Képzõmûvészet: Mitoshop (Gaál József és Várady Róbert kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2005. március 3.

Zene

Az alapvetõ és döntõ stiláris eltérések ellenére sem érdektelen összevetni a két festõ friss munkáit. A párhuzamba állítás révén különös képet kaphat a nézõ a mítoszértelmezés, pontosabban a mítoszmitizálás legújabb kori fejleményeirõl. Gaál és Várady ugyanis - mintegy háttal állva egymásnak, ugyanakkor két létezõ és aktív nézõpontot reprezentálva - volt, vágyott és leendõnek remélt mítoszszimbolika megteremtésén dolgozik évek óta.

Ha nagyon leegyszerûsítjük a dolgot, akkor azt mondhatjuk, Gaál József egy el nem múló múlt, Várady Róbert pedig egy el nem jövõ jövõ igézetében akar egyetemes gondolatokat sugallani, festõi eszközeiket tekintve gyöke-resen más, illúzióikat és referenciáikat nézve viszont nagyon is hasonló módon.

Gaál munkáinak javáról a távoli és talán meg sem történt múltban gyökerezõ, Jung fogalmazta idõtlen és teretlen erotizmus süt; képei egyszerre szemérmesek és gátlástalanok, kihívóak és rejtõzködõk. Az idõk során festményeinek agresszív tárgya, a nõ kilépett az orgiasztikus jelenetekbõl, s az újabb mûveken a figurina bálvánnyá emelkedett, idollá merevedett: meg-szerezhetõ és megtartható, ám rémisztõ világ-anyává, világszeretõvé, világboszorkánnyá vált. "riásasszonnyá lett, mintha Gaál a korábbiak mellé az északi mitológia gólemszerû királynõit is beválogatta volna, sõt - vállalva a perfid fogalmazást -, úgy fest, hogy a Capillária oiháival keresztezte õket, hogy bullokká demitizálhassa a másik nemet. A nõ, pontosabban a nõ szimbolizálta nemiség e mûveken egyszerre totem és tabu, s szellemiségük univerzalizmusát az eszközök egyetemessége hangsúlyozza. Régebbi, gazdag és "zajos" munkáin az indián sámán-köpenyek geometrizmusa, a középkori ír kéziratok és faragványok folyondáros ornamentikája, a román templomok végtelenül lecsupaszított dombormûveinek szikársága és a mandalák irracionális mértanisága vegyült össze a szimmetria uralma alatt, a termékeny horror vacui felszólító erejére. Az indulat persze ezeken is olyannyira áttételezõdött, hogy a vágy már csak szublimált, éteri szinten nyilatkozott meg. Az elmúlt években készült és mostanában gyakran kiállított munkáin a barbár-pogány figurák már nem oldódnak bele az eklektikus ornamentalizmusba: a viszonylag puhának tetszõ, "líraian" expresszionista festésmóddal, szinte konzervatívan, ikonszerûen komponált jelenetekben a nõ, férfi ket-tõse az áldozó és áldozat dualitását szinte szobrászi módon jeleníti meg. Stílusának alakulásában a "figurális" Brancusi- és a korai Dubuffet-mûvek hatása minden bizonnyal felerõsödött. Gaál munkái nem patologico-naturális leletek, ám stílusának és motívumainak archaizmusa nem is modor vagy póz, formálásából hiányzik a forszírozott és álságos eksztázis, az irányított gáttalanság, a fegyelmezett rendetlenség.

Várady Róbert festésmódja (is) sokkal fegyelmezettebb és szárazabb, mint Gaálé; a foto-realista múltjából fakadóan a természettudományos illusztrációk világát (is) megidézõ kvázi-dokumentarizmus teljesen indokoltan és logikusan jelenik meg mustrákra, kárpitokra (is) emlékeztetõ, az idõ folytonosságára és az abból kiszakított pillanat jelenvalóságára utaló festményein. Gaál méltatói (például Bohár András vagy Bárdosi József) gyakran említik Nietzschét és Heideggert tárgyukkal kapcsolatban, Várady viszont maga jár a citálnivaló nyomában: új munkái egyik legfontosabbikán éppen Heidegger vettetik a létbe, de korántsem kiszolgáltatva, hanem tevékeny aktivitásba kapcsolva. Közelebbrõl: belekapcsolva a hálózatba, beillesztve a netbe, klónként és originálisként (talán erre utal a tõle vett és szépen leírt idézet a festményen); egyszerre input és output, interface és médium. Azt hiszem, Várady egyfajta futurisztikus metafizikát kísérel megformálni. Heideggert, akár valami új athéni iskola Arisztotelészét, a terminátor köti össze Kanttal: úgy rémlik, mintha a nyolcvanas-kilencvenes évek még nem egészen konszenzualizált, de arra haladó mitotémája, a mátrix s a benne foglalt embermû ironikus megerõsítést várna a mesterektõl, de lehet, hogy - épp ellenkezõleg - lejött hozzájuk az égbõl egy friss, de nem nagyon kategorikus imperativus hírnökeként. Kevésbé kétértelmûek, de okvetlen egyfajta korszerû mítosz illusztrációi a hálóra-hálózatra direktebben utaló, ornamentális festmények, melyek visszafogott didakszissal, szolid-szerény kultúrkritikával igyekeznek feltárni a netbe fagyott jövõt, vagyis már a jelent, hiszen a vásznakon megmutatkozik a tér- és idõhurok, melyet még a tautológia sem tud kibogozni. Kiállításának talán legjobb munkáján Várady Róbert Holbein legendás anamorfózisát alkalmazva "konceptualizálja" - vagy inkább szárítja rokonszenvessé - az amúgy vérbõségével is rettenetes banalitást, miszerint annyira egyformává klónozódik most már majd mindenki, hogy feltehetetlen lesz a kérdés: vagyok-e kivagyokén?

Az én demitizálódott szerepének mítoszát vizsgálja tehát Várady, a mitikus szerep erejének individualitását Gaál, egyazon katedrán állva, Janus módjára. Nézõjük pedig valami fogalmat alkothat az idõ, a tér és az attribútumok relativitásáról.

Hajdu István

Gaál József kiállítása a Godot Galériában, Várady Róberté a Várfok Teremben látható, március 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.