World music: az

Zene

alábbiakban súlyos mulatozásokról és szomorúságról fog szó esni, és egy óvatlan fordulattal az isten is elõkerül.

alábbiakban súlyos mulatozásokról és szomorúságról fog szó esni, és egy óvatlan fordulattal az isten is előkerül.

The Rough Guide To Irish Music. Az ír népzene a világzenei mozgalom alakulásá-tól függetlenül mint tisztességes kocsmazene hódít, már vagy negyven éve, mindenütt a világban. A falusi daloknak ezt a "városiasabb", gitárral, bendzsóval, harmonikával kísért formáját a Clancy Brothers és a Dubliners alapozta meg, és a Chieftains "fejlesztette" tovább a maga kifinomult és autonóm feldolgozásaival. Aztán jöttek az ilyen-olyan fúziók: a Poguesé a punkkal, Michael Flatleyé a táncos biznisszel, az Afro-Celt Sound Systemé Nyugat-Afrikával és a technóval, de hogy az ezredforduló után mi a pálya, az meg nem mondható. E Rough Guide-válogatás hallatán sem. Persze nem haragszom rá ezért, lényegében erre voltam felkészülve: az utóbbi tíz év versenyzői mintha semmi igazán fontossal nem rukkoltak volna ki. Tudjuk, hogy az Altan és a Lúnasa a legjobbak kö-zül való, meg azt is tud-juk, hogy aki nagyon bír-ja az ír muzsikát, annak nincs vesztenivalója, de aki nem bírja olyan nagyon, mint ahogy én sem, könnyen érezheti úgy, mintha már kétezerszer hallotta volna ezeket a számokat. (World Music Network/IndieGo, 2005) JJJJ

Fanfare Ciocarlia: Gili Garabdi. Ez a román rezesbanda pontosan tudja, mi minden kell ahhoz, hogy a "mulatós zene" ne csak koncerten, hanem lemezen is üssön. Hogy a Gili Garabdi előtt négy évig éheztette a híveit, az igazán a legkevesebb; amellett azonban nem mennék el szó nélkül, ahogy a védjegyeit, a falusi nyerseséget és a baromi tempót megőrizve kalandozott a dzsessz és a balkáni blues vagy éppen a filmzenék terepén. Megjárta Duke Ellington Karavánját, ahogy szippantott James Bondból és a macedón Esma Redzepovától is, közben meg jöhettek a sirbák, hórák, rumbák, két nótára beszállhatott a bolgár (énekes) Jony Iliev - ez a sok szín nem tűnt erőltetettnek egy pillanatra sem. Ez bizony mind a Pacsirta hangja, a világ legtermészetesebb módján, s hogy ne menjünk tovább: ellenállhatatlanul. (Asphalt Tango/Zenesegély, 2005) JJJJJ

Honeyball: Nélkülünk mire méz? Százhalombattáról eddig nem a honi könnyűzenei élet fellegvárai jutottak az eszünkbe, mint ahogy a ska sem tartozott a legnépszerűbb könnyűzenei irányzatok közé. De láss csodát, ezzel a kis hendikeppel együtt komoly ígéretet sejtet a Honeyball sorsa, elvégre tele van használható muzsikussal meg hangszerrel, disznó módon fiatalok, már-már betegesen jó a kedvük, tök profin elsajátították a ska nyelvezetét, és az első lemezüket olyan gyorsan eladták, hogy most újra kellett nyomni, megtoldva három bónusszal. Hogy ez a lemez hibátlan lenne, azt nem mondom, én például nem forszíroznám sem a punkos darálást, sem a szkreccselést, abban azonban biztos vagyok, hogy újra rügyező ska-színterünk innentől nem hagyhatja ki őket a buliból. Mint ahogy rádióműsort is kár lenne eszkábálni a Fuck A Duck és a Ganja Smugglin' nélkül. (CrossRoads Records, 2004) JJJJ

Madredeus: Faluas do Tejo. Tíz évvel ezelőtt kapásból a Madredeushoz fordultam, ha arra a bizonyos "portugál érzésre" volt szükségem. Úgy lehettem ezzel, mint a Wim Wenders. Aztán a kortárs fado-palettán újabb és újabb nevek tűntek fel, Mísia és Dulce Pontes és Mariza és Cristina Branco, ami ha nem is késztetett csábulásra, azért megosztotta a figyelmemet. De a Faluas do Tejo után, köszönöm szépen, megint béke van. Nekem megint csak a Madredeus kell. Talán őket is inspirálta, ahogy a hullámok felkor-bácsolódtak kicsit; koncerteztek szimfonikus zenekarral, belementek egy remix lemezbe is, és hát négy éven belül immár a harmadik albumukat jelentették meg. Melyhez fogható talán csak a '97-es O Paraiso volt, de könnyen lehet, hogy az sem. Nem arról van szó persze, hogy valami szokatlan mutatvánnyal álltak volna elő, mindössze az tűnik ki, hogy az egyik szám szebb, mint a másik, és hogy az isten sem tudja, mikor szorult úgy össze a szíve, mint most a O Cais Distante után. Pedig ő aztán elmondhatja: erre az angyali szomorúságra egyedül Teresa Salgueiro (hangja) képes, légies kísérőivel és az égieket is meg-ejtő ártatlanságával. (EMI, 2005) JJJJJ

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.