Lemez:Simogatás (Dido: No Angel)

  • Sz. T.
  • 2001. március 22.

Zene

Vergilius és Purcell ismeretében, na jó, ne nagyképűsködjünk, egy átlagos keresztrejtvény-műveltség birtokában a Dido névre beugrik Aeneas is. A világirodalom és az operatörténet egyik nagy szerelmes párja. A karthágói királylány öngyilkos lesz, miután elhagyja őt a trójai háborúból odakeveredett harcos. Ennek persze semmi köze ehhez a Didóhoz, csak ugyanúgy beugrott, ahogy a lemezt hallgatván még más nevek is. Mondok párat, iránytűnek. Suzanne Vega, Sade, Björk, Morcheeba, de leginkább: Cranberries.
Vergilius és Purcell ismeretében, na jó, ne nagyképűsködjünk, egy átlagos keresztrejtvény-műveltség birtokában a Dido névre beugrik Aeneas is. A világirodalom és az operatörténet egyik nagy szerelmes párja. A karthágói királylány öngyilkos lesz, miután elhagyja őt a trójai háborúból odakeveredett harcos. Ennek persze semmi köze ehhez a Didóhoz, csak ugyanúgy beugrott, ahogy a lemezt hallgatván még más nevek is. Mondok párat, iránytűnek. Suzanne Vega, Sade, Björk, Morcheeba, de leginkább: Cranberries.

Innentől egészen rövid véget is érhetne ez az írás azzal, hogy nincs új a lézersugár alatt, ez csak egy CD a sok közül, minek egy utánzattal tölteni az időt, ha léteznek eredetik is. De nem ennyire egyszerű ez. Mert ugyan elemeiben valóban emlékeztet erre-arra (más fül tán más hangokra is asszociálna), mégis, ennek a lemeznek saját értékei kell hogy legyenek, különben nem tudnám újra meg újra föltenni. Most már csak azt kéne megmondani, mit bírok rajta.

Van először is Dido, aki a dalszövegek és mai arca mellett gyerekkori önmagát is betette a füzetkébe, ilyen aranyos kislány volt, ilyen szép, fiatal nő lett. A finom arcvonásokhoz finom énekhang társul, az pedig finom szövetbe burkolt dallamokat lehel a mikrofonba. E dallamok nem adják meg magukat elsőre, ami valószínűleg jó, mert nem áll be a szokvány rádiópop-undor, viszont aztán annál inkább befészkelődnek a fülbe. A dallamok szövése idézi fel Suzanne Vegát és Björköt (akitől két címet is kölcsönvett: Hunter, Isobel), előadásmódjuk olykor Sadét és szinte szüntelenül Dolores O´Riordant, a Cranberries énekesnőjét, adjusztálásuk pedig a Morcheebát. De mondom, mindez nem zavaró, mert ahogy az egész összeáll, szerethető. Abban, ahogy akusztika és elektronika korszerűen és érzésem szerint időtálló módon körbesimogatja Dido énekét, főszerepet visz a bátyja, Rollo (együtt is mutatkoznak gyerekkori fotón). Rollo a Faithless egyik alapembere. A Faithless-vásárlók milliói és azok az ezrek, akik a Pepsi Szigeten látták a zenekart, ismerik a keze nyomát, és ismerhetik Dido énekhangját is. ´k ketten, tehát az Armstrong gyerekek és társaik (köztük egy csomó programozó ember) nagyon szép lemezt hoztak össze. Aeneas ugyan sehol, ám a téma mi más: a szerelem. Leginkább, ahogy véget ér.

Sz. T.

BMG/Arista, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.