film - Szerelem magyarázat nélkül

  • - köves -
  • 2008. szeptember 11.

Zene

Ott az oklevél az elején, de hasra esni nem kell: nem titok, mindenkinek kiállítják ezt a papírt, aki úgy dönti a kamerát, ahogy az a Dogmában írva vagyon. Lars von Trier aláírása mindenesetre becses trófea (a papír alján baloldalt), bár ma már inkább az autogramgyűjtőknek az, mintsem a mozistáknak: így múlik el a világ dicsősége.

Ott az oklevél az elején, de hasra esni nem kell: nem titok, mindenkinek kiállítják ezt a papírt, aki úgy dönti a kamerát, ahogy az a Dogmában írva vagyon. Lars von Trier aláírása mindenesetre becses trófea (a papír alján baloldalt), bár ma már inkább az autogramgyûjtõknek az, mintsem a mozistáknak: így múlik el a világ dicsõsége. De ha el is múlt, mégsem múlt nyomtalanul, mert az északi végeken kinõtt egy egészséges önképpel bíró filmipar, ami nemcsak önmagát látja el, de az összeurópai mûvészmoziknak is megbízható beszállítója jó ideje. A Szerelem magyarázat nélkül e beszállítói kapcsolat egyik nem túl jelentékeny, még csak nem is túl friss (készült 2001-ben), de a Dogmával szembeni vásárlói igényeknek messzemenõen eleget tevõ gyümölcse. A terítéken egy hatás alatt álló nõ, egy átmenetileg üzemképtelenné vált családanya, aki indulásunkkor épp elhagyja a pszichiátriát. A szép, labilis (szépen labilis) Kira hosszabb idõt töltött odabenn, de még hosszabbat tervez idekint; férje, gyermekei és az egyéb kapcsolt részek körében. Hasznos tagja kíván lenni családnak, társadalomnak és minden más, józanságra és alkalmazkodókészségre épülõ intézménynek, de már az elsõ uszodai kirándulás is komoly fejfájást okoz - különösen az állon vágott úszómesternek. Kira tébolya színészileg nagy mutatvány, jelentõsége azonban inkább a szakma számára lehet: vajon megy-e az õrült nõ is? Megy az, de még hogyan: Stina Stengade szépen szenved, simán rábízható a dán butik vezetése a következõ adag Mads Mikkelsenig.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.