Egy nem politizáló film nyerte a politikailag túlfűtött Velencei Filmfeszivált

Mikrofilm

Jim Jarmusch Father Mother Sister Brother című, az emberi kapcsolatokra koncentráló filmje kapta a fesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt, de jutott elismerés a Dwayne Johnsonból végre komoly színészt faragó Zúzógépnek és egy tunéziai rendező Gázában játszódó drámájának. Enyedi Ildió alkotása, a Csendes barát hat díjat kapott.

Az 1932-ben alapított fesztiválon hosszú ideig elsősorban az európai és nemzetközi filmművészet legünnepeltebb rendezői, vagy épp a vállaltan rendhagyó, művészileg előremutató filmek vitték haza a fődíjnak számító Arany Oroszlánt. A 2010-es évek második felében azonban valami megváltozott: Velence egyre inkább a sztárok terepévé vált, a díjazás pedig elkezdett az Oscar előrejelzőjeként működni. Olyan, később az Oscar-ceremónián is főszerepet játszó filmeket emeltek itt az égbe, mint A víz érintése, a Roma, a Joker, A nomádok földje, vagy épp a Szegény párák. Tavaly Pedro Almadóvar első angol nyelvű filmje, A szomszéd szoba győzött, mely a kritikusokat inkább megosztotta (a Narancs értékelése ide kattintva olvasható, a rendezővel készült interjúnk pedig itt található), a díjszezonban viszont szinte teljesen visszhangtalan maradt. 

A nagy kérdés tehát az idei Velencei Filmfesztivál után az, vajon az itt díjazottak később labdába rúghatnak-e majd az Oscaron.

Az Arany Oroszlánt hazavivő Father Mother Sister Brothernek erre minden esélye megvan. A rendező, Jim Jarmusch napjaink egyik legismertebb független filmese, ennek ellenére először nyert Velencében, Oscarra pedig egyáltalán nem jelölték. Ez lehet tehát a nagy áttörése, hogy még szélesebb közönség megismerje a nevét. Az antológia szerkezetű film egymástól elidegenedett testvérekről szól. A főbb szerepeket olyan sztárok alakítják, mint Cate Blanchett, Mayim Bialik, Adam Driver, Vicky Krieps vagy Charlotte Rampling. „Vicces, gyengéd, éleslátású kis gyöngyszem” – foglalta össze véleményét róla The Hollywood Reporter kritikusa, aki csak egy a sok pozitívan nyilatkozó hang közül.

Jarmusch díjazása némileg mégis meglepőnek számított, ugyanis az idei fesztivált szinte minden beszámoló erősen politikusnak írta le – ehhez képest az Alexander Payne (Kerülőutak, Téli szünet) vezette zsűri kifejezetten politikamentes, inkább az emberi kapcsolatokra koncentráló filmnek adta a fődíjat. A felfokozott érzelmekről sokat elárul, hogy Jarmusch még így is számonkérő kérdések közepette találta magát: filmjét az a Mubi forgalmazza, amelynek egyik befektetőjét az izraeli hadsereghez fűzik szálak – a tiltakozáshoz pedig már ez is elég volt. Mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be bővebben. „A művészetnek nem kell direkt politikával foglalkoznia ahhoz, hogy politikus legyen. Képes együttérzést és kapcsolatot teremteni köztünk, ami valójában az első lépés a problémáink és nehézségeink megoldása felé. Ezért is köszönöm, hogy értékelitek a mi csendes filmünket” – fogalmazott a rendező a díj átvételekor.

Ugyancsak kerüli a politikát a fesztivál második legrangosabb elismerését, a legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlánt megnyerő Zúzógép (The Smashing Machine). A Mark Kerr egykori MMA-harcos életét bemutató alkotás elsősorban két dolog miatt érdekes: ez a korábban rendhagyó függetlenfilmjeiről (Jólét, Csiszolatlan gyémánt) ismert Benny Safdie első filmje, amit önállóan, és nem állandó alkotótársával és testvérével, Josh Safdie-val együtt jegyez. A beszámolók azonban elsősorban nem ezt emelik ki a filmmel kapcsolatban, hanem azt, hogy

ezzel a mozival igyekszik Dwayne Johnson komoly, drámai színészként is letenni a névjegyét.

Nem is rosszul: a bemutatón 15 perces álló ovációt kapott a mozi, amire Johnson el is érzékenyült, ráadásul máris úgy emlegetik őt, mint az Oscar egyik nagy esélyesét.  „Be voltam szorulva a blockbuster-sztár szerepkörbe” – magyarázta egy interjúban, aki az elmúlt években a világ legjobban fizetett színészévé vált. Most minden korábbinál alázatosabban játszott, sőt, több mint 25 kilogrammot fogyott a szerepe kedvéért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.