Színház: Jelek, közöttük csöndek (Szűrővizsgálat - K. und K.-burleszk a Stúdió K.-ban)

  • Deutsch Andor
  • 1998. január 29.

Zene

Létezik olyan színház, ahova szórakozni járnak a nézők, és létezik olyan, ahova esőt csinálni vagy bő termést kérni. Nem kétféle színház van, hanem sokféle, de mindegyikben egyaránt ott bujkál a szórakoztatás és a rítus. Legfeljebb az arányok változnak: nem is várhatja senki, hogy a Madách Kamara és az új-guineai disznóünnep ugyanannyira akarjon mulattatni és átszellemíteni.

Létezik olyan színház, ahova szórakozni járnak a nézők, és létezik olyan, ahova esőt csinálni vagy bő termést kérni. Nem kétféle színház van, hanem sokféle, de mindegyikben egyaránt ott bujkál a szórakoztatás és a rítus. Legfeljebb az arányok változnak: nem is várhatja senki, hogy a Madách Kamara és az új-guineai disznóünnep ugyanannyira akarjon mulattatni és átszellemíteni.

Amikor a színházban a rítus nagyobb hangsúlyt kap, a játék helye is fontosabbá válik. Azok, akik rítussá - rítusosabbá - igyekeznek tenni színházukat, többnyire megértik: az előadás nem a függönnyel kezdődik és végződik, hanem egyenrangú, egyenlő fontosságú része mindaz, ami körülveszi. Sugároz, jeleket ad az előtér, a büfé, a plakát: a tér, ahol összegyűlnek az aznap esti műsor szereplői: a színészek és a nézők. Közös teret kell teremteni, nem csak előadást.

Valószínűleg nem minden színházban gondolkodnak erről így, de azokban, amelyeket én szeretek, azt hiszem, többnyire egyetértés lenne ebben a kérdésben. A Stúdió K. ilyen hely. Ezért van az, hogy a Szűrővizsgálatról írva először a Mátyás utcai kis pincét hozom szóba. Az ő színházuk nem csupán előadások sorozata, és ha legújabb premierjük legfeljebb félsikernek tűnik - és ezt nem szarkazmusnak szánom -, a büfé (kocsma!) sok mindenért kárpótol. Már az is olyanfajta, ami eltűnőben van Budapestről. Rokonszenves, egyszerű, fapados hely, ahol jó üldögélni; sőt már a ruhatár előtt is hangulatos az ácsingózás. És ez mind a közös játék része.

Õk akarják így. Ezért nem lehet náluk szimplán a nézőtérre tülekedni. A színészek néha a közönséggel együtt jönnek be, most pedig egy kellemes, kissé türelmetlen mikrofonhang a jegyek sorszáma szerint rendezi el az érkezőket. Tisztára, mint az SZTK-ban.

Mert kórházban játszódik a ma esti előadás. Josef K. távirdász kivizsgálásra érkezik. Furcsa tárgyak és kiismerhetetlen emberek között találja magát. Zárójelentést szeretne kapni, és gyorsan hazamenni, de a zárójelentés természetesen elérhetetlen álom, bár ígérik, aki pedig ide egyszer bekerül, az itt is marad. És jobb esetben beletörődik.

Egy ilyen, kezdettől fogva egyértelmű A per-parabola akár bántó is lehetne. Az előadás nagyjából következetes, saját világa azonban menti a menthetőt. Hibbant, sokfunkciós eszközei meg a legalább ennyire hibbant és sokfunkciós szereplők ravaszul kihasználják összes lehetőségeiket. Kellékek és karakterek jól kiegészítik egymást: betöltik a rendelkezésükre álló teret.

Josef K. megérkezik, és végül nem távozik. De mi történik közben? Nagyjából semmi. Történet nincs, a jelenetek egy-két csúcspontot és a finálét leszámítva felcserélhetők. Monomániás orvosok és monomániás betegek között az előadás statikusságát csupán a műfaji meghatározás magyarázza. A burleszk már csak ilyen, nem sokat ad a jellemfejlődésre vagy a történet ívére: csak pillanatai vannak, megoldandó, de megoldhatatlan konfliktusai egyedül egy jeleneten belül fontosak, és nem nyúlnak túl a jelenet határain. Gyakorlatokat láthatunk, melyek az adott kellékektől és kerettörténetből több-kevesebb szükségszerűséggel következnek. Variációkat egy témára.

A jó burleszk mégis több ennél. Nem azért, mert más, hanem mert pillanatnyiságát a színész arca ellensúlyozza. A jó burleszkszínész arcán tapasztalat látszik. Kor. Érettség. Tragédia. Ilyesmi.

A Stúdió K. színészeiből ez többnyire hiányzik. Nem tehetnek róla, nagyon fiatalok még, vagy legalábbis annak tűnnek. Vannak dolgok, amelyek még egyszerűen nincsenek bennük, és ezért nincs is az arcukra írva. Független, fiatal kis színházak gyakori problémája ez: nagyon nehéz megtalálni azt az előadást, aminek a szereposztása valóban kiosztható.

Egyszer talán a színpadi jelenlétükből hiányzó intenzitásra is rátalálnak. Fodor Tamás régi színházeszményének megfelelő, régimódi társulatot hozott létre. Úgy tűnik, hosszú távra tervez, van idejük. Még a társulatépítés korában járnak. Mindenki mindent kipróbálhat, a közösség, a közös játék a lényeges. Előadásaik azonban megsínylik, hogy hiányoznak közülük az igazán súlyos személyiségek. Talán Csák Zsolt (ezúttal Felix, a borbély), esetleg Nádasi László (most egy bizonyos Bruder bőrében) az, aki leginkább közel áll ehhez. Szabó Domokos ideges, az állandó belső feszültségtől örökké majd szétrobbanó Josef K.-jában pedig szerencsésen találkozik szerep és karakter. Õk a legjobbak, és velük igazi a burleszk: kicsit veszélyes és kicsit szomorú.

Deutsch Andor

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.