Színház: Mai magyar Koldusopera (Hazám, hazám... Zsámbékon)

  • Vágvölgyi B. András
  • 2002. augusztus 29.

Zene

Kicsit zsenáns manapság színháznak a körülöttünk való világ dolgaival bíbelődni, a politika, a köz élete s ehhez kapcsolódóan a condition humaine éppen aktuális ábrázolása utoljára talán a nyolcvanas években volt in, azóta világos, a legkülönbözőbb vonalbírák által visszajelzett out. Pedig.

Kicsit zsenáns manapság színháznak a körülöttünk való világ dolgaival bíbelődni, a politika, a köz élete s ehhez kapcsolódóan a condition humaine éppen aktuális ábrázolása utoljára talán a nyolcvanas években volt in, azóta világos, a legkülönbözőbb vonalbírák által visszajelzett out. Pedig.AFidex - MPP kormányzásának állampárti hangulatát mi sem bizonyítja jobban, még jobban, mint a benne Főcsoportfőnökségileg érintett kormánytagok száma, hogy az elmúlt négy év színházába visszatért az áthallásos politikai allegória, akárha a nyolcvanas évek kaposvári előadásaiba. Kapásból, nem szakmaszerű színházlátogatóként, a gyulai Marat/Sade és a Katona Tartuffe-je ugrik be, melyek közül az előbbi több szempontból is utalt Ács János 1982-es kaposvári rendezésére. Ezek a példák azt bizonyították, hogy a rendszerváltott országban sem zsenírozó, ha író, rendező és társulat lehajol, és felveszi az efemert, a politikai aktuália világát is beemeli a megszentelt falak közé. Nochdazu tizenhárom évvel azután, hogy rendszert váltottunk, már azon se lehet műintellektuálisan fanyalogni, hogy nincs meg a kellő alap, történelmi rálátás a választott téma,

a mai magyar hurrávalóság

elemzéséhez, nem, nem lehet, ennek a tizenhárom évnek az összes nyűgét, eseményét, alakját, hibáját, bűnét egyre tisztább fényben látjuk, egyre keményebben szólhatunk róla.

Schilling Árpád a magyar színházi élet augusztus 20-án államilag kitüntetett enfant terrible-je felkért olyannyira különböző írókat, mint Bächer Iván, Eörsi István, Forgách András, Kárpáti Péter, Parti Nagy Lajos és Tasnádi István, hogy egy vagy több jelenetben fejtsék ki életérzületüket a rendszerváltásnak nevezett kor történelmi szubsztanciájáról, közéleti leglényegéről. A programfüzetben megjelent szöveg szerint Schilling célja "egyfajta mai, magyar Koldusopera" létrehozása volt, sok zenével, mozgással, önálló, egymással történetként nem feltétlenül összefüggő jelenetekkel. A jelenetek címlistáját a közönség előre megkapta, hogy tudja, a zsámbéki régi laktanya különböző helyszínein éppen hol is jár. A jelenetsorrend: 1. Kivonulás; 2. Az Első Szabadon Választott; 3. Bevonulás; 4. A nyugati világ bajnokai; 5. A puszták népe; 6. ...és a menekültek...; 7. A Második Szabadon Választott; 8. Megmaradni! Gyarapodni! Visszaszerezni!; 9. ...és hát a menekültek...; 10. A Harmadik Szabadon Választott; 11. Az utolsó magyar; 12. A vezér gyermekkora; 13. Restauráció; 13 + 1. Meglepetés. A legközhelyesebb, ugyanakkor igen hatásos jelenet a tizenkettedik, az óvodai fiút (Rába Roland tolmácsolásában)

Viktornak hívják,

országot akar, el akarja venni a zsidótól a széket, froclizza az értelmiséginek látszó csopitársat, hőzöng, őrjöng, szükségképpen elbukik. A nem szöveges, csak a szituációra építő jelenetek telitalálatok: Csákányi Eszter gólyalábszerűségbe kapaszkodva állva vajúdik, közben zenei vetélkedő zajlik a legergyább poppal és technóval, s tartalmas breakdance-bemutatót is látunk a maffiózózsűrivel, már csak az égre vetített Fásy Ádám-portré hiányzik. Ahogy a kilencedik jelenetben Láng Annamária és Gyabronka József a piknikükbe belopódzó szubhumán lényeknek szendvicsdarabkákat dobál, az vérfagyasztó. Vállalati tréning Schobert Norberttel, multinacionális vendég a proletár mélylétben, a nép közé

futball-labdát rúgó politikus;

az elmúlt tizenhárom év toposzai. Román mumussal tárgyaló kergemarhakóros magyar delegáció tündöklése és bukása. Az utolsó jelenetben a Naszop (Napfényszotyialista Párt) ingyenvacsorája a közönségnek osztott sörrel, virslivel, az est háziasszonya ötször elmondja, hogy INGYENkoszt van, empatikus, beleérző, melankolikusan merengő, Gyabronka olyan tunyogmatolcsi akcentussal énekli el a The House of the Rising Sunt, hogy megremeg a csontvelő: telitalálat!

Kovács Kristóf barátunk (mint szerző) és Simon Balázs rendező történelmi felelőssége, hogy Csontzene című tragedia dell´arte darabjukhoz a zsámbéki régi laktanya területére kitalálták a vándorló színházat. Rakétahangárba be, placcra ki, dombtető és előtér - a sok helyszín filmszerűséget, az együtt vándorlás intenzívebb nézői jelenlétet biztosít. Sajnálom már, hogy nem az eredeti elképzelés szerint, azaz második előadásán, augusztus 19-én néztem meg a darabot, hanem, engedve a baráti unszolásnak és megbabonázódva a bennfentes információtól, hogy a Nagybudapest Székesfővárosi Augusztus Huszadiki Tűzijáték is belejátszik majd ebbe az estébe, hát másnap mentem el. Pedig 19-én történtek a nagy dolgok! Szemtanúk állítása szerint a Zsámbékon élő Melocco Miklós szobrász vezetésével a helyi polgári kör a helyi MIÉP-pel karöltve karikásostor-pattogtatós, himnuszéneklős obstrukcióra szánta el magát, egy idős, ám kislabdadobásban tapasztalatlan hölgy paradicsomot próbált a színészekhez vágni, de csak az előtte álló tarkóját érte el; a rendezőt a Magyar Hírlap tudósítása szerint olajoshal-lével (!!) öntötték le. Akik látták, azt beszélik, az akkori közönség sokáig azt hitte, hogy ezek az események is részei az előadásnak. Mire nem jó egy polgári kör! Schilling helyében pedig annak az olajoshal-lének jobban örülnék, mint a Magyar Köztársaság Gyémántokkal Díszített Kiskeresztjének (polgári tagozat); ez aztán elismerés!

Vágvölgyi B. András

Figyelmébe ajánljuk

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.

Elhagyták Fradivárost

Elvileg szabadidős sportparkként született volna újjá 25 milliárd forintból a Népliget egy része, a kormány két lépcsőben is elkülönített erre pénzt, de a projektből csak egy műemlék épület lebontása valósult meg. És közben senki nem tudja, hol a temérdek pénz.