Színház: Anál (Shopping and fucking)

  • Csáki Judit
  • 2002. december 5.

Zene

Legjobb nem várni semmit, és akkor majdnem mindig kellemesen csalódik az ember; de a várakozást úgy hívják, színházi tapasztalat, és nem lehet fölfüggeszteni. Mark Ravenhill Shopping and fucking című darabja afféle rendezői krédó, szerte Európában.
Legjobb nem várni semmit, és akkor majdnem mindig kellemesen csalódik az ember; de a várakozást úgy hívják, színházi tapasztalat, és nem lehet fölfüggeszteni. Mark Ravenhill Shopping and fucking című darabja afféle rendezői krédó, szerte Európában.

Pedig nem valami jó a darab, mert miközben a szó legszorosabb értelmében fenekestül forgatná föl a színházi konvenciókat, és csöppet sem mellesleg jókora követ dobna a hipokrízis állóvizébe, atomjaira esik szét, mielőtt még összeállt volna. Azon persze csöppet sem csodálkozom, hogy Alföldi Róbertet ez nem tántorította el attól, hogy színre vigye; nyilván abban bízott, hogy az ő anyanyelvi teatralitása majd kovásza lesz a dolognak.

A darab amúgy pontosan a címről szól, Varró Dániel remek és tőle szokatlanul szikár fordításának egyik immanens erénye, hogy a címet változatlanul hagyta, a globalizálódó világban, ugye, ennyit mindenki tud magyarul - a shopping is, a fucking is életforma, a kettő együtt pláne.

És mindkettő magában foglalja társadalmilag deviánsnak tartott szélsőségeit: a shopping a furtonfurt mikrokaját, a műtáplálékot, a fucking meg a pénzért, egyébért vásárolt - ezúttal döntően homoszexuális - örömet, és mindkettő a drogot, ami már nem a kábulathoz, az extra feelinghez, hanem az élethez kell.

A Thália alaposan ledurrant régi stúdiója lassan ordítóan adekvát helyszínévé válik az ilyen al- és belvilági produkcióknak, hovatovább vétek lenne helyrehozni, mert elrontaná. Ezúttal a meglepően flexibilis tér alapeleme egy jókora - és vízszintes tengelye mentén - forgatható vetítővászon, mely olykor sejtelmes tüllfüggönyként szolgál, mögötte Váczi Eszter mint ellenpont-dizőz és a Szörp zenekar: kinek finom, kinek elviselhetetlenül nyálas zenét adnak, hírt egy másik - éppoly vacak? - világból.

Ha vetítővászon, akkor viszont kőkemény pornó megy rajta - na, arra már kíváncsi lennék, hogy a nézőtéren ilyenkor hányan jutnak azon elementárisan sokkoló hatás mögé, amit

a méteres farkak

és a kráterszerű vaginák, illetve segglukak produkálnak vagy az elszánt-elkeseredett onanizálás; hogy a mikróban forgó műanyag tálakat ezúttal reklámszünetnek tekintsem, pedig nem azok.

Nem a sokkolás itt a lényeg, még Alföldi szerint sem; hanem az a rengeteg, fájdalmasan sivár magány, pontosabban magába zárt világ, amely legföljebb ezen az altesti úton juthatna némi társas örömhöz olykor, de leginkább ez is a magány egyik túlspilázott kifejezése. Ki-ki ezt a világot, valamilyen világot, jó esetben a sajátját keresi ebben az anális dzsungelben, melynek szabott, hierarchizált rendjét minden erőlködés nélkül rávetíthetjük a plázák és az aluljárók, mozielőcsarnokok, valamint drogelvonók mikrovilágára.

Nem a homoszexualitás bemutatása a valami ebben a produkcióban, az puszta eszköz, az egyik - meglehet, statisztikailag kisebbségi - lehetséges orientáció; és attól tartok, az előadás közönsége alighanem leragad ezen a ponton, és ez jórészt Alföldi hibája. Meg sem képződik, amit ezzel mint eszközzel mondani akar, viszont úgy tűnik föl, mintha a Kentaur által tervezett játékteret elöntő sivárság, lelki kín és restség az azonos neműek szerelmi vágyát kísérné. A Balázsovits Edit által játszott Lulu Robbie-val alkot furcsa - az egymásra- utaltság, az összetartozás csupa föltételes módjával megspékelt - párt, de Balázsovits annyira kapaszkodik a figura külsődleges eszközeibe, sztenderd megnyilvánulási módozataiba, hogy teljességgel hiteltelen.

És, sajnos, Alföldi az ő szokásos alkotócsapatához - Vörös Róbert dramaturg, Kentaur és Barta Andrea jelmeztervező - nem találta meg az ő színészeit. A fiatal meleg prostit, Garyt játszó Száraz Déneshez fűzte őt némi rendezői szeretet, ezért az ő jelenetei olykor mélyebbre mennek a sokkoló felszínnél, de sem a duplán megvert,

egyszerre drogos és buzi

Mark, sem a legbonyolultabb karakterrel bíró Robbie megformálása (Hujber Ferenc, illetve Almási Sándor által) nem megy túl az intenzív, elszánt és odaadó markírozáson. A férfiszerepben fölléptetett Almási Éva éppúgy igyekszik megfelelni a rendezői elvárásnak, és pontról pontra teljesíteni a rendezői instrukciókat, mint a többiek, de egyrészt azért a lányával egy színpadon szereplés kínálkozó poénját nem hagyja ki, másrészt beéri (akárcsak Alföldi) az ő fölléptetésének rendkívüliségével, a közeghez, darabhoz, témához mért szokatlanságával.

A darab - nem is rejtett, sőt: túlontúl provokatív - jellege könnyedén fölülüti a mélyén, töredékesen, a színházi nyelvet tekintve, azaz esztétikai értelemben provokatív mondandót. Semmi kétségem afelől, hogy Alföldi nemcsak érti, hanem ezúttal is tudta, mit akar megmutatni, ha tetszik, a pofánkba vágni - de aligha számolt azzal, hogy eszközei ezúttal célként fognak működni. Az óriáspornó eltakarja a vászon előtt-alatt-mögött kínlódó, parányi emberi lényeket, a dimenziók sem stimmelnek össze, amiként az előadás szerkezete is atomjaira hullik.

A vége persze most is szép, kifejező és erős - Alföldi ehhez aztán igazán ért: a zárlathoz. A Gary fenékbefúrását - alighanem megölését - követő lágy pucérság, a két másik fiúé és a lányé, valamint a vászon előtti al- és a vászon mögötti felvilág összefonódása, a meztelen szereplők és a dizőz, valamint a zenekar együttes éneke bonyolult, finom és hatásos közlés. De hát ez a legvég.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.