mi a kotta?

Szól az aranyfuvola

  • mi a kotta
  • 2025. április 23.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/17. hétre

„A művésznek vigyáznia kell, nehogy elveszítse a kapcsolatát a valósággal, különben összeroppan, mint én” – írta a naplójában Robert Schumann, aki mintha érezte volna a végzetét; utolsó egészséges időszakában jelzésekkel látta el, tökéletesítette a műveit, igyekezett mindent elrendezni. Idealista volt, akinek az ihlet külső erőt jelentett – környezetében többen is leírták, hogy műveit, vízióit szinte készen kapta. A világ szépségeit és fájdalmait egyaránt felnagyítva élte meg, gyakran burkolózott némaságba, panaszkodott Wagnerre, akinek be nem állt a szája. Gyöngéden lírai és vadul képzeletgazdag művei mintha egy másik, tisztább valóságból szólalnának meg.

Két varázslatos Schumann-ciklus, a Waldszenen és a Kinderszenen is felcsendül Somlai Petra koncertjén, aki a pesti Zeneakadémia után Londonban és Amszterdamban tökéletesítette tudását. Fortepianón játszik, ami még éppen használatban volt Schumann idején. De a hangversenyen elhangzik egy Beethoven-zongoraverseny is az Ensemble Variable közreműködésével (Zeneakadémia, Solti Terem, április 25., hét óra). Ezen az estén a Danubia Zenekar muzsikál a szomszédos Nagyteremben: az est két szólistája, Horti Lilla szopránénekes és Baráti Kristóf hegedűművész, karmestere pedig az a Thomas Ludwig, aki saját IV. szimfóniáját is eldirigálja (április 25., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.