Színház: Évadnyitás (Weöres és Karinthy a Nemzetiben)

  • Csáki Judit
  • 2003. november 20.

Zene

Két bemutatóval kezdte idei - Jordán Tamás igazgatása alatti első teljes - évadját a Nemzeti Színház. Történetesen két magyar dráma előadásával - ez azonban, óvom mindannyiunkat, nem szabad, hogy messzemenő következtetésekre csábítson. Van jó dráma meg rossz - maradjunk ennyiben.

Két bemutatóval kezdte idei - Jordán Tamás igazgatása alatti első teljes - évadját a Nemzeti Színház. Történetesen két magyar dráma előadásával - ez azonban, óvom mindannyiunkat, nem szabad, hogy messzemenő következtetésekre csábítson. Van jó dráma meg rossz - maradjunk ennyiben.Nem azért hangsúlyozom én ezt az eléggé primitív szempontot, hogy megkönnyítsem a magam dolgát, bár ez sem utolsó szempont. Hanem azért, mert minden egyéb prioritás ártalmas - allergén a nemzetiség, a műfaj, a méret, a téma, de még a pénz is. Hogy tehát a két első bemutató magyar drámából készült, tekintsük a minőséget nem befolyásoló mellékes körülménynek.

Már csak azért is, mert az egyik színmű kevéssé szabályos, ámde nagyon érdekes, a másik meg eléggé szabályos, ámde nemigen érdekes. Az elsőt, Weöres Sándor Holdbeli csónakosát a nagyszínpadon, a másikat, Karinthy Frigyes Holnap reggel című darabját a stúdióban adják.

Valló Péter, a magyar rendezői kar kevés biztos kezű és biztos ízlésű tagjainak egyike e két erényét maximálisan bevetette Weöres filozófiával és költészettel - valamint költészetfilozófiával - terhelt, ámde mesével könnyített művének színrevitelében. És bevetette a Nemzeti Színház teljes technikai arzenálját is a nagyérdemű aprajának-nagyjának szeme kápráztatására. Ebben elég nagy és nívós stáb segítette: Keresztes Dóra az animációban, Horgas Péter a díszletben, Boráros Szilárd és Kovács Géza a bábok tervezésében, illetve rendezésében, Krisztiáni István a szcenikában, Szakács Györgyi a jelmezekben és Móray Ernő a furfangos fényeffektekben. Szóval aki él és mozog, tette a dolgát.

Akárcsak a játszó színészek. A címszereplő Kaszás Attila főképp a holdbeli csónakos mennyei imázsának megteremtésében, Stohl András, Vida Péter és Mészáros Tamás a földhözragadt népfik, Vitéz László, Bolond Istók és Paprika Jancsi csetlés-botlásában, Trokán Péter, Újvári Zoltán és Spindler Béla a három, lánykérőbe érkező és a hozományra ácsingózó uralkodó szerepében jókora koturnuson. Rendben van nagyjából a legtöbb alakítás, mondanám, de látom azokat is, amelyek többek ennél, például Söptei Andrea Sólyomáruslányát, illetve Sólyomistennőjét, vagy Bodrogi Gyula kirívóan emberszabású Jégapóját.

A tejfölt, ahogy mondani szokás, a két mesélő, Gáspár Sándor és Szarvas József viszi el, akik nemcsak narrálnak - Gáspár hosszúnadrágban a felnőtteknek, Szarvas kantáros rövidben a gyerekeknek -, hanem be-beugranak a történetbe, bábbá változnak, majd vissza emberré, és ez a "kint is vagyok, bent is vagyok", hát ez az a gondolat, amit az előadás közvetít, sok vagy kevés, ennyi.

Ja, és néhány egyéb Weöres-passzust, aminek nem győztünk örvendezni mi, gyerekek és felnőttek a nézőtéren.

Melis László a tőle szokásosnál dallamosabb zenét írt; mászik bele az egyik fülbe, miközben a másikba azt sutyorogja a társkritikus gyerek, hogy ez a helyes kis Pávaszem fejedelemlány miért is nem megy mégis föl ahhoz a szkafanderes csónakoshoz az égbe...

Ez az ég meg a fölmenés előkerül a másik előadásban is, amelyben Ember Sándor mérnökember teszteli az ő önjáró tömegpusztító repülőjét - egyébként puszta úri virtusból. A Holnap reggel című Karinthy Frigyes-darabot én még az életben nem láttam, és most azt gondolom, nem véletlenül. Olvasva röpke egyfelvonásos, nézve sajnálatos módon háromfelvonásos, jól széttaposva. Hargitai Iván a szcenikát nem, de minden egyebet megpróbált, hogy telitömje legalább látvánnyal a teret, ami eleve kudarcra ítélt kísérlet; nem mintha a lélek viharait nem lehetne láthatóvá tenni - lásd a világ drámairodalmának krémjét, a krémhez illő előadásokban -, hanem mert ez a vihar itten egy pohárka vízben zajlik.

Hogy a mérnök volt felesége, a híres énekesnő a hősszerű emberekre bukik, ezért aztán az unalmasnak látszó tervezgető mérnököt fölcseréli a nem kevésbé snájdig és nyilván lelki izgalmakat is ígérő gróffal, majd - csalódván ez utóbbiban - ismét rácuppanna az előbbire, de az már..., ez meg nagyon soványka cselekmény.

Huszthy Edit eléggé üres teret képzelt a földre, és egy stilizált repülőt lebegtet a fejek fölött; míg azt hisszük, Damoklész kardja ez, rendben is van, csakhogy a szimbólumba ritkán szoktak beleülni, s ha mégis, akkor oda a szimbólum. Ebbe meg beleülnek, tehát ettől kezdve nem más, mint egy repülő, de persze Ember Sándor nem ezen repül, mert akkor biztosan meghalna... Kovalcsik Anikó jelmezei jók, "hozzák" a darab világát, arról nem beszélve, hogy Schell Juditnak minden jól áll. Valószínűleg még a bőr pilótaruha is, bár azt nem ő hordja, hanem Ember meg az orvos, aki egyetlen éjszaka alatt kiűzte Emberből a halálfélelmet, de ez már az ezotéria birodalma...

Mindenki helytáll, úgy, mintha neki jutott volna a fekete golyó abban a bizonyos orosz rulettben, ami miatt az egész kalamajka lenni látszik. Nemigen érthető, mi lenne a szerepe Benedek Miklósnak, aki - egyéb ötlet híján - legalább egy bizonyos tartást és stílust pontosan behoz. Mertz Tibor ügyesen vegyíti a grófinak gondolt eleganciát a szintén grófinak gondolt korlátoltsággal, Rátóti Zoltán a misztikus finn orvos szerepében teljesít, de például Murányi Tündének még szerep sem jutott ehhez a teljesítéshez - így elég nehéz.

Schell Judit színészileg erősen följebb van, mint figurája, Lehotay Mária, tehát ügyesen játssza bonyolultnak és sejtelmesnek ezt az eléggé egyszerű asszonyt. Ráadásul Schell jelenléte atmoszférát gerjeszt a színpadon, amire az egész előadás igencsak rászorul. És méltó partnere - ebben az erőfeszítésben is - László Zsolt, aki különösen a gyarló emberi félelmet játssza hitelesen, a szerelemből egy csapásra kigyógyult férfi szorulna inkább némi írói támogatásra.

A két produkció közös nevezője alighanem pusztán annyi, hogy a mozgalmaktól és kezdeményezésektől és akcióktól hangos Nemzetiben elindult a színházi évad is.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”