben teljességgel jogosult bosszúhoz vezetnek. És nem: nem játssza ki sem a helyzetből fakadó morális felsőbbrendűséget, sem a szomorú győzelem adta elégtételt.

Nincsen "csúnya náci - jó zsidó" ellentét. "A történelmi gépezetben az egyes ember csak parányi fogaskerék" summázatú, kollektív és egyéni önfelmentő elmélet sajátos cáfolata rajzolódik ki Groó Diana finom és empatikus rendezésében, amely nem annyira a személyes felelősséget, inkább az egyéni cselekvés lehetőségét hangsúlyozza.

Az Upor László fordította levéldráma e nem "ütős" és hatásvadász, inkább pontos, színvonalas és helyénvaló előadása igazi kisszínházi színfolt a nagy haknikkal zsúfolt Budapesten. Jó példa arra, hogy a színházi struktúrán kívül, ha tetszik, "amatőr", kívülről érkezett produceri közreműködéssel is lehet alternatívát kínálni a - névleg legalábbis - struktúrán belüli, pontosabban annak elslumosodott peremvidéki gagyidömpingje mellé. Nagyon jó színész, az föltétlenül kell hozzá...

Spinoza Ház, szeptember 6., Zsidó Nyári Fesztivál

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.