SzólóDuó nemzetközi kortárs táncfesztivál - Táncfelvarrás

  • - sisso -
  • 2008. január 17.

Zene

Az idén nyolcéves fesztivál, mely voltaképpen egy nyitott pályázati rendszerrel működő verseny, jelentős szakmai fórummá nőtte ki magát, legalábbis erre lehetett következtetni a megjelent tömegből, a rangos összetételű zsűriből, meg abból, hogy Novák Péter konferált a megnyitón.

Az idén nyolcéves fesztivál, mely voltaképpen egy nyitott pályázati rendszerrel működő verseny, jelentős szakmai fórummá nőtte ki magát, legalábbis erre lehetett következtetni a megjelent tömegből, a rangos összetételű zsűriből, meg abból, hogy Novák Péter konferált a megnyitón.

Réti Anna 2005-ös nyertes szólójával nyitott az esemény. A Lélek, pulóver nélkül egy éppen öntudatra ébredő kiborg személyiségfejlődési fázisait árnyalja tiszta táncban, és a mozdulatrendszere, a térhasználata egészen egyedi. Később Lábán-díjat nyert, és meghódította a X. Nemzetközi Stuttgarti Táncfesztivált. Na, ezt kéne überelni, szólt a rejtett üzenet, de az első estén hasonlóan különleges, bár teljesen másfajta élményhez jutni már csak a lengyel Anna Piotrowska szólója segítségével sikerült. A Misszió háziasszonydráma lavórral, szavak nélküli színház, amely kapcsán kivilágosodik a lengyel teória, miszerint a tánc és a színház azon a vidéken igazából nem vált el egymástól soha. Piotrowska kurzust is tartott, és látható volt egy duó koreográfiája két fiúra a második versenykör estjén. Jacek Niepsujevicz és Piotr Soroka Süti című előadásában, a ránézésre is különc figurák magukat adják elő lírai kelt tésztaként, expresszionista habverőként, a világegyetem kicsi és törékeny entitásaiként, miközben szövegbetétek is elhangoznak lengyelül. Kortárs táncban talán ez lenne a posztmodern.

Még ezen az estén különös keverékét kaphattuk a nemzetközi elmebajnak. Az olasz Helen Cerina a Hamisság, Önpusztítás, Mélypont című szólóperformanszában például kartondobozba bújva adta elő a vertikális mozdulatok összes lehetőségeit, néha elterült, aztán dühödten taposta el a papírkonstrukciót. Táncprodukciónak kevésbé, provokációnak kiváló, és nagyon is passzol ide, hogy felkavarja a nemzetközi állóvizet. A jelentéktelen cseh kerti idill duó Szimbiózis címmel (Helena Stavová, Monika Cástková), a veszettül technikás, ám mondanivalójában halott holland-magyar Transz (Szivkov Alekszandr), az irodai eszközök zajára komponált, Lego című osztrák-magyar horror (Richlyné Bulkai Gyöngyvér, Christoph Falshunger), az idegenségében sem elragadó japán Tanz solo (Tsai-chin Yu) vagy a riasztóan öncélú horvát-holland Gondolatok kertje nevű (Bruno Isakovic) előadás mellett volt azért néhány figyelemre méltó. Például a belga Claudio Stellato 240d címmel egészen különleges, zárt rendszerű, a mozgás anatómiájáról is elgondolkodtató produkciót vezetett elő. Egy magyar páros: Hajszán Kitti és Horváth Gergő kettőse is kiemelhető a sorból, ami a tánctudást illeti. Két virtuális ID (avatar) násztáncát láthattuk, ami azért sajnos sokszor a junior diszkó-világbajnokság nyertes párosára emlékeztetett. Olyan idétlen, szlávosan szentimentális címmel, hogy Szívem csendesen pihen, férfira vár az est legszebb előadása volt a cseh Katarina Hazkliková és Klára Kolofiková duó jól szerkesztett szinkronmozdulatokból építkező, csehovi hangulatú, pasztellszínű tánca. A csellós-énekes Dorota Barová nélkül persze mindez sokkal kevesebb lett volna. Iva Bittovát idéző hangja egészen különleges atmoszférát kölcsönzött a darabnak, és bizonyság lett arra is, megint csak, hogy a tánc a zenével együtt keletkezik, él igazán.

A nyertesekről és a fesztiválról többet olvashatnak a www.orkesztika.hu oldalon.

MU Színház, január 10-13.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.