Egy nem politizáló film nyerte a politikailag túlfűtött Velencei Filmfeszivált

Mikrofilm

Jim Jarmusch Father Mother Sister Brother című, az emberi kapcsolatokra koncentráló filmje kapta a fesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt, de jutott elismerés a Dwayne Johnsonból végre komoly színészt faragó Zúzógépnek és egy tunéziai rendező Gázában játszódó drámájának. Enyedi Ildió alkotása, a Csendes barát hat díjat kapott.

Az 1932-ben alapított fesztiválon hosszú ideig elsősorban az európai és nemzetközi filmművészet legünnepeltebb rendezői, vagy épp a vállaltan rendhagyó, művészileg előremutató filmek vitték haza a fődíjnak számító Arany Oroszlánt. A 2010-es évek második felében azonban valami megváltozott: Velence egyre inkább a sztárok terepévé vált, a díjazás pedig elkezdett az Oscar előrejelzőjeként működni. Olyan, később az Oscar-ceremónián is főszerepet játszó filmeket emeltek itt az égbe, mint A víz érintése, a Roma, a Joker, A nomádok földje, vagy épp a Szegény párák. Tavaly Pedro Almadóvar első angol nyelvű filmje, A szomszéd szoba győzött, mely a kritikusokat inkább megosztotta (a Narancs értékelése ide kattintva olvasható, a rendezővel készült interjúnk pedig itt található), a díjszezonban viszont szinte teljesen visszhangtalan maradt. 

A nagy kérdés tehát az idei Velencei Filmfesztivál után az, vajon az itt díjazottak később labdába rúghatnak-e majd az Oscaron.

Az Arany Oroszlánt hazavivő Father Mother Sister Brothernek erre minden esélye megvan. A rendező, Jim Jarmusch napjaink egyik legismertebb független filmese, ennek ellenére először nyert Velencében, Oscarra pedig egyáltalán nem jelölték. Ez lehet tehát a nagy áttörése, hogy még szélesebb közönség megismerje a nevét. Az antológia szerkezetű film egymástól elidegenedett testvérekről szól. A főbb szerepeket olyan sztárok alakítják, mint Cate Blanchett, Mayim Bialik, Adam Driver, Vicky Krieps vagy Charlotte Rampling. „Vicces, gyengéd, éleslátású kis gyöngyszem” – foglalta össze véleményét róla The Hollywood Reporter kritikusa, aki csak egy a sok pozitívan nyilatkozó hang közül.

Jarmusch díjazása némileg mégis meglepőnek számított, ugyanis az idei fesztivált szinte minden beszámoló erősen politikusnak írta le – ehhez képest az Alexander Payne (Kerülőutak, Téli szünet) vezette zsűri kifejezetten politikamentes, inkább az emberi kapcsolatokra koncentráló filmnek adta a fődíjat. A felfokozott érzelmekről sokat elárul, hogy Jarmusch még így is számonkérő kérdések közepette találta magát: filmjét az a Mubi forgalmazza, amelynek egyik befektetőjét az izraeli hadsereghez fűzik szálak – a tiltakozáshoz pedig már ez is elég volt. Mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be bővebben. „A művészetnek nem kell direkt politikával foglalkoznia ahhoz, hogy politikus legyen. Képes együttérzést és kapcsolatot teremteni köztünk, ami valójában az első lépés a problémáink és nehézségeink megoldása felé. Ezért is köszönöm, hogy értékelitek a mi csendes filmünket” – fogalmazott a rendező a díj átvételekor.

Ugyancsak kerüli a politikát a fesztivál második legrangosabb elismerését, a legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlánt megnyerő Zúzógép (The Smashing Machine). A Mark Kerr egykori MMA-harcos életét bemutató alkotás elsősorban két dolog miatt érdekes: ez a korábban rendhagyó függetlenfilmjeiről (Jólét, Csiszolatlan gyémánt) ismert Benny Safdie első filmje, amit önállóan, és nem állandó alkotótársával és testvérével, Josh Safdie-val együtt jegyez. A beszámolók azonban elsősorban nem ezt emelik ki a filmmel kapcsolatban, hanem azt, hogy

ezzel a mozival igyekszik Dwayne Johnson komoly, drámai színészként is letenni a névjegyét.

Nem is rosszul: a bemutatón 15 perces álló ovációt kapott a mozi, amire Johnson el is érzékenyült, ráadásul máris úgy emlegetik őt, mint az Oscar egyik nagy esélyesét.  „Be voltam szorulva a blockbuster-sztár szerepkörbe” – magyarázta egy interjúban, aki az elmúlt években a világ legjobban fizetett színészévé vált. Most minden korábbinál alázatosabban játszott, sőt, több mint 25 kilogrammot fogyott a szerepe kedvéért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.