Színház: A borotva éle (Heinrich von Kleist: A bosszú - Katona József Színház)

  • Csáki Judit
  • 2003. március 27.

Zene

Az előadás tétje: a borotva éle. Kleist darabját (eredetileg A Schroffenstein család volt a címe) épelméjű ember nem bírja nevetés nélkül végignézni, miközben semmi vicces nincsen benne. Tragikus annál több, sok, rengeteg - éppen annyi, hogy már nevetséges: hát ezen kell nevetni.

Az előadás tétje: a borotva éle. Kleist darabját (eredetileg A Schroffenstein család volt a címe) épelméjű ember nem bírja nevetés nélkül végignézni, miközben semmi vicces nincsen benne. Tragikus annál több, sok, rengeteg - éppen annyi, hogy már nevetséges: hát ezen kell nevetni.Az első szó Bezerédi Zoltáné, aki Rupertet, Rossitz urát játssza, és éppen a kisfiát temeti, akit meggyőződése szerint a szomszéd vár, Warwand ura, Sylvester öletett meg; azért méghozzá, hogy magvát szakasztva a családnak, rá, az azonos nevű rokonra és az ő családjára szálljon a vagyon. Bezerédi véresen komolyan esküszik véresen komoly vérbosszút, ráadásul a környezet is baljósan komor és fekete - csak abban van valami pokolian nevetséges, ahogy az elborult elméjű férfi egyszer csak fölkapja a kis koporsót, és - ha le nem fognák - futni kezdene vele valahová.

És minél agyamentebb fordulatok, minél esztelenebb és szélsőségesebb reakciók sorjáznak, annál határozottabban nyomul a közönség az együttérzésből, a megrendülésből a kívülállás és a nevetés felé. Mentjük, ami menthető.

Ascher Tamás rendezése híven és precízen követi Kleist drámájának túlhabzó féktelenségét (a műsorfüzetben az egyik cikk szerzője fölidézi, hogy amikor 1802-ben Kleist fölolvasta a kéziratot a barátainak, az utolsó felvonás - így a mindent megkoronázó dupla gyilkossági jelenet is - mind a szerző, mind a hallgatóság részéről

véget nem érő röhögésbe

fúlt); más kérdés, hogy manapság a nevetés minősége, akusztikus árnyalatai, (meta)kommunikatív tartományai jobban egymásra kopírozódnak, mint annak idején. Maga a gótikus borzalmaktól fülledt tükör-szerkezet (két szomszéd vár), a menetrendszerűen - és ismeretlenül - egymásba szerető két fiatal, a kívülről importált boszorkányos megoldás, egyes szereplők (például a vak és bölcs öreg Sylvius, valamint az ingatag Jeromos) és egyes fordulatok (például a ruhacsere) mind panelszerűen ismerősek - és ez is a nevetségesség irányába hat.

Az alkotók alaposan meghúzták a darabot (dramaturg: Fodor Géza és Gáspár Ildikó e. h.) - ez jót tett, kimúltak a cirádák. Költői és filozófiai szempontból biztosan veszteség, ami a hatásmechanizmus (és a közönség tűrőképessége) oldaláról nyereség, viszont - a fogalmazás tekintetében - nagyobb teher hárult a színészekre. Mint említettem, Rupert szerepében Bezerédi a nyitó jelenetben pontosan eltalálja a hangnemet: olyan véresen komoly, hogy rezgeti bennünk a nevetést.

Az ellenfelet, Sylvestert játszó Lengyel Ferencnek is pontosan rá kéne állnia a borotva élére, ő azonban kezdetben végtelenül puha, aztán meg végtelenül eszelős. Ettől átlagban ugyan szintén megvan a borotva éle, csak folyamatában nincs. Titokzatosra veszi Jeromost Máté Gábor - barna ballonkabátot szorongat a kezében az egyetlen hangsúlyosan mai, barna ruhás szereplő -, kételkedik és hitetlenkedik, ide-oda áll a viszályban, fürkészi az igazságot, békéltetne és házasságot közvetítene, és - mint ez kiszámítható - csúfos véget ér. Azt ugyan nem értettem, hogy a Sekrestyéssel folytatott párbeszédéből - melyből az egész nézőtér számára világossá lett, hogyan szedték ki kínvallatással az egyik állítólagos gyerekgyilkosból az "igazságot" - miért jutott Máté Jeromosa az ellenkező következtetésre, azazhogy miért "szopta be" a gyilkosságmesét, de ezt leszámítva (leszámítani pedig azért kell, mert ha másként reagál, folytathatatlan a darab) Máté alakítása megint csak nagyon pontosan találja el ezt a bizonyos borotvaélt, sőt biztonságosan mozog is rajta.

Khell Zsolt díszlete hatalmas fémfalú kamra - egyik falán jókora nyílás: itt lesünk be mi. Lehet kripta, várterem, de erdő is; tagolása romantikusan zegzugos, anyaga, tapintása rideg és baljós.

A két feleség - Ruperté és Sylvesteré - úgy van kiosztva Bertalan Ágnesre, illetve Szirtes Ágira, hogy a két házaspár indulatának összege nagyjából azonos. A dinamikusabb és vérszomjasabb Ruperthez (Bezerédihez) a szelídebb, békülékenyebb Teréz (Bertalan), míg a pipogyább (és tisztességesebb), de a végére bevaduló Sylvesterhez a mélyebben intrikus Gertrúd (Szirtes) rendeltetik. Utóbbiak, a warwandi Schroffensteinek bölcsességét Lukáts Andor Sylviusa emeli: a vak - ezért mindent sokkal jobban "látó" - öregemberbe Lukáts remekül belefogalmazza a rezignált, tehetetlen szeretet emblémáját is.

A két ifjú szerelmes a "látod? nem látod? na látod!" játékot játssza; tudják is meg nem is, amit persze tudnak: hogy a történtek árnyékában tiltott szerelem az övék. Hámori Gabriella gyerekes bájjal, Nagy Ervin böhönye lendülettel sodródik előre, egészen a halálig.

És ott van még Johann, Rupert törvénytelen fia, aki szintén beleszeretne Ágnesbe, ha lehetne, de nem lehet; kívül is van, belül is van a családi viszály körén, majd a legvégén, az amúgy is impozánsan

őrült gyilkossági jelenetsorban

totális tébolyban - shakespeare-i bolondként - ő vezeti a holttestekhez a vak Sylviust, majd tréfának, őrült viccnek minősítve a történteket a mi kommentárjainkat visszhangozza. Mészáros Béla végzős egyetemi hallgató ruganyosan játssza szerepét; már a temetésen tébláboló ifjúban, majd Ottokár vetélytársában is látjuk: nagy szerep jut még neki, mert a helyzet úgy fog alakulni. Komoly feladat jut Tóth Anitának is: a boszorkánylányé - az ő dizájnja kicsit elhajlik a paródia felé...

Bezerédi Rupertje őrjöngve gyilkolja meg saját fiát. Lengyel Ferenc széles, teátrális mozdulatokkal négyszer is mellbe döfi saját lányát. Micsoda marha mindkettő: hát hogy lehet összetéveszteni a sudár Nagy Ervint a kicsi és törékeny Hámori Gabriellával? Erre kell azt mondani, hogy "fiam holtteste megkettőzve"?! Ez a borotva éle, pont.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”