SzólóDuó nemzetközi kortárs táncfesztivál - Táncfelvarrás

  • - sisso -
  • 2008. január 17.

Zene

Az idén nyolcéves fesztivál, mely voltaképpen egy nyitott pályázati rendszerrel működő verseny, jelentős szakmai fórummá nőtte ki magát, legalábbis erre lehetett következtetni a megjelent tömegből, a rangos összetételű zsűriből, meg abból, hogy Novák Péter konferált a megnyitón.

Az idén nyolcéves fesztivál, mely voltaképpen egy nyitott pályázati rendszerrel működő verseny, jelentős szakmai fórummá nőtte ki magát, legalábbis erre lehetett következtetni a megjelent tömegből, a rangos összetételű zsűriből, meg abból, hogy Novák Péter konferált a megnyitón.

Réti Anna 2005-ös nyertes szólójával nyitott az esemény. A Lélek, pulóver nélkül egy éppen öntudatra ébredő kiborg személyiségfejlődési fázisait árnyalja tiszta táncban, és a mozdulatrendszere, a térhasználata egészen egyedi. Később Lábán-díjat nyert, és meghódította a X. Nemzetközi Stuttgarti Táncfesztivált. Na, ezt kéne überelni, szólt a rejtett üzenet, de az első estén hasonlóan különleges, bár teljesen másfajta élményhez jutni már csak a lengyel Anna Piotrowska szólója segítségével sikerült. A Misszió háziasszonydráma lavórral, szavak nélküli színház, amely kapcsán kivilágosodik a lengyel teória, miszerint a tánc és a színház azon a vidéken igazából nem vált el egymástól soha. Piotrowska kurzust is tartott, és látható volt egy duó koreográfiája két fiúra a második versenykör estjén. Jacek Niepsujevicz és Piotr Soroka Süti című előadásában, a ránézésre is különc figurák magukat adják elő lírai kelt tésztaként, expresszionista habverőként, a világegyetem kicsi és törékeny entitásaiként, miközben szövegbetétek is elhangoznak lengyelül. Kortárs táncban talán ez lenne a posztmodern.

Még ezen az estén különös keverékét kaphattuk a nemzetközi elmebajnak. Az olasz Helen Cerina a Hamisság, Önpusztítás, Mélypont című szólóperformanszában például kartondobozba bújva adta elő a vertikális mozdulatok összes lehetőségeit, néha elterült, aztán dühödten taposta el a papírkonstrukciót. Táncprodukciónak kevésbé, provokációnak kiváló, és nagyon is passzol ide, hogy felkavarja a nemzetközi állóvizet. A jelentéktelen cseh kerti idill duó Szimbiózis címmel (Helena Stavová, Monika Cástková), a veszettül technikás, ám mondanivalójában halott holland-magyar Transz (Szivkov Alekszandr), az irodai eszközök zajára komponált, Lego című osztrák-magyar horror (Richlyné Bulkai Gyöngyvér, Christoph Falshunger), az idegenségében sem elragadó japán Tanz solo (Tsai-chin Yu) vagy a riasztóan öncélú horvát-holland Gondolatok kertje nevű (Bruno Isakovic) előadás mellett volt azért néhány figyelemre méltó. Például a belga Claudio Stellato 240d címmel egészen különleges, zárt rendszerű, a mozgás anatómiájáról is elgondolkodtató produkciót vezetett elő. Egy magyar páros: Hajszán Kitti és Horváth Gergő kettőse is kiemelhető a sorból, ami a tánctudást illeti. Két virtuális ID (avatar) násztáncát láthattuk, ami azért sajnos sokszor a junior diszkó-világbajnokság nyertes párosára emlékeztetett. Olyan idétlen, szlávosan szentimentális címmel, hogy Szívem csendesen pihen, férfira vár az est legszebb előadása volt a cseh Katarina Hazkliková és Klára Kolofiková duó jól szerkesztett szinkronmozdulatokból építkező, csehovi hangulatú, pasztellszínű tánca. A csellós-énekes Dorota Barová nélkül persze mindez sokkal kevesebb lett volna. Iva Bittovát idéző hangja egészen különleges atmoszférát kölcsönzött a darabnak, és bizonyság lett arra is, megint csak, hogy a tánc a zenével együtt keletkezik, él igazán.

A nyertesekről és a fesztiválról többet olvashatnak a www.orkesztika.hu oldalon.

MU Színház, január 10-13.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.