Színház: Eminens nebulók (Liliom - "dry Színpad, Krétakör Színház)

  • Csáki Judit
  • 2001. március 22.

Zene

Liliom - "dry Színpad, Krétakör Színház

Most Liliom-szezon van; lehet töprengeni, hogy Molnár Ferencnek ez a szomorú-szép, cselédromantikás, hintáslegényes, vurstlis és persze világhírű darabja vajon saját értékei okán ennyire kelendő, vagy arról van szó, hogy a színház - akárcsak mi - már nagyon hátat akar fordítani annak, ami itt megy. Utóbbi esetben a társadalmi töltet az, hogy vajon mi mindenre tojjunk mi nagy ívben, amikor ilyent játszunk, és ilyent nézünk. Mindenre.Lukáts Andor tanár úrnak persze könnyű: ő pedagógiai okokból is rendezhet Liliomot a főiskolán (tudom, hogy már egyetem, de nem jön a számra); azért, hogy végzős színészhallgatók flottul megírt szerepekben mutathassák meg, mit tudnak. Schilling Árpád, a legifjabb rendezőnemzedék legrámenősebb (lásd Nexxt) és legtehetségesebb (lásd Baal, Közellenség stb.) képviselője sincs nagyon nehéz helyzetben: máris saját színházat mondhat magáénak (a Krétakört a régi Thália Stúdióban), ahol nyilván viszonylag kevés kompromisszummal dolgozhat; meg azzal a bónusszal, hogy az igazi ászok hisznek neki és benne, tehát számíthat rájuk.

Bőven akad még párhuzam, különbözés és metszéspont; nemcsak a két előadás között, hanem mindkettőn belül is (például az, hogy a főiskolán Liliom szerepében vizsgázó Csányi Sándor [máris üstökösként emlegetik a büfében, ezt jó lesz megjegyezni] a Krétakör előadásában Ficsúrt játssza, "tiszta Csortos", jegyezte meg egy idősebb úr az előcsarnokban, felidézvén egy tényleg réges-régi Liliomot; s ha nem az apukája, akkor ez érdekes summája a színjátszás ciklikus fejlődésének. Vagy az, hogy Csányi Lilioma nekem legalább tíz percig

Lukáts Andor hangján beszélt,

ami nemcsak a tanári odahatás révén keletkezett illúzió, hanem magának Lukátsnak két régi szerepformálása derengett fel, talán azért, mert az a bizonyos szolnoki, majd kaposvári előadás valahogy etalonjává lett az újabb kori Liliomoknak, kivéve persze a Schillingét. De esetleg még az is, hogy a Schilling-féle Liliomban Muskátnét Csákányi Eszter adta, aki abban a bizonyos kaposvári előadásban afféle nagydoktori disszertációként Marikát játszotta...), tehát lenne miről írni akkor is, ha az előadás - egyik, másik, mindkettő - rossz lenne.

De jó - méghozzá mindkettő jó. A Lukáts Andoré igazi főiskolás vizsga, homorítanak a nebulók, ahányan, annyifelé - szív, lélek meg tehetség, ezekben lehet térdig gázolni. És a tanár-rendező csak arra ügyel, hogy az előadásnak, mármint az egésznek azért egységes svungja legyen, "húzzon" a kiscseléd meg a hintáslegény szemérmes-szép, majdnem néma szerelme ezerrel a romantikus cselekmény felett. És mivel itt azt a bizonyos, Babarczy-féle dramaturgiai átigazítást játsszák, amelyben a darab végén szereplő égi jelenet, a megtisztulás és a feloldozás a Liliom halála elé kerül, afféle utolsó áttűnő, gyorsított vízióként, hát kevésbé kell félni a szirupos ragacstól, és el lehet engedni kicsit a romantikus érzelmességet - nem lesz belőle érzelgősség.

Csányi Sándor Lilioma egyszerre sprőd és robbanékony, mint amikor nemcsak a dugó repül ki a pezsgősüvegből, hanem még a pezsgő fele is utána. Behozza ezt a hintáslegényt az ő pózaival, aztán ott előttünk megrajzolja belőle az embert. Az ő Julikája, Hámori Gabriella kiváló tükre ennek a folyamatnak: kissé felvetett állal, konokul néz szembe az emberével, nem lágyul el tőle, nem tömjénezi, nem ünnepli ezt a világcsodát, hanem a puszta létezésével azt mondja neki: van még ilyen. Hámori olyan tragikus intonációban adja a kőkemény kis cselédlányt, hogy úgy sejtem, hatalmas komika bújhat meg benne. És bizonyára ki is jön majd - ha el nem romlik valamelyik színházban.

Egészében is ezt éreztem: mennyi remek, tehetséges ember ezen a lerobbant "dryn; aztán meg, néhány év múlva hány megélhetési színész fog csellengeni egynémely színházi összkomfortban; de ennyire ne nézzünk előre. Helyette inkább Bodó Viktorra, aki már-már pofátlanul elereszti magát például Hollunderné fényképész, az öregasszony alakjában - dőlünk a röhögéstől. És Szamosi Zsófia rátarti Muskátnéja is mennyire rendben van; nyilván valamelyik, virágjában elhervasztott szomszéd szépasszonyról koppintotta az egyszerre éneklős és pattogós beszédet, a merev testtartást és hozzá az ideges-legyintgetős gesztusokat. És ötös jár, feltétlenül, a Ficsúrt játszó Lengyel Tamásnak is; barátságos, szerethető rossz szellem.

Schilling Árpád nagyon "kitalálta" az előadást; sőt, idézőjel nélkül találta ki. Vásári, vurstlis, élőzenés; az arcok bohócosan fehérre meszelve, arra erős festékjelzés kerül - el vagyunk idegenítve, egy stílus szabályozza a játékot, mely ilyenformán stilizáció. A színészek eminensen tudják és teszik a dolgukat; ez is, akár egy főiskolás vizsga, sok tehetséges fiatal, Péterfy Borbála, Bánki Gergely, Terhes Sándor és megint Csányi. A stilizációra mutat a kezdő jelenet is, amikor az itteni Liliom, Nagy Zsolt akrobatikus mozdulatokkal érkezik a színre, túlozza a hintáslegényt; és Láng Annamária Julikája is darabos, szögletes. De mindezzel szemben itt mindjárt meredekebb minden, Liliom az első együttlét alkalmával, majdhogynem erőszakosan magáévá teszi a lányt,

lekerül a bugyi, hoppá

A díszlet vakít, annyira fehér, minden a szélső pontokon egyensúlyoz; a Muskátnét játszó Csákányi Eszter is, aki persze igazi nagyasszony ebben az előadásban, mutatnia sem kell, hogy bármit, ezt az értelmezést is remekül odateszi, csak éppen benne az egész harmonikusan forr össze a természetes játszási móddal, és ennek Schilling előadása nagyon sokat köszönhet. A fehér festék ugyanis mindenkin feloldódik a verítékben és a reflektorok fényében, legtöbbször valóságosan, néhányszor (ha van idő odakint igazítani) csak képletesen, és akkor nem marad más, csak a dalbetétekkel spékelt Molnár-darab, meg hozzá Schilling keményben tartott interpretációja. Kiderül, hogy mindkettő helytáll magáért, már semmi elidegenítés és eltartott vurstlivilág, hanem az érzelmek (piha) meg a megrendülés (pihapiha).

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.