Színház: Mai magyar Koldusopera (Hazám, hazám... Zsámbékon)

  • Vágvölgyi B. András
  • 2002. augusztus 29.

Zene

Kicsit zsenáns manapság színháznak a körülöttünk való világ dolgaival bíbelődni, a politika, a köz élete s ehhez kapcsolódóan a condition humaine éppen aktuális ábrázolása utoljára talán a nyolcvanas években volt in, azóta világos, a legkülönbözőbb vonalbírák által visszajelzett out. Pedig.

Kicsit zsenáns manapság színháznak a körülöttünk való világ dolgaival bíbelődni, a politika, a köz élete s ehhez kapcsolódóan a condition humaine éppen aktuális ábrázolása utoljára talán a nyolcvanas években volt in, azóta világos, a legkülönbözőbb vonalbírák által visszajelzett out. Pedig.AFidex - MPP kormányzásának állampárti hangulatát mi sem bizonyítja jobban, még jobban, mint a benne Főcsoportfőnökségileg érintett kormánytagok száma, hogy az elmúlt négy év színházába visszatért az áthallásos politikai allegória, akárha a nyolcvanas évek kaposvári előadásaiba. Kapásból, nem szakmaszerű színházlátogatóként, a gyulai Marat/Sade és a Katona Tartuffe-je ugrik be, melyek közül az előbbi több szempontból is utalt Ács János 1982-es kaposvári rendezésére. Ezek a példák azt bizonyították, hogy a rendszerváltott országban sem zsenírozó, ha író, rendező és társulat lehajol, és felveszi az efemert, a politikai aktuália világát is beemeli a megszentelt falak közé. Nochdazu tizenhárom évvel azután, hogy rendszert váltottunk, már azon se lehet műintellektuálisan fanyalogni, hogy nincs meg a kellő alap, történelmi rálátás a választott téma,

a mai magyar hurrávalóság

elemzéséhez, nem, nem lehet, ennek a tizenhárom évnek az összes nyűgét, eseményét, alakját, hibáját, bűnét egyre tisztább fényben látjuk, egyre keményebben szólhatunk róla.

Schilling Árpád a magyar színházi élet augusztus 20-án államilag kitüntetett enfant terrible-je felkért olyannyira különböző írókat, mint Bächer Iván, Eörsi István, Forgách András, Kárpáti Péter, Parti Nagy Lajos és Tasnádi István, hogy egy vagy több jelenetben fejtsék ki életérzületüket a rendszerváltásnak nevezett kor történelmi szubsztanciájáról, közéleti leglényegéről. A programfüzetben megjelent szöveg szerint Schilling célja "egyfajta mai, magyar Koldusopera" létrehozása volt, sok zenével, mozgással, önálló, egymással történetként nem feltétlenül összefüggő jelenetekkel. A jelenetek címlistáját a közönség előre megkapta, hogy tudja, a zsámbéki régi laktanya különböző helyszínein éppen hol is jár. A jelenetsorrend: 1. Kivonulás; 2. Az Első Szabadon Választott; 3. Bevonulás; 4. A nyugati világ bajnokai; 5. A puszták népe; 6. ...és a menekültek...; 7. A Második Szabadon Választott; 8. Megmaradni! Gyarapodni! Visszaszerezni!; 9. ...és hát a menekültek...; 10. A Harmadik Szabadon Választott; 11. Az utolsó magyar; 12. A vezér gyermekkora; 13. Restauráció; 13 + 1. Meglepetés. A legközhelyesebb, ugyanakkor igen hatásos jelenet a tizenkettedik, az óvodai fiút (Rába Roland tolmácsolásában)

Viktornak hívják,

országot akar, el akarja venni a zsidótól a széket, froclizza az értelmiséginek látszó csopitársat, hőzöng, őrjöng, szükségképpen elbukik. A nem szöveges, csak a szituációra építő jelenetek telitalálatok: Csákányi Eszter gólyalábszerűségbe kapaszkodva állva vajúdik, közben zenei vetélkedő zajlik a legergyább poppal és technóval, s tartalmas breakdance-bemutatót is látunk a maffiózózsűrivel, már csak az égre vetített Fásy Ádám-portré hiányzik. Ahogy a kilencedik jelenetben Láng Annamária és Gyabronka József a piknikükbe belopódzó szubhumán lényeknek szendvicsdarabkákat dobál, az vérfagyasztó. Vállalati tréning Schobert Norberttel, multinacionális vendég a proletár mélylétben, a nép közé

futball-labdát rúgó politikus;

az elmúlt tizenhárom év toposzai. Román mumussal tárgyaló kergemarhakóros magyar delegáció tündöklése és bukása. Az utolsó jelenetben a Naszop (Napfényszotyialista Párt) ingyenvacsorája a közönségnek osztott sörrel, virslivel, az est háziasszonya ötször elmondja, hogy INGYENkoszt van, empatikus, beleérző, melankolikusan merengő, Gyabronka olyan tunyogmatolcsi akcentussal énekli el a The House of the Rising Sunt, hogy megremeg a csontvelő: telitalálat!

Kovács Kristóf barátunk (mint szerző) és Simon Balázs rendező történelmi felelőssége, hogy Csontzene című tragedia dell´arte darabjukhoz a zsámbéki régi laktanya területére kitalálták a vándorló színházat. Rakétahangárba be, placcra ki, dombtető és előtér - a sok helyszín filmszerűséget, az együtt vándorlás intenzívebb nézői jelenlétet biztosít. Sajnálom már, hogy nem az eredeti elképzelés szerint, azaz második előadásán, augusztus 19-én néztem meg a darabot, hanem, engedve a baráti unszolásnak és megbabonázódva a bennfentes információtól, hogy a Nagybudapest Székesfővárosi Augusztus Huszadiki Tűzijáték is belejátszik majd ebbe az estébe, hát másnap mentem el. Pedig 19-én történtek a nagy dolgok! Szemtanúk állítása szerint a Zsámbékon élő Melocco Miklós szobrász vezetésével a helyi polgári kör a helyi MIÉP-pel karöltve karikásostor-pattogtatós, himnuszéneklős obstrukcióra szánta el magát, egy idős, ám kislabdadobásban tapasztalatlan hölgy paradicsomot próbált a színészekhez vágni, de csak az előtte álló tarkóját érte el; a rendezőt a Magyar Hírlap tudósítása szerint olajoshal-lével (!!) öntötték le. Akik látták, azt beszélik, az akkori közönség sokáig azt hitte, hogy ezek az események is részei az előadásnak. Mire nem jó egy polgári kör! Schilling helyében pedig annak az olajoshal-lének jobban örülnék, mint a Magyar Köztársaság Gyémántokkal Díszített Kiskeresztjének (polgári tagozat); ez aztán elismerés!

Vágvölgyi B. András

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.