Színház - Új mese - Ödön von Horváth: Mesél a bécsi erdő

  • Csáki Judit
  • 2009. november 12.

Zene

Wachau csodálatos vidék, maga a megtestesült idill Alsó-Ausztriában, a Duna mentén; ide kirándul Bécs nyolcadik kerületéből egy vegyes társaság. A kis Ida (Tóth Anita) egy színes strandlabdát dobál lelkesen, és véletlenül eltalálja vele az éppen ugyancsak lelkesen szónokoló fasiszta Erich fejét. A fiú mosolyogva fordul a kislány felé, egy intéssel elkéri a labdát, mint aki játszani akar, majd villámgyors, szinte láthatatlan mozdulattal kiszúrja - inkább leszúrja -, és ezzel máris minden el lett mondva. Mosoly és szúrás.

Wachau csodálatos vidék, maga a megtestesült idill Alsó-Ausztriában, a Duna mentén; ide kirándul Bécs nyolcadik kerületéből egy vegyes társaság. A kis Ida (Tóth Anita) egy színes strandlabdát dobál lelkesen, és véletlenül eltalálja vele az éppen ugyancsak lelkesen szónokoló fasiszta Erich fejét. A fiú mosolyogva fordul a kislány felé, egy intéssel elkéri a labdát, mint aki játszani akar, majd villámgyors, szinte láthatatlan mozdulattal kiszúrja - inkább leszúrja -, és ezzel máris minden el lett mondva. Mosoly és szúrás.

Ödön von Horváth Mesél a bécsi erdő című darabjában (melyet most nem fogok elmesélni) számos sors, portré és viszony fonódik össze, mégis laza a szerkezet; a középpontinak tekinthető szál, a szerelmi háromszög éppen csak sorvezeti az eseményeket, de nem emelkedik fölébük. Megmarad a fragmentált, puzzle-jellegű konstrukció - és a fragmentumok élességét nem tompítja, nem mossa át a "nagy egész" mint olyan. Zsámbéki Gábor rendezésében ugyanis nem erőlteti sem az aktualizálódás, vagyis a válságok kínálta összefércelődést, sem az úgynevezett globális jelentést: merüljünk csak bele (netán el) a részletek gazdagságába.

A játék tere lépcsőzetesen emelkedik, és nagyjából üres; a behordott díszletek is csak jelzik, merre járunk: a bécsi Josephstadtban vagy Wachauban. Havlitschek húsboltját masszív vágódeszkaállvány jelzi, no meg Lengyel Ferenc, amint bárddal darabolja a véres sertésfejet. Rögtön mellette a Tündérkirály bababoltja (kirakatában csontváz és leszúrt baba) - Bezerédi Zoltán szangvinikus apájában szikrányi tündér sincs, csak a nagy fene szerencsétlenség és a belőle sarjadó akarnokság -, a jobb szélen pedig Valéria asszony trafikja: egy magas szék. Khell Csörsz díszlete hangulatkeltően darabos - a hangulat pedig korhű; ez utóbbit erősíti Szakács Györgyi bravúrosan kétfelé korhű jelmeztára, melynek minden darabja (tán Ida napozója és a fürdőruhák kivételével, de ez sem biztos) otthon van a mai utcán.

Betolnak olykor egy hirdetőoszlopot - legalább tudjuk, hol és mikor járunk: 1931-ben, Bécsben. Válság van - és elég végignézni Ödön von Horváth panoptikumát, hogy lássuk: a hatását senki sem kerülheti el, mert a válság nemcsak odakint, hanem idebent is tombol. Szeretetért, kötődésért folyik a nagy háború, melynek eszközei mindvégig bumeránghatással működnek: tönkreteszik mindkét felet. Apát és vőlegényt, leányt és menyasszonyt, özvegyet és túlélőbajnokot. Zsámbéki Gábor erős nagyítóján át mindegyikre vetünk egy-egy éles tekintetet.

A Katona velejéig perfekt előadása majdnem lehetetlen feladatot abszolvál: a Mesél a bécsi erdő remek darab, de pokolian nehéz egyben tartani. Eszerint csak úgy lehetséges, hogy sok hibátlan alakítás áll helyt önmagáért, és nincs erőlködés a "metamondandó" irányába.

Lázár Kati nagymama- és Bodnár Erika anyafigurája szimbiotikus gonoszságban mutat kétfelé: az uralkodó gigagonosz (Lázár micsoda daccal és csakazértissel fogja túlélni az összes alakot itt!) percenként triumfál gyatra tanítványa, vagyis a lánya felett (amit Bodnár félelemmel tetéz). Bezerédi apanyomoronca töltelék szövegeket nyom, közben csimpaszkodik bármibe-bárkibe, aki szeretni bírná - és nagy női tartással megfejelve ugyanebben utazik Valéria, a trafikosnő is: Fullajtár Andrea minden haja szála erőltetetten kapaszkodik össze, ő maga pedig szünet nélkül csöppnyi hajlással-dőléssel keresi a percnyi kegyeket. Van neki jó szíve pedig.

Vajdai Vilmos Hierlinger Ferdinándja Nagy Ervin puha-puhány Alfrédjának update-olt verziója - és akkor ott van a nagykamasz Erich, az ő komolyan vehetetlenre maszkolt, de véresen komoly fasiszta tartásával és szövegével (Kovács Lehel erősen mutatja ennek a komolyan nem vevésnek az életveszélyes következményét is) már nem jövő, hanem jelen. Ott bóklásznak a muzsikusok (Sáry László és Várady Zsuzsa), ömlik a Strauss meg a Kék Duna.

És epizódok, súlyos-felejthetetlen villanások (ahogy a Tenki Réka játszotta Bárónő és a Szirtes Ági játszotta vak Helén érzelmi poklára vetünk egy pillantást, vagy a Kapitány - Bán Jánosnak a figura merevségéhez szinte nincs is szüksége a nyakmerevítőre - hiábavaló tisztánlátása előttünk válik hiábavalóvá, mert senki nem hallja meg, és akkor jön egy Mister, az amerikás bécsi, aki Ujlaki Dénes drabális megformálásában értetlenségével és érzéketlenségével alaposan "belecsap a lecsóba"), szóval a kőkemény epizódok sűrűjében ott botladozik Marianne, aki elkövette azt a végzetes hibát, hogy nem akart mások útmutatása szerint élni, hanem megpróbálta a saját akaratát követni. Hogy milyen lett volna a más, azt Elek Ferenc tébláb-agresszív Oszkárja mutatja: minden csók erőszak, fölér egy veréssel. Félelemből, persze, belső tévelygésből. Elek Ferenc játéka vastagon remek.

Rezes Judit pedig kitartja a magasfeszültséget: a kedves naivától az engedelmes lányon keresztül a kifosztott asszonyig minden másodperce hiteles és mély. És szépen összeköti az előadás két pillérét: a templomi magányt, az Istentől való elhagyatottságot az óriáslabdán tipegő pucér nő kiszolgáltatott magányával.

Ja, közben tudjuk, hol vagyunk: lassan, de biztosan itatja át a levegőt a fasizmus. Alig is venni észre, oly alattomos.

Nos, akik nagyon megválogatják, hová mennek színházba: irány a Katona!

Katona József Színház, november 6.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.