Színház: Emberhalál, macskahalál (A szabadkai színház vendégjátéka)

  • Csáki Judit
  • 2005. március 3.

Zene

Az ünnepinek is tekinthetõ 60. évadát taposó Szabadkai Népszínház Magyar Társulata három elõadást hozott nemrégiben Budapestre, a Thália Színházba, mely igen dicséretes erõfeszítéssel hömpölygeti a határon túli magyar színházak vendégjáték-sorozatát.

Két "sötét" darabot láttam: egy jót meg egy kiválót. David Harrower Kés a tyúkban címû drámáját erõsen õrzi a honi színházi emlékezet a Gothár Péter rendezte rend-kívüli elõadásban; Spiró Csirkefejét pedig - egyebek mellett, nyilván - Zsámbéki Gábor rendezésében, a Katona immár legendává lett produkciójában. Ilyenkor van, hogy az ember "mozizik": pereg a fejében a régi elõadás is. Ez nem hátrány és nem elõny: adottság. És hát ott a rengeteg "újszülött" - õk nem is moziznak.

Hanem nézik a Harrower-darab díszletét; a színpadra ültetett közönség által körülvett intim játékteret, melynek intimitását a nyers és nyers színû anyagok még fokozzák is. Csikós William lakrészét egy libikóka választja el a molnár lisztesfehér világától. Olyan a tér, akár egy óralap, a libikóka a mutató rajta - még értelme is lenne. A plafon szintjén kapcsolódik a két "félteke": csigákon átbújtatott erõs kötelek teszik lehetõvé, hogy a Nõ és a molnár akkor is egymással "beszéljen", ha külön vannak. A kötelek zsákokat emelnek, a zsákok atmoszférát teremtenek, a jelmezek hozzásimulnak a díszlethez - szóval megteremtõdik egy világ, mely a minden tekintetben önmagára ébredõ nõ nagy ívû útját veszi körül.

A díszletet a rendezõ, Fekete Péter tervezte (a jelmezeket Izrael Edit, akinek szemére lehet azért hányni a Nõ utolsó kosztümjét, a szinte rikító bársonytÉ). Az elõadás jó ritmusban pereg, szellemileg-érzelmileg különösebb megrázkódtatás nélkül. Vicei Natália az asszony szerepében bizonyos értelemben sokat, más szempontból keveset alakít: az események konkrét sorozata alaposan kidolgozott, a szimbolikus vetület, azaz a mélyebb jelentés jóval kevésbé. Ez persze a rendezõn is múlt, aki tán azt hitte: a fej fölött kígyózó kötelek és csigák, az olykori misztikus sötétség majd megoldják ezt a problémát. Hát nem oldják meg. A molnárt játszó Katkó Ferenc és a földmûves szerepében Csernik Árpád is a történet primer szintjén mozog energikusan. Igaz, így eléggé fölöslegessé válik a toll mint az írás és egyben a kultúra, valamint a világ tágasságának jelképe, és végképp érthetetlenné a fényes bársonyruha. Megöltek egy csökött, zsarnok férjet. Más nemigen történt.

A Csirkefejben - mindenki tudja nyilván - egy macskát ölnek meg, még az elõadás megkezdése elõtt. A végén pedig egy öregasszonyt. A kettõ között feszül ki a dráma, mely úgy áll az idõben, mint a klasszikusok: egyre gazdagabb, fényesebb. A figurák - miközben õrzik korba ágyazottságukat - archetípusokhoz közelítenek.

Kovács Yvett díszletét - amely nem sok, mégis tágas - jórészt a színpadon helyezték el, velünk, a közönséggel együtt; a bérház udvarára benyíló túlméretezett kaput pedig a nézõtér széksorai fölé. Telihay Péter koncepciójától nyilván nem idegenül a tervezõ játszik a dimenziókkal: az udvaron álló poroló és garázs kicsinyített, utóbbiban játék autó áll. Nem sikerült megfejtenem, miért.

A szereplõk "lakásai" valójában a közönség sorai közé ékelõdnek: ha nem játszanak, köztünk ülnek. Csak a Vénasszony vonul a színpad hátuljába, és háttal ülve vár a jeleneteire. Telihay alighanem szerette volna elmozdítani a darabot a konkrét történet síkjától, és - Spiró szándékaival amúgy összehangzón - a klasszikus szerkezetet hangsúlyozni benne. Az egyes alakítá-sokban azonban a színészek mégiscsak a konkrét kontextusban találnak fogódzókat, ahhoz igazodnak; dialógusról dialógusra, megszólalásról megszólalásra lépnek elõre, ezért aztán képtelenek elemelni saját figurájukat - és a dráma egészét - a történettõl. Voltaképpen hasonló történik, mint a Harrower-darabbal; azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy itt jóval nagyobb a veszteség.

Karna Margit játssza a Vénasszonyt; a remek színésznõ - akit jól ismer és kedvel a honi közönség - apró darabokból, gesztusokból rakja össze az alakot, "lentrõl" építkezik, nem a figura belsõ monumentalitásából, ami ilyenformán létre sem jön. A macskasiratás, a panaszáradatok, a különféle világjobbító ötletek - köztük az események szempontjából tragikusnak bizonyuló is - egy magányos öregasszony szeszélyes, néhol hisztérikus kitörései csupán. Ráadásul az alakításban a megjátszás is nagy hangsúlyt kap: alig hihetõ, hogy ötletei egymásutánját mind komolyan gondolja. A Srác - Pálfi Ervin alakítása a legjobb ezen az estén - igazán nem ölésre termett, mégis õ gyilkolja meg a végén; de hogy ez a hirtelen felindulás õsbûnné növekedjék, ahhoz a Vénasszony formátumára is szükség lenne.

A többi szereplõ egy-egy különálló jelenés. A Tanár és a Nõ szerepében Péter Ferenc és G. Erdélyi Hermina a magány devianciaképzõ erejét felmutatja ugyan, de az elõadás nem kezd velük semmit. Az Apát Kovács Frigyes játssza - az õ nyerseségében jól látszanak az összetevõk: a szeretethiány, a kisemmizettség, a megalázottság, ezért ebben az elõadásban az apa-fiú jelenet a legszebb. A két rendõr elmegy a hálásabbnak vélt útra, a karikatúra felé. Páralakjaik - a két bakfis - igen haloványak.

A dráma gazdagságával és õserejével gazdagodtunk ezen a második estén.

Csáki Judit

Thália Színház, 2005. február 8-9.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.