Színház: Hős, hess, huss! (A Pont Műhely előadásáról)

  • Csáki Judit
  • 2002. május 2.

Zene

Alternatív színházból sokféle van - nem csak rossz meg jó. Hanem olyan, amelyik átmenetileg alternatív, mert amúgy a sokszor elátkozott struktúrán belülre törekszik; aztán olyan, amelyik féltve őrzi a maga "perem"-jellegét, de persze profi; meg olyan, amelyik kívülről támadja a belült; meg olyan is, amelyik rá sem hederít. Van esztétikai kísérletező, és van esztétikán kívüli. Van szelíd és van agresszív, van csóró és megélhetési alternatív. Vannak játékosok és játékosak is. Néha összejönnek és fesztivált tartanak.
Alternatív színházból sokféle van - nem csak rossz meg jó. Hanem olyan, amelyik átmenetileg alternatív, mert amúgy a sokszor elátkozott struktúrán belülre törekszik; aztán olyan, amelyik féltve őrzi a maga "perem"-jellegét, de persze profi; meg olyan, amelyik kívülről támadja a belült; meg olyan is, amelyik rá sem hederít. Van esztétikai kísérletező, és van esztétikán kívüli. Van szelíd és van agresszív, van csóró és megélhetési alternatív. Vannak játékosok és játékosak is. Néha összejönnek és fesztivált tartanak.

Egy helyzetgyakorlat nyitotta meg a nyolcadik alternatív színházi szemlét. Elénk lép egy kedves fiú, Vicei Zsolt, akit mintha teli szájjal löktek volna be a színre, de ő, mielőtt megszólal, szeretné megrágni és lenyelni a falatot. Közben - mutogatással, nézéssel, mosollyal, mimikával - sűrűn elnézést kér, de egyre csak rág és nyel. Ezt biztosan meg kell és lehet tanulni a főiskolán: jó kis helyzetgyakorlat.

Aztán bejön Keszég László, és elmondja, hogy százötven évig kellett várnunk arra, hogy elkészüljön... na nem a Nemzeti, hanem a Pont Műhely Hősök című előadása. Szürreál kabaré - így az alcím. Jelenetek, nyakatekert idézetek a kultúrtörténetből meg a világtörténelemből: Odüsszeusz egy élemedett korú, harmincegy éves özvegyasszonnyal konverzál, Homérosz ezt másképpen írta meg, de ez nem baj, hanem a humor forrása. Van westernparódia, Oscar-díj-humoreszk, vérengzésetűd, diktatúraparabola meg Johannes Háry. És pucérság doszt, merthogy itt a test a maga pőre mivoltában eszköz, tehát a szabadrúgáshoz is mezítelenül sorakoznak fel a fiúk, a jól ismert védekező kéztartással.

Egy törülköző fölött szemre puha, ámde fürge és virgonc fütyivel bábozik a tulajdonosa - ez, mondjuk, vicces. Hogy színház-e, és nemcsak ez a részlet, hanem az egész, arra majd felelnek a tudós teatrológusok, már ha járnak efféle előadásokra. Én játéknak gondolom, s e nemben önfeledtnek és szemtelennek. Agresszivitás zéró, ez jó, mert van báj meg üdeség. Jobb lenne persze, ha elsősorban is humorosnak gondolnám, mert felteszem, Keszég Lászlónak, aki egyszerre van jelen rendezőként és színészként, ez volt a célja. Másodsorban jó lenne jónak gondolni a produkciót, melynek alkotói kétségtelenül gondoltak valamit a hősökről, a hősségről; a ritmustalanul hullámzó szövegeknek, jeleneteknek, dialógusoknak még írója is volt, több is: Peer Krisztián, Szabó Béla és Vicei Zsolt; sőt: tudni vélem, hogy azt akarták itt nekem elmondani, eljátszani és elmutogatni, milyen vicces és kisszerű minden hősség ebben a mi korunkban.

Mint a Superman - őt például felismertem, mert egyszer láttam egy másik alternatív előadásban, a Bucz Hunorék Moliére-jében. Vagy mint a Batman - itt röpke konzultációt folytattam egy kollégámmal, a Rambónál meg egyenest felvilágosításra szorultam. Mondom: itt a hősökről gondolva volt valami.

Nyolc szereplő: négy lány, négy fiú, van köztük amatőr, pontosabban civil, lelkes, igyekvő és reménytelen. Fogalmam sincs, hogy az alternatív színházi műhelyek rengetegében hol áll és merre tart a Pont Műhely, mihez képest jók ők, és miben jobb az, amelyik jobb nála - a színházhoz, akármilyen színházhoz mérve van itt még sok tennivaló.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.