Lemez:Simogatás (Dido: No Angel)

  • Sz. T.
  • 2001. március 22.

Zene

Vergilius és Purcell ismeretében, na jó, ne nagyképűsködjünk, egy átlagos keresztrejtvény-műveltség birtokában a Dido névre beugrik Aeneas is. A világirodalom és az operatörténet egyik nagy szerelmes párja. A karthágói királylány öngyilkos lesz, miután elhagyja őt a trójai háborúból odakeveredett harcos. Ennek persze semmi köze ehhez a Didóhoz, csak ugyanúgy beugrott, ahogy a lemezt hallgatván még más nevek is. Mondok párat, iránytűnek. Suzanne Vega, Sade, Björk, Morcheeba, de leginkább: Cranberries.
Vergilius és Purcell ismeretében, na jó, ne nagyképűsködjünk, egy átlagos keresztrejtvény-műveltség birtokában a Dido névre beugrik Aeneas is. A világirodalom és az operatörténet egyik nagy szerelmes párja. A karthágói királylány öngyilkos lesz, miután elhagyja őt a trójai háborúból odakeveredett harcos. Ennek persze semmi köze ehhez a Didóhoz, csak ugyanúgy beugrott, ahogy a lemezt hallgatván még más nevek is. Mondok párat, iránytűnek. Suzanne Vega, Sade, Björk, Morcheeba, de leginkább: Cranberries.

Innentől egészen rövid véget is érhetne ez az írás azzal, hogy nincs új a lézersugár alatt, ez csak egy CD a sok közül, minek egy utánzattal tölteni az időt, ha léteznek eredetik is. De nem ennyire egyszerű ez. Mert ugyan elemeiben valóban emlékeztet erre-arra (más fül tán más hangokra is asszociálna), mégis, ennek a lemeznek saját értékei kell hogy legyenek, különben nem tudnám újra meg újra föltenni. Most már csak azt kéne megmondani, mit bírok rajta.

Van először is Dido, aki a dalszövegek és mai arca mellett gyerekkori önmagát is betette a füzetkébe, ilyen aranyos kislány volt, ilyen szép, fiatal nő lett. A finom arcvonásokhoz finom énekhang társul, az pedig finom szövetbe burkolt dallamokat lehel a mikrofonba. E dallamok nem adják meg magukat elsőre, ami valószínűleg jó, mert nem áll be a szokvány rádiópop-undor, viszont aztán annál inkább befészkelődnek a fülbe. A dallamok szövése idézi fel Suzanne Vegát és Björköt (akitől két címet is kölcsönvett: Hunter, Isobel), előadásmódjuk olykor Sadét és szinte szüntelenül Dolores O´Riordant, a Cranberries énekesnőjét, adjusztálásuk pedig a Morcheebát. De mondom, mindez nem zavaró, mert ahogy az egész összeáll, szerethető. Abban, ahogy akusztika és elektronika korszerűen és érzésem szerint időtálló módon körbesimogatja Dido énekét, főszerepet visz a bátyja, Rollo (együtt is mutatkoznak gyerekkori fotón). Rollo a Faithless egyik alapembere. A Faithless-vásárlók milliói és azok az ezrek, akik a Pepsi Szigeten látták a zenekart, ismerik a keze nyomát, és ismerhetik Dido énekhangját is. ´k ketten, tehát az Armstrong gyerekek és társaik (köztük egy csomó programozó ember) nagyon szép lemezt hoztak össze. Aeneas ugyan sehol, ám a téma mi más: a szerelem. Leginkább, ahogy véget ér.

Sz. T.

BMG/Arista, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.