Színház: Vurstli az egész (Krétakör: Kasimir és Karoline)

  • Csáki Judit
  • 2005. március 10.

Zene

Ödön von Horváth darabja rugalmas anyagból készült: egészen a máig képes feszülni, ha feszítik. Az idõtlen mondandó - bármi is légyen az, a kisember bóduláshajhász szórakozásától a léghajó nevû égi tüneményen át az egzisztenciális bizonytalanságig - egyformán otthon van vagy otthon lehet a múlt század elsõ felének gazdasági válság sújtotta éveiben vagy az új évezred pompás elején; a müncheni sörünnepen vagy egy magyar vurstliban, és hát a kettõ közt is bármikor, bárhol. Tud egyetemes lenni - ez a helyzet. Wulf Twiehaus német rendezõ - aki másodszor dolgozik a Krétakör társulatával - apró jelzéseket pakol a színpadra: EU-zászlót, hupikék törpikét, hogy jelezze: ma is vurstliba menekül egzisztenciális problémái elõl a kisembernép, és pont a menekülés, az nem sikerül neki ma sem.

Ödön von Horváth darabja rugalmas anyagból készült: egészen a máig képes feszülni, ha feszítik. Az időtlen mondandó - bármi is légyen az, a kisember bóduláshajhász szórakozásától a léghajó nevű égi tüneményen át az egzisztenciális bizonytalanságig - egyformán otthon van vagy otthon lehet a múlt század első felének gazdasági válság sújtotta éveiben vagy az új évezred pompás elején; a müncheni sörünnepen vagy egy magyar vurstliban, és hát a kettő közt is bármikor, bárhol. Tud egyetemes lenni - ez a helyzet. Wulf Twiehaus német rendező - aki másodszor dolgozik a Krétakör társulatával - apró jelzéseket pakol a színpadra: EU-zászlót, hupikék törpikét, hogy jelezze: ma is vurstliba menekül egzisztenciális problémái elől a kisembernép, és pont a menekülés, az nem sikerül neki ma sem.

A Vidám Színpad színpadán még egy színpad: negyvenöt fokos szögben megdöntött dobogó - ez a vurstli maga. A Volker Thiele által alkotott szűkös teret a szabvány szabadtéri "sörasztalok" és "sörpadok" még szűkebbé teszik; nem kell sokat inni ahhoz, hogy a ferdeségben nehéz legyen a közlekedés, már fizikailag is. Átvitt értelemben is megnehezül minden: egymáshoz szorulnak a szereplők. A ferde játéktér előtt gyűlik a szemét: nagy úr a gravitáció.

Csak a zongora egyenes: előtte, a közönségnek háttal Darvas Kristóf játssza Jörg Gollasch zenéjét - mindketten igen jók, mindkettőt belengi valami éteri rezignáció.

A díszlet igen erős, veszélyesen az. Amikor egy pad segítségével csúszda képződik rajta, a felderengő didaktikus asszociációkat még elnyomja a színészek önfeledt csúszdázása; amikor megbillen, még hihetjük, hogy csak az elengedhetetlen külső terek létrehozása provokálta a mozgást; de amikor mintegy

libikókává válik

az egész, nehéz lerázni a kínálkozó életpárhuzamot - lásd: az élet is libikóka -, és ez már eléggé túl sok. A díszlet túl jó, túl rossz - mindenképpen túlÉ

A Krétakör remek társulata fegyelmezetten és értőn dolgozik a rendező keze alá. Megcsinálnak bármit - még azt is, amit kérnek tőlük. Ha hidat kell építeni a régi gazdasági válság és a mai "uniós" anomáliák közé - a híd ott lesz, készen lesz. Ha az érzelmi viharokat kell tömörré préselni a ferde dobogó keskeny járásai közt, esetleg a dobogó alatti szűkös, nyomott térben - az is meglesz, tüchtig pontossággal. És előáll a kavarodás, a tömeg is, ha kell; de tud nagy csönd lenni, intim párjelenethez illő kietlenség.

És kiemelkednek szép képek; a színészi találékonyság példái. A "fékezett habzású" Rába Roland Schürzingere (Rába külseje pontosan megszerkesztett tükörképe a kimért és centikben számoló szabásznak, egyetlen fölös, túlzó vagy elragadtatott mozdulata sincsen) például úgy kínálja föl frissen szerzett Karolinéját a gazdag Rauchnak, hogy meggyőz bennünket: e készségességnek nincs alternatívája. A hőbörgő Szemes Franz szerepében Nagy Zsolt az érthetetlenségig hadar - ezzel jelzi frappánsan a színész, hogy valójában mindegy, mit beszél, a tempó, az agresszió, a balhé a lényeg. Csákányi Eszter Ernáját (a lomhaságnak és a lesi fürgeségnek remek elegye) pedig úgy megdolgozta már az élet és a totálbrutál Szemes Franz, hogy vele együtt könnyebbülünk mi is lelkileg, amikor eléggé aljasul cserbenhagyja a szeretőjét. De Karoline is bírja együttérzésünket, amikor parányi önszuggesztióval lelép a lecsúszott és rosszkedvű Kasimir mellől. Hiszen kinek-kinek megvan a maga gondja-baja itt - minek bíbelődne még egy másikéval is?! Mire bejön a vurstli

két torzlény-attrakciója

- Sárosdi Lilla mint buldogképű ember, Gyabronka József mint gorillalány alakít remeket -, már ki sem lógnak a sorból.

Twiehaus rendezése a részletekben a legmeggyőzőbb. Ezzel mintha azt is mondanám, hogy amúgy globálisan nincs nagy sodrása; amolyan vállvonogatós szkepszissel fordulnak egyre rosszabbra a dolgok. Nemcsak Kasimir és Karoline szabott mederben zajló kapcsolata, hanem a felvonultatott panoptikum, azaz a világ folyása is. Mintha minden szereplő sokadszor látná-élné, amit lát és él - senkit semmi nem hoz ki a sodrából, mert ilyen itt nincsen.

Katona László Kasimirje igazi lúzer - alighanem addig is az volt, míg volt neki állása és Karolinéja -, a színész tartása és tekintete csupa erőtlen bánat, ebből fogalmaz, szerintem jól és erőteljesen, bár a hangos színészi "poénokkal" teli előadásban ez a stílus nem igazán látványos. A világfájdalmas Kasimir még mindent elveszíteni sem tud, pedig az állna neki a legjobban, mert lehuppan mellé a nyomulós ErnaÉ Láng Annamária mint Karoline egy helyben csapong; csupa várakozás, csupa sodródás - ezért aztán voltaképpen semmi nem történik meg vele, sem Schürzinger, sem Rauch, mert lélekben már a következő fejezetnél tart. Láng Annamária erősen "dolgozós" alakítása ezt az egy helyben pörgést hangsúlyozza, de nemcsak az ábrázolt figura kapkodós, hanem a játék is.

Scherer Péter gólyalábakon közlekedő pincére, amint faarccal hozza az újabb és újabb söröket - erős motívum. Bánki Gergely Kikiáltója ugyancsak. Ütik a színészek a ritmust a faasztalon, már zene, amit csinálnak - erre emlékszem a legerősebben.

Csáki Judit

Krétakör, Vidám Színpad, 2005. február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.