Színház: Hős, hess, huss! (A Pont Műhely előadásáról)

  • Csáki Judit
  • 2002. május 2.

Zene

Alternatív színházból sokféle van - nem csak rossz meg jó. Hanem olyan, amelyik átmenetileg alternatív, mert amúgy a sokszor elátkozott struktúrán belülre törekszik; aztán olyan, amelyik féltve őrzi a maga "perem"-jellegét, de persze profi; meg olyan, amelyik kívülről támadja a belült; meg olyan is, amelyik rá sem hederít. Van esztétikai kísérletező, és van esztétikán kívüli. Van szelíd és van agresszív, van csóró és megélhetési alternatív. Vannak játékosok és játékosak is. Néha összejönnek és fesztivált tartanak.
Alternatív színházból sokféle van - nem csak rossz meg jó. Hanem olyan, amelyik átmenetileg alternatív, mert amúgy a sokszor elátkozott struktúrán belülre törekszik; aztán olyan, amelyik féltve őrzi a maga "perem"-jellegét, de persze profi; meg olyan, amelyik kívülről támadja a belült; meg olyan is, amelyik rá sem hederít. Van esztétikai kísérletező, és van esztétikán kívüli. Van szelíd és van agresszív, van csóró és megélhetési alternatív. Vannak játékosok és játékosak is. Néha összejönnek és fesztivált tartanak.

Egy helyzetgyakorlat nyitotta meg a nyolcadik alternatív színházi szemlét. Elénk lép egy kedves fiú, Vicei Zsolt, akit mintha teli szájjal löktek volna be a színre, de ő, mielőtt megszólal, szeretné megrágni és lenyelni a falatot. Közben - mutogatással, nézéssel, mosollyal, mimikával - sűrűn elnézést kér, de egyre csak rág és nyel. Ezt biztosan meg kell és lehet tanulni a főiskolán: jó kis helyzetgyakorlat.

Aztán bejön Keszég László, és elmondja, hogy százötven évig kellett várnunk arra, hogy elkészüljön... na nem a Nemzeti, hanem a Pont Műhely Hősök című előadása. Szürreál kabaré - így az alcím. Jelenetek, nyakatekert idézetek a kultúrtörténetből meg a világtörténelemből: Odüsszeusz egy élemedett korú, harmincegy éves özvegyasszonnyal konverzál, Homérosz ezt másképpen írta meg, de ez nem baj, hanem a humor forrása. Van westernparódia, Oscar-díj-humoreszk, vérengzésetűd, diktatúraparabola meg Johannes Háry. És pucérság doszt, merthogy itt a test a maga pőre mivoltában eszköz, tehát a szabadrúgáshoz is mezítelenül sorakoznak fel a fiúk, a jól ismert védekező kéztartással.

Egy törülköző fölött szemre puha, ámde fürge és virgonc fütyivel bábozik a tulajdonosa - ez, mondjuk, vicces. Hogy színház-e, és nemcsak ez a részlet, hanem az egész, arra majd felelnek a tudós teatrológusok, már ha járnak efféle előadásokra. Én játéknak gondolom, s e nemben önfeledtnek és szemtelennek. Agresszivitás zéró, ez jó, mert van báj meg üdeség. Jobb lenne persze, ha elsősorban is humorosnak gondolnám, mert felteszem, Keszég Lászlónak, aki egyszerre van jelen rendezőként és színészként, ez volt a célja. Másodsorban jó lenne jónak gondolni a produkciót, melynek alkotói kétségtelenül gondoltak valamit a hősökről, a hősségről; a ritmustalanul hullámzó szövegeknek, jeleneteknek, dialógusoknak még írója is volt, több is: Peer Krisztián, Szabó Béla és Vicei Zsolt; sőt: tudni vélem, hogy azt akarták itt nekem elmondani, eljátszani és elmutogatni, milyen vicces és kisszerű minden hősség ebben a mi korunkban.

Mint a Superman - őt például felismertem, mert egyszer láttam egy másik alternatív előadásban, a Bucz Hunorék Moliére-jében. Vagy mint a Batman - itt röpke konzultációt folytattam egy kollégámmal, a Rambónál meg egyenest felvilágosításra szorultam. Mondom: itt a hősökről gondolva volt valami.

Nyolc szereplő: négy lány, négy fiú, van köztük amatőr, pontosabban civil, lelkes, igyekvő és reménytelen. Fogalmam sincs, hogy az alternatív színházi műhelyek rengetegében hol áll és merre tart a Pont Műhely, mihez képest jók ők, és miben jobb az, amelyik jobb nála - a színházhoz, akármilyen színházhoz mérve van itt még sok tennivaló.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.